Ray - Luke Kirby Etta - Lisa Ray
Chrissie - Rachael Leigh Cook Pete - Keith Carradine
Sonny - Noam Jenkins Paulie - David Alpay
Jackson - Ernie Hudson Dean - Joel Keller
Jim Burns - Graham Greene Earl - Stephen McHattie

© New Real Films

Kanadensiska långfilmer brukar sällan bli några större sucéer i Sverige, utan har som regel levt en anonym tillvaro utan att särskilt många känner till dem. Därför är det alltid lika glädjande när nya kanadensiska filmer kommer hit; i synnerhet som de vanligtvis håller en generellt hög kvalitet. Det senaste exemplet heter All Hat, och bygger på i Europa ganska okänd roman av den Kanada-baserade författaren Brad Smith. Brad har själv skrivit filmmanuset som flmen har regisserats av Leonard Farlinger. Hår får vi lära känna Ray Dukes, som nyligen avtjänat ett tvåårigt fängelsestraff och nu återvänder till sin gamla hemort i utkanterna av Ontario. Samhället har förändrats en del under hans frånvaro, vilket orsakar vissa anpassningsproblem. Med hjälp av sin vän Pete, ryttaren Chrissie och hans exflickvän Etta lyckas han dock att anpassa sig så gott det går. Men Sonny Stanton, sonen till ett stort affärsimperium, har sina egna planer för samhället och vill köpa upp all mark för att anlägga en golfbana. De flesta har tackat ja, men fortfarande återstår Etta som ståndfast vägrar att sälja till Sonny. När en av Sonnys prisbelönta hästar försvinner i samhället ser Sonny sin chans att tjäna pengar genom försäkringsbedrägeri. Ray har dock helt andra planer, och med hjälp av sina vänner vill han se till att hämnas på att han orättvist hamnade i fängelse...

Kanadensiska filmer brukar överlag hålla hög klass, men samtidigt brukar filmer om hästkapplöpningar - eller de flesta sporter för den delen - sällan bli alltför engagerade. Därför hade jag blandade känslor när jag satte mig ner för att se All Hat, men det visade sig vara en trevlig och underhållande film. Det är förvisso ingen särskilt djupsint film, men grundstoryn är intressant och filmen engagerar från början till slut. Av någon outgrundlig anledning klassas filmen på omslaget som en romantisk komedi, vilket får mig att undra om de som skrivit omslagstexten överhuvudtaget har sett filmen. Någon komedi är det nämligen inte, för även fast det då och då blir lite småroligt, så är det trots allt ett drama som står i centrum. Samtidigt är det heller ingen romantisk film, för även fast vissa romantiska inslag förekommer, så är de långt ifrån drivkraften i filmen. De flesta rollfigurer är tämligen endimensionella, men de centrala karaktärerna har åtminstone en del nyanser och är intressanta. Det gäller i synnerhet Ray, Etta och Chrissie; som är de tre rollfigurerna som man trots allt förblir intresserad av hela tiden och som har tillräckliga nyanser för att kännas någorlunda realistiska. Rollfigurerna är dock ganska svart-vita, vilket sänker helhetsintrycket. Här är alla antingen goda eller onda, och särskilt många mellanting förekommer inte. Det är förvisso mer regel än undantag i filmer, men hade samtidigt varit ett enkelt sätt att höja trovärdigheten.

All Hat är överlag en långsam och lågmäld film, och inledningsvis kan den därför kännas lite seg. Men det blir bättre efter att den kommit igång, och även om den aldrig blir något mästerverk, så blir filmen trots allt fascinerande och intressant. Bitvis kan man tycka att filmen blivit lite väl osammanhängande och rörig, och det är inte helt okomplicerat att hålla isär vem som egentligen är vem och vad de egentligen har gjort. Mot slutet går det också lite för fort framåt, och det känns som att en del viktig information saknas för att få oss att verkligen fatta poängen. Ibland började jag undra om jag kanske missat någon viktig scen, eller om det kanske funnits några subtila ledtrådar som hade fått oss alla att förstå mer. Utan att ha sett om filmen har jag inga svar på frågan, men ärligt talat börjar jag betvivla att jag kan ha varit så ouppmärksam. Jag gissar att problemen förmodligen uppstått av att göra filmmanus baserat på en så pass tjock roman, och att den förmodligen var lite mer sammanhängande. Sannolikt är självaste romanförfattaren heller inte den bäst lämpade personen att göra filmmanus baserat på sin egen bok, då han sannolikt inte vågar vara tillräckligt respektlös mot förlagan för att göra ett riktigt bra och starkt filmmanus. Mot slutet går det också lite väl fort framåt, som gör att det inte är helt enkelt att uppfatta allt som egentligen händer. Med tanke på att filmen inte ens räcker en och en halv timme, så ser jag ingen anledning till att ha så bråttom med att avsluta filmen. Den hade därför troligen vunnit på att förlängas lite grand, för att de sista tio minuterna ska kunna få ett lugnare tempo och att förklara lite mer detaljer. Jag gissar att manusförfattaren och regissören velat undvika övertydlighet, men istället har det gått för långt åt andra hållet och att vara övertydlig hade faktiskt varit att föredra i just det här fallet.

Dock uppskattar jag att det är väldigt lite utrymme i filmen som ägnats åt scener med hästloppen, då sådana som regel är oerhört tråkiga att titta på. Det har begränsats till några få scener, vilket är positivt. Hästkapplöpningsscenerna har också koreograferats och klippts på ett lyckat sätt, så att man hinner med att se vad som händer utan större svårigheter. Fotot är förstklassigt, och vi erbjuds många vackra vyer över landskapen i Ontario i kombination med ett starkt bildspråk och effektiv filmklippning. Skådespelarinsatserna är bra, och alla spelar bra och trovärdigt, även om ingen lär gå till världshistorien genom dessa roller. Bäst är utan tvekan den alltid lika duktiga och naturliga Rachael Leigh Cook som ryttaren Chrissie, som förhöjer helhetsintrycket en del. All Hat hade definitivt vunnit på ett mer genomarbetat och sammanhängande manus, och det är heller inte världens mest originella story. Men trots allt är filmen bättre än jag hade väntat mig, och är underhållande och engagerande från början till slut. Det är ingen alltför minnesvärd historia, men är fullt sevärd för de allra flesta och räcker gott och väl till en stark sexa i betyg.

Av någon märklig anledning har All Hat enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Förvisso är det här sannolikt inte den sortens film som särskilt många skulle vilja se upprepade gånger, men då merkostnaden för att släppa filmer även som köpfilm torde vara begränsad, så är det märkligt att SF inte valt att släppa filmen både som hyr- och köpfilm. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär fullskärm på en Widescreen-TV och smala svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV. Bilden håller hög kvalitet, med livliga färger och bra svärta. Dock tyder allt på att bildkanterna kapats i Sverige, då filmen såvitt jag kunnat utläsa spelats in i det betydligt bredare formatet 2,35:1 - det innebär alltså en form av Pan & Scan men för Widescreen, vilket är mycket egendomligt. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och har hög kvalitet men utan att utmärka. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som direkt följs av huvudmenyn. Menyerna är ganska stillastående och vackra, men de finns tyvärr bara på engelska. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är beklagligt. Enligt uppgift har nordamerikanska DVD-utgåvor av filmen åtminstone en del extramaterial, och därför är det tråkigt att SF inte velat eller kunnat licensiera det materialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 15 september 2009
Senast uppdaterad: 16 september 2009

Recensionen har lästs 3484 gånger av 1843 personer, sedan den 15 september 2009