Manusförfattare: Rhett Reese & Paul Wernick
Svensk distributör: Walt Disney Studios Motion Pictures (Sweden) AB & Sony Pictures Releasing Sweden AB
Columbus - Jesse Eisenberg Tallahassee - Woody Harrelson
Wichita - Emma Stone Little Rock - Abigail Breslin
Sig själv - Bill Murray Kvinnan i lägenhet 406 - Amber Heard

Jesse Eisenberg & Woody Harrelson

Genom åren har zombier - d.v.s. levande döda - av olika slag varit ett återkommande tema i filmer. Det finns inget som tyder på att det lär minska med åren, och nu är ännu ett exempel här. Bakom det passande namnet Zombieland står en rysarkomedi som regisserats av Ruben Fleischer; mannen bakom MTV-serien Fantasy Factory och en av personerna bakom talkshowen Jimmy Kimmel Live!. I den värld, och närmare bestämt det USA, som den här filmen återspeglar har personerna betydligt större sjukdomsproblem än svininfluensan. Här har nämligen ett virus börjat spridas som förvandlar alla människor till zombier, och som i sin tur försöker att döda och förvandla andra genom att bita dem. Det är bara ett fåtal människor som än så länge lyckats undgå smittan. En av dem är en universitetsstuderande kille som kallas för Columbus, och som nu vill ta sig till sin hemstad Columbus i Ohio för att se om hans föräldrar fortfarande lever. Han får sällskap av en tuffing från Florida som kallar sig Tallahassee, och de börjar den långa bilresan tillsammans. Efter vägen stöter de ihop med två systrar som har haft unika sätt att klara sig på, och fastän de inte träffats på bästa sätt står det snart klart att alla fyra måste samarbeta för att kunna klara sig.

Rysarkomedier är en besvärlig genre, för även om det finns lyckade fall, så brukar det alltför ofta bli för löjligt eller tramsigt och därmed inte spännande. Men Zombieland är faktiskt ett ovanligt lyckat fall, som lyckas att blanda stilarna riktigt väl och därmed skapar en förhållandevis originell film. Storyn är visserligen mycket tunn, men det händer tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv och därför känns filmen aldrig utdragen. Det är ganska roligt, med en hel del humor och gjort med glimten i ögat. Visserligen blev det sällan några gapskratt från min sida, men jag skrattade i alla fall ganska ofta, och det räcker gott för min del. Som rysare är det mer tveksamt, för alltför kusligt eller obehagligt blir det aldrig. Men Zombieland lyckas i alla fall att uppbringa en påtaglig spänning, för det är ofta riktigt spännande och med ett högt tempo. Det är skickligt gjort att få med en äkta spänning, utan att allting gjorts med glimten i ögat och därmed blir lite tramsig; som fallet annars ofta är med dylika filmer.

Det är ett litet persongalleri, där det är fyra huvudroller och därutöver bara två rollfigurer som man överhuvudtaget minns när filmen är slut. Men det fungerar förvånansvärt väl i det här fallet. Rollfigurerna är också ganska mångbottnade och nyanserade, och vi får lära känna huvudrollerna ganska väl. Det enda undantaget är Tallahassee, som i mina ögon blivit lite väl endimensionell och inte alls känns lika djup som de andra tre. Däremot är det en mycket kul och lyckad idé att låta skådespelaren och komikern Bill Murray spela sig själv, vilket fungerar ypperligt. En underlig idé i filmen är att vi inte får veta vad de flesta heter, och såvitt jag kunnat höra var det bara en av rollfigurerna som vi verkligen får veta det riktiga namnet på. Annars kallas alla för deras respektive hemorter som ett slags smeknamn. Det låter skumt och ibland saknar jag också att inte få veta vad de egentligen heter, men det fungerar ändå ganska väl. Dock finns det vissa logiska luckor, och överlag är det en allt annat än trovärdig film. Men ibland behövs det faktiskt inte, och den här filmen känns ändå förvånansvärt äkta i sitt upplägg och känsla. Visserligen har jag aldrig hört talats om att zombietillstånd skulle spridas genom att bitas, på samma sätt som vampyrer, men det är väl en annan femma. Det jag saknar är mer bakgrundsinformation om hur det här egentligen kunnat hända, och att börja filmen i ett lite tidigare skede. När filmen inleds är nämligen nästan alla zombier, och därför får vi inga klara besked om ursprunget. I avsaknad av det känns filmen lite tunn, vilket är en del av skälet till att jag ändå inte blev helt förtjust.

Dessutom finns det onödigt många kiss och bajs-referenser, vilket är lite kul till en börjab men snabbt blir tjatigt. Därför känns manuset bitvis lite konstruerat och konstlat, men trots det förblev den engagerande och fängslande nästan hela tiden. Zombieland är gjord med ganska liten budget, men det har ändå blivit ganska verklighetstroget och specialeffekterna fungerar väl. Filmen har ett snyggt foto, med mycket handkamera och ett traditionellt men effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, där både Jesse Eisenberg, Emma Stone och Abigail Breslin spelar mycket övertygande och trovärdigt. Den enda jag inte är helt förtjust i är Woody Harrelson, som visserligen gör en fullt godkänd insats men som bitvis balanserar på gränsen till överspel. Sammanfattningsvis kan jag inte helt hålla med alla lovord som höjt Zombieland till skyarna. Men jag medger att det är en ganska bra film, som var betydligt bättre än jag hade väntat mig. Det är visserligen en tunn story, men dessbättre har filmmakarna insett det och gett den en föredömlig kort speltid på strax under en och en halv timme. Det känns tveksamt om den är värd att se på bio, men det är absolut en underhållande och fullt sevärd film som kan rekommenderas till de flesta. Om ni ser filmen, så se till att stanna kvar under alla sluttexter. Efter sluttexterna fortsätter nämligen handlingen med en scen, som visserligen inte tillför så mycket till handlingen men som är kul att se. Efter viss tvekan nöjer jag mig med en stark sexa i betyg, men det hade räckt med ett något finslipat manus för att sjuan hade varit ett faktum.

Abigail Breslin & Emma Stone

Recensionen skriven: 4 december 2009
Senast uppdaterad: 4 december 2009