Tack till Pan-Vision för recensionsexemplaret
Regi: Richard Waterhouse
Manusförfattare: Cheri Waterhouse
Svensk distributör: PAN Vision AB
Taylor - Sarah Blevins Katy - Jamie Anderson
Dot - Heather Stewart Greg - Jesse Burch
Dr. David - Peter Murnik Charles - Matthew Atherton

Filmer om singlar och jakten på kärlek och sex har vi sett många exempel på genom åren, och det verkar också vara en aldrig sinande källa för filmmakare. Ursprungligen handlade sådana filmer nästan alltid om män, men på senare år har det blivit lite mer jämställt och fler filmer om singeltjejer har sett dagens ljus. Man kan förmodligen åtminstone delvis tacka populariteten hos Sex and the City för den utvecklingen, och det är absolut positivt. Det har amatörskådespelaren Richard Waterhouse utgått ifrån, till sin debutfilm Young, Single & Angry. Hans syster Cherri Waterhouse har skrivit manus till filmen, som släpptes i mycket begränsad skala på bio i USA och i Sverige släppts direkt på DVD.I centrum står singeltjejen Taylor, som alltid varit besatt av bröllop och drömt om att gifta sig med sin drömprins. Men nu är hon plötsligt 35 år, och fastän hon alltid tänkt att hon skulle gifta sig vid senast den åldern, så har hon inga tänkbara kandidater och har aldrig lyckats behålla något förhållande någon längre tid. Då hon anser att det börjar bli ont om tid, så inleder hon en desperat jakt på den sanna kärleken, bland både konventionella och okonventionella metoder. Hennes vänner Dot, Katy och Greg hjälper till, men alla har sina egenheter som försvårar möjligheterna till att hitta den rätte - som exempelvis Dots förkärlek att alltid dejta killar betydligt yngre än hon själv...

Young, Single & Angry beskrivs på omslaget som American Pie för en lite äldre publik. Då jag alltid tyckt mycket bra om den trilogin, så hade jag höga förväntningar inför den här filmen. Men tyvärr blev jag besviken. Grundstoryn är intressant, och även fast det börjar vara ett uttjajat ämne så finns det fortfarande mycket att hämta bland singlar och jakten på kärleken. Det är helt enkelt en aldrig sinande källa till material, och blir därför nästan aldrig tråkigt. Inledningsvis är det också intressanta karaktärer, som känns relativt mångbottnade och genomarbetade. Vi får lära känna åtminstone en del av de ganska väl, och framförallt Taylor men till viss del även Dot är intressanta. Men där slutar tyvärr fördelarna. Fastän Young, Single & Angry klassas som en komedi, så är den helt enkelt inte rolig. Jag skrattade inte en enda gång under filmen, och längre än till enstaka leenden gick det aldrig. Mer än så borde man kunna fordra av en komedi, och i synnerhet en som jämför sig själv med American Pie, som trots allt till stor del var oerhört rolig. Samtidigt är storyn för tunn för att filmen ska kunna hålla som drama, för ärligt talat händer det inte mycket. Det vi får se är ett antal löst sammansatta scener, som valsar runt ämnet utan att egentligen uppnå någonting. Vissa scener är visserligen småroliga och fyndiga, men de flesta andra är bara allmänt tråkiga eller pinsamma. Missförstå mig inte nu; pinsamheter kan rätt använt vara väldigt roligt, vilket inte minst American Pie-trilogin bevisade. Men här är pinsamheterna helt enkelt inte roliga, vilket är en förutsättning för att sådana situationer ska bli kul att se på. Filmen fungerade ändå hyfsat under den första halvan. Även fast det aldrig var riktigt roligt, så brydde man sig i alla fall om rollfigurerna och en del av situationerna var ganska intressanta.

Men därefter sjönk den redan halvlåga nivån ytterligare - storyn blev allt tunnare, rollfigurerna mindre sympatiska, situationerna alltmer pinsamma och tråkiga och storyn alltmer oengagerande. Till sist brydde jag mig inte ett dugg om rollfigurerna, eller hur det skulle sluta. Det blev helt enkelt så tråkigt och menlöst, att om jag inte behövt recensera filmen är det tveksamt om jag orkat se klart den. Det blir heller inte bättre av slutet, som visserligen är oförutsägbart men samtidigt alldeles för löjligt. Det är verkligen tråkigt att manusförfattaren tagit till så löjliga knep, då filmen i grund och botten faktiskt har ett bra budskap. Det syns att det här är en lågbudgetproduktion, och även fast scenografin och fotot är godkänt, så sticker filmen inte ut nämnvärt. Bildspråket är fungerande men inte speciellt originellt. Skådespelarna är uteslutande tämligen okända sådana, som på sin höjd gjort små gästinhopp i TV-serier och haft biroller i TV-filmer. De fyller sin funktion, och alla spelar godkänt, men ingen sticker ut som något utöver det vanliga. Det är absolut positivt att så många independentfilmer sett dagens ljus på senare år och att alltmer nya regissörer har fått chansen. Trots allt finns det många independentfilmer som gjorts med minimal budget som blivit mycket bra. Men Young, Single & Angry är tyvärr inte en av dem, och fastän det finns en fin tanke bakom och det är hyfsat välgjort, så är filmen så tråkig och oengagerande att jag har svårt att kunna rekommendera den. Om den visas på TV och man inte har någonting annat att göra, så kan det kanske vara värt att ge filmen en chans. I övriga fall gör man nog klokast i att avstå, i synnerhet som det finns så många bättre filmer att lägga ner tid på. Betygsmässigt gör det oengagerande sista halvan att jag inte kan ge filmen mer än en stark trea, och filmmakarna gör kanske klokast i att koncentrera sig på kortfilmer tills vidare - att döma av den tunna storyn, är det nog ett medium som passar dem bättre.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och vanlig stereo. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Texten är anpassad till Widescreen-TV, vilket medför att den blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och är dessutom i minsta laget. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. När man matar in DVD-skivan, möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och stillastående men stilren.

Fastän inget nämns på omslaget, så finns faktiskt en del extramaterial till Young, Single & Angry. Först hittar vi tre trailers för andra filmer, även om det i rättvisans namn kanske är tveksamt om det kan klassas som extramaterial. Därefter finns filmografier till huvudrollsinnehavarna, med listor på vilka andra filmer och serier de medverkat i. Det var visserligen användbart innan Internets storhetstid, men i dagens läge duger Internet Movie Database utmärkt för samma ändamål. Vidare återfinns s.k. bloopers (misslyckade tagningar) på knappt fem minuter, som även innehåller kortare introduktioner av regissören och manusförfattaren. Det är bitvis småroligt, men tillför inte så mycket. Märkligt nog återfinns exakt samma bloopers direkt efter varann - först i en version med textskyltar på en del av personerna som syns i bild, och därefter samma inslag utan textskyltar. Slutligen finns ett knappt 13 minuter långt dokumentärt inslag från filmens världspremiär på Cinequest filmfestival i San José i Kalifornien. Det är bitvis intressant, men för stor tid läggs åt protestauktioner med filmens tema, som ärligt talat känns allmänt löjliga och mer för sakens skull än att de verkligen tillför något. Då är regissörens och manusförfattarens egna ord, plus intervjuerna med skådespelarna, mer intressanta. Tekniskt lämnar inslaget dock en del övrigt att önska, och i synnerhet vid intervjuerna hörs intervjuaren så svagt att det är mycket svårt att höra vad han frågar. Där tar det roliga slut, men med tanke på att filmen ännu inte släppts på DVD i vare sig USA eller Storbritannien, så får man trots allt vara ganska nöjd. Tyvärr finns ingen textning på extramaterialet, vilket är beklagligt.

Recensionen skriven: 15 juli 2009
Senast uppdaterad: 15 juli 2009

Recensionen har lästs 3153 gånger av 1748 personer, sedan den 15 juli 2009