Norman - Rhys Darby Nick - John Michael Higgins
Stephanie - Molly Sims Terrence - Terence Stamp
Tillie - Fionnula Flanagan Rooney - Danny Masterson
Wes - Rocky Carroll Soo-Mi - Vivian Bang

Zooey Deschanel & Jim Carrey
© Village Roadshow Films

Den amerikanska regissören och producenten Peyton Reed har gjort en rad filmer och serier inom olika genrer, och har bl.a. blivit känd för Bring it On och The Break-Up. Senast var han producent och drivkraft bakom den alltför kortlivade TV-serien Cashmere Mafia. Nu är han aktuell igen, med en filmatisering av den skotska författaren och komikern Danny Wallaces självbiografiska roman Yes Man. Här spelar Jim Carrey en banktjänsteman vid namn Carl Allen. Efter att hans ex-fru lämnat honom för tre år sedan har han inte haft mycket till liv - han tillbringar merparten av tiden i vardagsrumssoffan, har inte kommit över sitt ex och har i praktiken gett upp livet. Han tackar nej till alla möten med kompisar och andra, och nekar varenda låneansökan han får på jobbet. Men en dag träffar han en gammal bekant, som tipsar honom om hur han ändrat på sitt liv. Med en ny livsfilosofi som går ut på att säga ja till allting, vad det än må handla om. Mycket motvilligt följer Carl med på ett möte med denna livsgrupp, som verkar kusligt likt en sekt, där gurun (eller sektledaren) Terence övertalar honom att prova att hädanefter tacka ja till allting. Det leder till att han träffat den minst sagt annorlunda rocksångerskan Allison, och han blir också väldigt omtyckt bland kunderna på banken, då det plötsligt är omöjligt att inte få lån godkända. Det kommer att förändra hans liv rejält, men orsakar även stora problem...

Yes Man är inte direkt en originell och nyskapande film, utan det mesta har vi sett förut. I synnerhet har storyn och upplägget stora likheter med 1997 års komedi Liar Liar, som lustigt nog också hade samma huvudrollsinnehavare. Men det gör faktiskt inte så mycket, och jag blev positivt överraskad av den här filmen. Det är en intressant och lovande grundstory, även om jag misstänker att manusförfattarna tagit en del hel friheter gentemot de verkliga händelserna. Tiden går snabbt, och det är lätt att engageras av händelseförloppen. Framförallt är det här en riktigt rolig film, och jag skrattade vid många tillfällen. Kvaliteten på humorn varierar dock en del, och en del skämt faller platt till marken - jag förstår visserligen vad syftet är, men de är helt enkelt inte roliga. Men dessbättre är det överlag riktigt kul, och det är fler skämt som går hem än de som inte gör det. Men ibland blir det alldeles för överdrivet för min smak, och det här är en typisk "tokrolig" film där allting kretsar kring överdriven humor hellre än realism. Jag förstår i och för sig tanken, men ibland blir det helt enkelt för mycket av det goda, och då blir det mer irriterande än kul. Det hade varit önskvärt att tona ner humorn lite under vissa scener, då jag misstänker att Danny Wallaces självupplevda händelser knappast var fullt så här skruvade. Filmen är också förutsägbar, och man behöver inte direkt vara ett geni för att lista ut vare sig hur det hela ska sluta eller det mesta som händer efter vägen.Det förekommer också en del endimensionella rollfigurer, och de enda vi egentligen får lära känna någorlunda väl är Carl och Allison. Jim Carrey tillhör långt ifrån mina favoritskådisar, utan han har alltför ofta spelat över, även om jag måste medge att han också gjort en del utmärkta insatser. I Yes Man placerar han sig någonstans mitt emellan. Han spelar trots allt någorlunda trovärdigt och gör ganska bra ifrån sig, men i en del scener spelar han över å det grövsta. Då tycker jag bättre om Zooey Deschanel, som gör en utmärkt insats som Allison, och spelar trovärdigt och starkt. Man kan dock tycka att Zooey har blivit lite underutnyttjad, då hennes rollfigur gör betydligt mindre väsen av sig än Carl, och ibland kan man misstänka att syftet främst är att spela normal som kontrast till Jim Carreys karaktär. Jim och Zooey har bra personkemi, men man kan tycka att åldersskillnaden mellan dessa båda skådisar är i största laget. Jim Carrey har trots allt åldrats en del på senare år, och ser inte alls lika ung ut som han gjorde för några år sedan. Det skiljer 18 år mellan de båda skådespelarna, vilket regissören och manusförfattaren inte verkar ha haft en tanke på, och det är helt enkelt i mesta laget. Nyzeeländska Rhys Darby, mest känd från komediserien Flight of the Conchords är också utmärkt som arbetskamraten/chefen Norman, och Molly Sims spelar mycket bra som Carls exfru Stephanie. Yes Man är ingen märkvärdig film, och mycket till sensmoral eller djup finns inte. Men ibland behövs faktiskt inte mer än så, och med rikliga mängder humor, lite romantik och en vettig grundstory kommer man ganska långt. Därför är det här en underhållande och trevlig film, som är väl värd att se, och därför får den en stark sexa av mig. Det är tveksamt om filmen är värd ordinarie biljettpris på svenska biografer, och personligen hade jag hellre avvaktat tills den släpps på DVD, men att det är en ganska bra film råder ingen tvekan. Om ni ser filmen, se dock till att inte göra samma misstag som de andra recensenterna på samma pressvisning som jag närvarade på och lämna biosalongen så fort som eftertexterna börjar - någon minut in i sluttexterna fortsätter nämligen filmen, och ytterligare en scen visas under tiden som sluttexterna fortsätter rulla.

Recensionen skriven: 18 december 2008
Senast uppdaterad: 19 december 2008

Recensionen har lästs 4697 gånger av 2421 personer, sedan den 18 december 2008