Sergeant Lope - Demián Bichir Sergeant Hallett - Nathaniel Dean
Karine Oram - Carmen Ejogo Maggie Faris - Amy Seimetz
Ricks - Jussie Smollett Upworth - Callie Hernandez
Ledward - Benjamin Rigby Ankor - Alexander England
Rosenthal - Tess Haubrich Cole - Uli Latukefu
Jacob Branson - James Franco Mother - Lorelei King

Det har gått 10 år sedan den misslyckade expeditionen i Prometheus, och Elizabeth Shaw har varit spårlöst försvunnen sedan dess. Kolonirymdskeppet Covenant, med tusentals passagerare ombord, är nu på väg till den avlägsna planeten Origae-6 som nu ska befolkas som ett nytt Jorden. De 2000 kolonisterna ombord sover i en djup sömn, då resan beräknas ta åtskilliga år. Under tiden sköter androiden Walter allt som behövas skötas på rymdskeppet. Men när skeppet drabbas av en neutrinochockvåg väcker Walter den nödvändiga personalen, och de upptäcker vad som låter som en nödsignal där någon sjunger en poplåt gång på gång. Signalen kommer från en närbelägen planet som ingen ens sett några spår av förut - en planet som dessutom verkar vara lik Jorden och fullt beboelig. Personalen har ingen lust att sova i några år till, så kapten Oram beslutar att de ska strunta i att bege sig till Origae-6 för att istället landa på den okända planeten och ta reda på var nödsignalen kommer. Vicekapten Daniels, som har svårt att komma över sin makes plötsliga död, avråder och tycker inte det är en bra idé. Men Oram genomför planen i alla fall, och den nya planeten verkar perfekt. Men varför verkar planeten inte innehålla vare sig människor, fåglar, djur eller ens någon form av livsform...?

Prometheus var en ganska bra film som tog upp intressanta ämnen, även fast den led av en del logiska luckor och överlag inte var så originell som jag hade önskat. När det nu är dags för en uppföljare finns en del likheter med Prometheus, men till största delen går man här tillbaka till grunden varför filmen är mer lik 1979 års första Alien som Prometheus. Visst kan man hitta sämre inspirationskällor än den vid det här laget så klassiska 1970-talsfilmen, och även Alien: Covenant har en intressant premiss och story.

Vi får veta lite mer än i Prometheus, och får en del svar på frågor man ställt sig sedan dess. En del av rollfigurerna är intressanta, och här finns en påtaglig intensitet. Det är ganska spännande, samtidigt som det också finns en viss charm. Det är en engagerande film, som håller intresset vid liv i stort sett hela tiden. Jag uppskattar att tempot är högre än i Prometheus, varför den här filmen får en mer påtaglig intensitet och blir överlag mer fängslande. Till skillnad från i 2012 års film blir det därför aldrig segt eller tråkigt, utan det händer något hela tiden. Det uppskattar jag, och gör att man på ett lite större sätt kan ha överseende med andra brister.

På gott och ont har Alien: Covenant fått ett större persongalleri än i 1970 års film, och även fler miljöer. Här utspelas handlingen inte längre enbart ombord på ett rymdskepp, utan det rör sig om flera miljöer på två olika skepp samt på den upphittade planeten. Då handlingen utspelas parallellt på flera olika platser samtidigt innebär det således flera olika team, och dessutom många rollfigurer. Att utöka miljöerna är förstås en fördel för att det ska bli ännu mer engagerande - trots allt är det svårt att få till en tillräckligt fängslande handling när allt utspelas i bara ett par olika rum, och även fast Alien ändå lyckades hyfsat är det desto fler filmer som misslyckats med att få till just det.

Men problemet är att filmen istället blivit ganska rörig och bitvis rentav osammanhängande. Många rollfigurer får man inget tydligt grepp om alls, och lite för många känns endimensionella. Det är bara ett par personer man hinner lära känna ordentligt, där det är bäst ställt med Daniels som är en intressant och mångfacetterad tjej som man hela tiden bryr sig om; och som dessutom är ännu tuffare än de flesta män. Men många andra får man inget klart grepp om, och när eftertexterna börjar rulla kommer man inte ens ihåg namnet på merparten. Alltför många känns bara som "en i mängden" och får ingen egentlig personlighet att tala om. Det finns också en och annan logisk lucka, och en del detaljer i manuset lämnar en del övrigt att önska. Flera av rollfigurerna beter sig också mer än lovligt korkat, vilket orsakar en del trovärdighetsproblem.

Men ett minst lika stort problem är det faktum att Ridley Scott verkar ha börjat få slut på idéer. Visst finns här en intressant historia, men när man kommit över den lyckade inledningen blir det mer och mer tydligt vad det här egentligen är menat som: mer eller mindre en nyfilmatisering av Alien. Lite för många scener är väldigt snarlika scener i 1970-talsklassikern, och lite för ofta går man över gränsen från blinkningar och referenser till originalfilmen till rent och skärt plagiat; och även om det är samma regissör känns det inte rätt. Det finns i och för sig en del som skiljer sig, men när ett dussintal scener upplevs som kopierade nästan ord för ord från 1970-talsfilmen går det lite för långt. Det som inledningsvis upplevs som en charmig hyllning till originalfilmen börjar efter ett tag mest att likna plagiat, och det tror jag knappast var avsikten.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med bl.a. en del riktigt snygga kameraåkningar. Specialeffekterna är också övertygande, och det märks att tekniken äntligen är mogen för de effekter som tidigare filmer försökt åstadkomma men inte lyckats med till 100%. Skådespelarinsatserna är överlag bra, men det är tråkigt att Noomi Rapace inte längre medverkar som Elizabeth Shaw. Katherine Waterston är utmärkt som Daniels, och gör en stark och trovärdig rollprestation helt utan överspel. Danny McBride är också riktigt bra som Tennessee. Michael Fassbender är bra i dubbelrollen som Walter och David, men i och med rollernas karaktär får han inte mycket till djup utan känns ganska opersonlig; något som dock med all säkerhet är helt avsiktligt.

Alien: Covenant är en intressant och välgjord film, som har en fascinerande premiss och lyckas att återspegla till både Prometheus och Alien (plus dess uppföljare). Det är ingen lätt bedrift att försöka få alla nöjda, men på gott och ont har den nya filmen betydligt fler likheter med Alien än med filmen den faktiskt ska föreställa vara en uppföljare till. Det är för all del otäckt och med minst lika många äckliga scener som i 1979 års film, och dessutom har filmen en spänning och intensitet som jag uppskattar. Men till skillnad från 1970-talsklassikern hinner man inte lära känna de flesta tillräckligt, utan här finns ett för stort persongalleri som gör att filmen upplevs rörig. Det är inte alltid helt lätt att få något tydligt grepp om storyn och karaktärerna, och dessutom är filmen periodvis alldeles för lik Alien till den utsträckning att det börjar kännas som plagiat. Det är i och för sig ingen dålig inspirationskälla, men när Alien lyckades bättre är det lite svårare att rättfärdiga varför man ska se den här filmen istället för att se om 1970-talsfilmen. Men det finns tillräckligt många nya grepp så att Alien: Covenant ändå har ett existensberättigande, så tyckte man om Alien och/eller Prometheus är för all del även den nya filmen fullt sevärd. Ganska bra är det, men jag blev ändå lite besviken och det borde ha gått att få till det här lite bättre, varför jag nöjer mig med en svag sjua i betyg.

Recensionen skriven: 16 maj 2017
Senast uppdaterad: 16 maj 2017

Recensionen har lästs 2701 gånger av 1525 personer, sedan den 16 maj 2017