Manusförfattare: Peter Birro
Martin Schibbye - Gustaf Skarsgård Johan Persson - Matias Padin Varela
Jens Odlander - Fredrik Evers Carl Bildt - Philip Zandén
Abdullahi Hussein - Faysal Ahmed Sara - Amina Mohamed Omar
Linnéa Schibbye - Josefin Peterson Kickan Persson - Gunilla Johansson
Polischefen - Gursha Engdawork Nigatu Kosar - Dawid Kosar

Detta verklighetsbaserade drama tar sin början 2011, då den svenska journalisten Martin Schibbye och fotografen Johan Persson befinner sig i Somalia precis vid gränsen till det slutna och omstridda området Ogaden i Etiopien - detta för att rapportera om de övergrepp som flyktingar i området vittnat om, och dess kopplingar till det svenska oljeföretaget Lundin Oil som Carl Bildt suttit i styrelsen för. När de av en källa får bevis för att Carl Bildt fortfarande sitter i styrelsen för företaget, tvärtemot hans utsago, blir fallet ännu mer intressant. De lyckas till sist ta sig över gränsen till Ogaden tillsammans med gerillagruppen ONLF, men hinner inte mer än börja rapportera om de hemskheter som pågår förrän de blir gripna av väpnad militär i området. Där blir de utsatta för skenavrättningar, och hamnar till sist i överfulla häkten i väntan på rättegång.

Jesper Ganslandt är en talangfull regissör, även om hans filmer genom åren hållit en minst sagt ojämn nivå. Kanske beror det på den redan väldigt engagerande och intressanta sanna historien, men hans senaste film 438 dagar är helt klart hans bästa verk hittills. Det är ett tacksamt ämne att skildra, då det finns mycket att berätta samtidigt som i stort sett alla åtminstone känner till Martin Schibbye och Johan Persson i grova drag. Ett så starkt och intressant ämne passar också bra att skildra på film, och är förmodligen i alla fall en del i att filmen blivit så lyckad. För det här är en mycket bra film, som hela tiden engagerar och berör med enkla medel. Det är fängslande, fascinerande och tänkvärt, och filmen skildrar både Martin och Johans upplevelser i fängelserna och de politiska turerna kring frisläppandet.

Det är en politiskt laddad film, samtidigt som den aldrig glömmer bort personerna och relationen mellan Martin och Johan. Här finns en gnutta humor, en del charm och en viss spänning, men framförallt är det ett starkt och fascinerande drama som inte kommer lämna någon oberörd. Det är onekligen angeläget att skildra den här berättelsen, och det finns mycket att hämta i den här ganska omfattande berättelsen. Det faktum att det faktiskt har hänt på riktigt förhöjer också helhetsintrycket, och fastän filmen i likhet med i stort sett alla verklighetsbaserade filmer säkerligen har tagit sig vissa friheter, så tyder allt på att det mesta ligger relativt nära vad som verkligen hände. Allt får också en autentisk prägel, och upplevs realistiskt.

Filmen lyckas få till balansen på ett elegant sätt, där det både handlar om Martin och Johan som personer, deras relationer, deras tid i fängelset, det politiska spelet och det måttligt smickrande läget i Etiopien. Man sitter som klistrad framför bioduken, och trots att vi ju alla vet i grova drag vad som hänt blir det aldrig tråkigt. Tiden går snabbt, trots en relativt lång speltid på 2 timmar 5 minuter, och det känns aldrig utdraget. Det är svårt att inte bli imponerad över den här starka skildringen, som både är spännande, tänkvärd, fascinerande och gripande.

Däremot kan jag tycka att tiden inne i det ökända Kality-fängelset i Etiopien skildras en smula lättvindigt. Att det knappast var någon behaglig upplevelse framstår förvisso med tydlighet, men det känns ändå aldrig direkt osäkert eller som någon fara för livet för någon i fängelset. Fängelset framstår som överfullt och rörigt, men inte direkt som speciellt osäkert. Det känns en smula för enkelt, och själva scenerna inne i fängelset borde ha kunnat bli mer gripande än de faktiskt blivit. Det är också lite synd att alla medfångarna i fängelset blivit så anonyma, som man i många fall inte ens får veta namnet på. Att många av medfångarna var etiopiska journalister är heller inget som framgår med någon form av tydlighet.

Det är också olyckligt att den viktiga sidohistorien kring Abdullahi Hussein - presidentens rådgivare som läckte videor från gripandet och senare flydde till Sverige - blivit lite åsidosatt. Det är en viktig del av berättelsen, men ändå får vi inte ens tydligt veta vem Abdullahi var/är eller vad han hade för koppling till den etiopiska regimen. Jag tvingades googla på honom efter filmens slut för att ens förstå vad han hade för koppling till allting, och det kan väl ändå inte ha varit meningen. Den delen av berättelsen känns lite som ett bihang, fastän han spelade en viktig roll i dramat och borde ha fått en ännu mer framträdande roll i filmen. Det hade den verkliga personen förtjänat; i synnerhet som han skildras i filmen under sitt riktiga namn. Jag hade också gärna sett mer kring de politiska turerna, men på gott och ont är det tydligt att allt här ska kretsa kring just Martin och Johan.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk som framförallt lyckas att förmedla en imponerande närvarokänsla. Det ser ut och känns som om vi åskådare befinner oss på plats där, och allt får en autentisk och nästan dokumentär känsla. Skådespelarinsatserna är också mycket bra, och framförallt är Gustaf Skarsgård utmärkt som Martin. Han gör en stark och trovärdig rollprestation, även fast utseendet kanske inte är helt slående den riktiga Martins. Matias Varelas är också mycket bra som Johan, och gör en stark och minnesvärd insats som känns som den riktiga personen. Philip Zandén är också riktigt bra i en biroll som (dåvarande) utrikesminister Carl Bildt, och är tillräckligt lik den riktiga personen samtidigt som han gör en stark och trovärdig skildring.

438 dagar är en mycket bra och välgjord film, som gör de verkliga händelserna rättvisa. Trots att man ju redan vet vad som ska hända, så är det både engagerande, fascinerande och berörande. Det är minnesvärt, starkt och med en tacksam intensitet. Det är lite synd att den viktiga sidohistorien kring Abdullahi Hussein behandlas något styvmoderligt, och likaså får scenerna inne i fängelset inte riktigt den nerv jag hade önskat mig. Men icke desto mindre är det en mycket lyckad film, som är väl värd att se för de allra flesta och som således förtjänar en stabil åtta i betyg.

Recensionen skriven: 6 september 2019
Senast uppdaterad: 6 september 2019

Recensionen har lästs 1560 gånger av 866 personer, sedan den 6 september 2019