Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Perhan - Davor Dujmoviæ Ahmed - Bora Todorovic
Khaditza - Ljubica Adzovic Danira - Elvira Sali
Azra - Sinolicka Trpkova Ruza (Azras mamma) - Sedrije Halim
Merdzan - Husnija Hasimovic Perhan Jr. - Ajnur Redzepi
Dzamila - Suada Karisik Irfan - Irfan Jagli

Den serbiska regissören och manusförfattaren Emir Kusturica har gjort en lång rad kritikerrosade och prisbelönade filmer, och är i Sverige troligtvis mest känd för Underground och Svart katt, vit katt. En annan mycket framgångsrik film av Kusturica var det jugoslaviska dramat Zigenarnas tid från 1988, som vann flera priser världen över och nominerades till Guldpalmen i Cannes. I Sverige visades filmen på bio i mindre skala 1990, men trots en VHS-utgåva och flertalet TV-sändningar är det först under 2013 som filmen släppts på DVD för första gången. Den ursprungliga jugoslaviska originalversionen räckte egentligen hela fyra och en halv timme (!), men i Sverige är det istället den mer universellt gångbara internationella versionen på "bara" 2 timmar 16 minuter som erbjuds.

I en zigenarby någonstans i det forna Jugoslavien bor den unga zigenaren (eller romen, som dagens politiska korrekthet kräver) Perhan; en tonäring med förmågan att flytta föremål med tankekraft. Han bor med sin mormor Khaditza, som är helare och familjens ankare. Hans lillasyster Danira bor också i huset, och hon haltar på grund av en benmärksskada som gör hennes ena ben längre än det andra. Perhan är förälskad i granntjejen Azra, och hon känner likadant för honom. De vill inleda ett förhållande och gifta sig, men hennes föräldrar vägrar att acceptera något sådant med en fattig och allmänt skum pojke. Allting förändras när Perhans morbror Merdzan, som är spelberoende, blir skyldig pengar till en grupp kriminella. Därigenom kommer familjen i kontakt med "zigenarshejken" Ahmed, och mormor Khaditza lyckas övertala Ahmed att ta med Danira till ett framstående sjukhus i Ljubljana som ska kunna åtgärda hennes ben. Perhan erbjuder sig att följa med och hålla ett öga på allt, och därför tvingas han tillfälligt lämna Azra. Men Ahmed har inte helt rent mjöl i påsen, och snart lämnar de sjukhuset i Ljubljana till förmån för ett mer kriminellt liv i Italien...

Zigenarnas tid är onekligen en originell och udda film; åtminstone med västerländska mått mätt. Ärligt talat hade jag inte ens hört talats om vare sig filmen eller regissören när den damp ner i brevlådan, och därför visste jag inte vad som väntade mig. Men storyn är utan tvekan intressant och fascinerande, och det har blivit en bra film. Det är en mörk och dyster film, men som ändå uppvisar ett visst framtidshopp. Det är en mycket speciell film, och knappast något som gemene man kommer att uppskatta. Men jag tycker om filmen, och trots en något tillspetsad bild av zigenare (läs: romer) dras man in i filmen som förblir engagerande från början till slut. Det är charmigt och underhållande, med en del småroliga sekvenser och en viss spänning. Man bryr sig om rollfigurerna och vad som händer, och framförallt Perhan har blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur med både bra och mindre bra sidor.

Handlingen är oerhört fascinerande, och filmen lyckas att beröra med enkla medel. Filmen ger knappast någon trovärdig bild av zigenare, och det är en tillspetsad story där skildringen av zigenare närmast bör ses som nidbilder. Men det är säkerligen också avsikten, och trots den stereotypa skildringen lyckas filmen att engagera hela tiden. Det är en lågmäld och finstämd film, som hela tiden erbjuder en fantastisk stämning och atmosfär. Därför dras man in i handlingen nästan på en gång, och intresset hålls vid liv nästan hela tiden. Här finns ett påtagligt djup och en genomtänkt story med sensmoral. Det är en väldigt tung film, på gott och ont, och ingenting som passar sig som lättsam underhållning.

Men det faktum att filmen är så oerhört udda och speciell förhöjer också helhetsintrycket, för det här liknar ärligt talat ingenting som åtminstone jag sett förut. Det är stämningsfullt, mörkt och samtidigt vackert; allt i en udda blandning med en oerhört intressant historia och speciella rollfigurer. Med en udda blandning mellan realism och övernaturliga inslag får filmen också en mycket ovanlig surrealistisk stil, som hade kunnat distrahera men som faktiskt fungerar riktigt väl i det här fallet. Intressant nog är filmen till allra största delen inspelad på zigenarspråket Romani; en av väldigt fåtal filmer som gjorts på Romani. Det är glädjande att man satsat så mycket på realism och valt det för handlingen enda realistiska språket, trots att det medför att målgruppen blir ännu smalare och väldigt få personer i världen kan se den utan textning.

Men tyvärr är Zigenarnas tid också en ganska ojämn film, där de första 45 minuterna är väldigt lyckade men som därefter varierar betydligt mer. Periodvis är den väldigt rörig, med många rollfigurer och sidohistorier som gör att filmen ibland spretar åt alla håll samtidigt. Ibland är det långt ifrån enkelt att hänga med i svängarna, och bitvis blir filmen snudd på obegriplig; åtminstone om man i likhet med undertecknad inte är särskilt insatt i romska seder och traditioner. Vid vissa tillfällen känns filmen också ganska osammanhängande, då den röda tråden bitvis blir väldigt svag. Det förekommer också vissa logiska luckor och trovärdighetsproblem; inte minst då det vid ett tillfälle förekommer ett 4-årigt tidshopp där precis ingen verkar ha åldrats en dag under de fyra åren.

Det är en ganska långsam film, och ibland kan den upplevas lite seg då det periodvis egentligen inte händer särskilt mycket. Vid några tillfällen spårar det ur lite för mycket och känns alldeles för tillspetsat. Det gäller framförallt slutet, då allting spårar ur totalt och ger ett antiklimaktiskt och ologiskt intryck. Dessutom är kvinnosynen och jämställdheten under all kritik, och den enda kvinnliga rollfiguren som skildras som en normal människa är farmor (mormor?) Khaditza. I stort sett alla andra kvinnor skildras enbart som objekt, där syftet främst verkar ha varit att visa så många nakna kvinnobröst som möjligt; vare sig det är relevant för handlingen eller inte.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och originellt bildspråk med vackra vyer och imponerande scenografi. Kusturica imponerar också stort med sin effektiva användning av symbolik, där i stort sett allt vi ser går att tolka på hur många sätt som helst. Skådespelarinsatserna är relativt bra, men det rör sig om amatörskådespelare och det är inte direkt någon Oscarsklass på någon av dem. Men jag tycker om Davor Dujmovic, som spelar bra i huvudrollen som Perhan. Ljubica Adzovic är bra som farmor/mormor, och Sinolicka Trpkova gör allt som går i rollen som Azra. Resten av ensemblen varierar från bra till mindre bra, men det är i alla fall inga riktigt svaga kort.

Zigenarnas tid är sannerligen ingen bred film som kommer att tilltala gemene man. Tvärtom är det en mycket smal och udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Men storyn är mycket intressant, och bara man vet vad man ger sig in i och uppskattar den här sortens originella filmer är det en film väl värt att se. Det är en bra och välgjord film, som engagerar och berör. Men det är också en ojämn och bitvis väldigt rörig film, och vid några tillfällen blir det nästan obegripligt. Konstnärligt och visuellt är det en närmast fulländad film, och jag förstår att den tilltalar en del personer, men samtidigt har filmen några brister för många för att jag ska känna mig riktigt imponerad. Det är bra och minnesvärt; men det borde ha kunnat bli bättre genom vissa finslipningar av manuset. Därför nöjer jag mig med en stabil sjua i betyg, men filmen är ändå fullt sevärt om man tycker om udda och ovanliga filmer.

DVD-utgåvan erbjuder bild i 4:3 fullskärm (1,33:1), vilket såvitt jag kunnat utröna ska vara originalformatet för filmen. Ljudet är i 2-kanalig Dolby Surround, men både bild och ljud är förvånansvärt bra för att vara en film med över 20 år på nacken. Trots att DVD-omslaget vilseledande anger serbokroatiska som språk är det i själva bara några få repliker som är på serbokroatiska, och minst 95% av filmen är istället på romani. Filmen är textad på de skandinaviska språken samt engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade på något språk. Textningen är i minsta laget, men är ändå förhållandevis lättläst. Den svenska textningen håller relativt hög klass, men en del aspekter gör att jag blir misstänksam över att framförallt vissa släktförhållanden översatts fel. Nu kan jag visserligen inte ett ord Romani, men utifrån sammanhang och dialog är jag exempelvis starkt misstänksam på att den kvinna som textningen kallar för "farmor" i själva verket ska vara mormor. När man matar in DVD-skivan möts man av en kortare distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Väljer man att spela filmen visas varningstexter på valt textningsspråk samt engelska innan själva filmen börjar. Det finns tyvärr inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast särskilt förvånande för en smal jugoslavisk film producerad för över 20 år sedan.

Recensionen skriven: 10 juni 2013
Senast uppdaterad: 11 juni 2013

Recensionen har lästs 3906 gånger av 2265 personer, sedan den 10 juni 2013