Producent: Aaron Kandell, Jordan Kandell, Baltasar Kormákur & Ralph Winter
Regi: Baltasar Kormákur
Manusförfattare: Aaron Kandell, Jordan Kerner & David Branson Smith
Tami Oldham - Shailene Woodley Richard Sharp - Sam Claflin
Christine - Elizabeth Hawthorne Peter - Jeffrey Thomas
Deb - Grace Palmer Smiley - Kael Damlamian

Året är 1983, och den 24-åriga Tami Oldham kommer till Tahiti efter att ha rest runt i världen. Hon kommer snabbt i kontakt med den några år äldre seglaren Richard, och de inleder ett förhållande. Efter att de bara varit tillsammans några månader får Richard ett välbetalt jobb med att åka en motor- och segelbåt hela vägen från Tahiti till USA, som beräknas ta några veckor. Tami tvekar inte att följa med, men efter en trivsam och romantisk inledning dyker en kraftig orkan - en av historiens största - upp från ingenstans. Båten far rakt in i orkanen utan något sätt att kunna undvika den. Strax därpå vaknar Tami upp ensam, mörbultad och med skrapsår, med en båt som läcker in vatten. Det finns ingen skymt av Richard, och både kommunikationsradion och båtmotorn är död. Båten är också mitt ute på Stilla havet, tusentals mil från närmaste land - chansen att kunna bli räddad är också minimal, då båten befinner sig flera tusen mil ur kurs så att ingen kan veta var båten finns...

Det här är onekligen en fascinerande berättelse, om än inte alltför originell. Det faktum att det faktiskt har hänt på riktigt förhöjer också helhetsintrycket, och även fast en del om Tami och Richards privatliv kan ha ändrats så är i alla fall själva grundstoryn direkt hämtad från verkligheten. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men Adrift är faktiskt en riktigt bra film.

Det är fängslande, intressant och fascinerande, och här finns både spänning och dramatik. Det är berörande och bitvis riktigt gripande, och åtminstone vid ett par scener är det svårt att hålla tårarna borta. Samtidigt lyckas filmen att engagera från början till slut, och det blir aldrig tråkigt. Det är också underhållande och det finns en viss charm plus en del romantik. Därigenom har filmteamet lyckats att åstadkomma förvånansvärt mycket, trots en i grund och botten enkel handling. Det fungerar bättre än väntat, då det både är fängslande, berörande och spännande. Det är också oförutsägbart, och med en del överraskningar.

Samtidigt kan man förstås inte förneka att Adrift har en tunn och enkel handling. Vi får en kort introduktion i hur Tami och Richard träffas, men sen handlar hela filmen om båtresan från Tahiti till USA; varav stora delar handlar just om orkanen och dess efterverkningar. Det innebär också att merparten av scenerna bara består av två rollfigurer på en båt, och ingen annan än Tami och Richard blir särskilt relevanta för handlingen. Regissören och manusförfattarna har absolut gjort ett bra jobb med att skapa engagemang och intresse trots denna enkla handling och begränsade miljö, men samtidigt kan man inte förneka att det ibland blir lite enahanda och aningen tunt. Det blir helt enkelt en smula repetitivt, med ganska många scener där man försöker överleva efterverkningarna av orkanen. Inget fel med det, men jag hade gärna velat se fler scener från innan båtresan; för att få en chans att lära känna Tami och Richard ännu bättre.

I synnerhet Tami hinner ändå bli en intressant och nyanserad rollfigur, som är lätt att känna för, men det hade inte skadat att få veta ännu mer om hennes liv innan de här händelserna. Richard får tyvärr inte lika många nyanser, och om honom får vi inte veta mer än det absolut nödvändigaste, och det känns lite synd. Jag hade också gärna velat se mer av båtresan strax innan och under orkanen, för som det är nu kommer den väldigt snabbt och det mesta handlar istället om efter att den redan slagit till. Under några tillfällen tycker jag också att filmen upplevs lite överromantiserande, som ibland upplevs något osmakligt. Med facit i hand finns det ändå en viss logik i det, men jag hade ändå önskat att man kunnat fokusera mer på överlevnad än på romantik.

Berättartekniken med att hela tiden växla mellan "nutid" (efter orkanen) med tillbakablickar från innan orkanen fungerar också si och så. Idén är bra och det är positivt att vi på en gång får se efterverkningarna, för att snabbt öka intresset istället för att börja med den mer stillsamma inledningen. Men ibland gör den här berättartekniken filmen onödigt rörig och narrativet blir lidande, då filmen ibland växlar väldigt snabbt mellan nutid och dåtid utan att man knappt ens hinna vara med i vad som händer. Visst förstår man ganska snabbt vad som är nu respektive då, men det känns onödigt att växla tidsperiod så ofta när det faktiskt inte tillför något till själva berättelsen.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk som medverkar till en effektiv närvarokänsla. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och framförallt är den alltid lika talangfulla Shailene Woodley utmärkt i huvudrollen som Tami. Hon spelar övertygande och naturligt, och lagom lågmält utan att det någonsin upplevs som överspel. Sam Claflin är också riktigt bra som Richard, och han spelar starkt och övertygande, om än inte med riktigt samma finess som Shailene. Resten av ensemblen är bra, men till 90% handlar det om just dessa två huvudroller medan alla andra har förpassats till biroller under ett begränsat antal scener.

Adrift är en riktigt bra och välgjord film, som är både underhållande och fängslande samtidigt som det är starkt och berörande. Att det faktiskt har hänt på riktigt ger onekligen filmen en annan krydda, och det gör att det trots en tunn och enkel handling ändå blir engagerande och fascinerande. Det är en imponerande bedrift av regissören och manusförfattarna att lyckas att få med så mycket trots att nästan hela filmen utspelas ombord på en båt, för här finns trots allt något att hämta för alla - dramatik, starka och berörande scener, romantik och spänning. Därför är det en film som inte kommer att lämna någon oberörd, och de imponerande skådespelarprestationerna bidrar också till en stark och minnesvärd film. Men det känns som fel väg att gå att man bitvis valt att fokusera mer på romantik än på själva handlingen, till den grad att filmen upplevs något överromantiserad. Det är också svårt att förneka att det blir i tunnaste laget med en hel film som i stort sett enbart handlar om en orkan och dess efterverkningar ombord på en båt. Det borde ha gått att göra något lite mer av de verkliga händelserna, men samtidigt är Adrift en stark och minnesvärd film som är väl värd att se för de flesta, varför jag efter moget övervägande väljer en ganska stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 31 maj 2018
Senast uppdaterad: 31 maj 2018

Recensionen har lästs 1985 gånger av 1172 personer, sedan den 31 maj 2018