Irene - Carla Campra Diego - Iván Chavero
Ana - Inma Cuesta Joan - Roger Casamajor
Mariana - Elvira Mínguez Fernando - Eduard Fernández
Antonio - Ramón Barea Rocío - Sara Sálamo
Jorge - José Ángel Egido Felipe - Sergio Castellanos
Clara - Imma Sancho Andres - Tomás del Estal

Laura kommer ursprungligen från en by utanför Madrid i Spanien, men har nu i många år bott i Argentina där hon bildat familj med en argentinsk man. Nu återvänder hon till sin gamla hemstad tillsammans med sina två barn, tonårstjejen Irene och några år gamla Diego, för att kunna närvara på sin syster Anas bröllop. I det lilla samhället bor även Lauras gamla ungdomskärlek Paco, som tagit över Lauras pappas bondgård under inte helt oproblematiska former. Men mitt under bröllopsfesten inträffar det som inte får hända - det blir strömavbrott, och efter kaoset som uppstår på grund av det upptäcker Laura att hennes dotter Irene är spårlöst försvunnen. En kort tid senare får hon värsta tänkbara SMS, som informerar henne att någon har kidnappat Irene och att de kommer mörda henne om hon skulle meddela polisen. De kräver familjen på 300 000 euro, som Laura och hennes familj inte har en chans att kunna betala. Märkligt nog får dessutom inte bara Laura dessa SMS, utan även Pacos fru Bea får exakt samma meddelanden. Lauras man Alejandro är i det närmaste bankrutt, men kommer flygandes till Spanien när han hör talas om kidnappningen...

Asghar Farhadi är onekligen en skicklig regissör och manusförfattare, även om hans filmer hållit en något ojämn klass. Jag var aldrig riktigt lika förtjust som resten av världen av Nader och Simin - En separation, men däremot desto mer förtjust i Oscarsvinnaren The Salesman. När han nu begett sig från Iran till Spanien har stilen delvis förändrats, men det har inte blivit sämre för det. Alla vet är helt enkelt en mycket bra film, som håller ungefär samma klass som The Salesman och som har en intressant och fascinerande premiss.

Allt må kretsa kring själva kidnappningen, men här är det relationerna mellan personer och familjer samt gamla hemligheter som är minst lika viktigt. Här finns mycket att hämta, och historien är genomarbetad. Det upplevs realistiskt och trovärdigt, och det har blivit en stark och fängslande film. Om samma handling hade spelats in i USA hade det förmodligen resulterat i en våldsam actionthriller där någon actionhjälte tar lagen i egna händer. Men som alla som känner Asghar Farhadi kan lista ut blir det inte alls så i en spansk-fransk dramathriller i hans händer; snarare raka motsatsen. Visst finns det en viss spänning och en intensitet, men här är det huvudsakligen ett lågmält drama som huvudsakligen går ut på dialog och diskussioner hellre än på actionsekvenser.

Visst kan man tycka att det ibland handlar om lite för mycket annat än själva kidnappningen, som borde vara det centrala i sammanhanget - alla andra diskussioner känns liksom mindre akut än det när någons liv står på spel - men då jag aldrig varit speciellt förtjust i action tycker jag ändå om det här greppet. Det gör att filmen får en liten annan vinkling än man är van vid, och det har blivit en både djupsint, lågmäld och fascinerande film. Här finns mycket att hämta, och det har blivit ett tänkvärt drama med många bottnar. Det är intressant, engagerande och dessutom oförutsägbart.

Alla vet har en utmärkt stämning och atmosfär, och därför dras man snabbt in i handlingen och bryr sig om vad som ska hända. Då Farhadi nu tagit steget över från Iran till Spanien blir det förstås en helt annan kultur, och fördelen är att det gör filmen lite mer begriplig för västerlänningar än hans två tidigare filmer med betydligt färre kulturkrockar. Även om den iranska kulturen kan ge en annan krydda, så blir det ändå en fördel att hans nya film blir mer lättillgänglig för européer - och lär säkert vara en stor fördel för regissören också, som slipper bekymra sig om statlig censur...

På gott och ont är Alla vet en mycket lågmäld film, som inte serverar givna lösningar på silverfat utan där man istället måste tänka själv. Det gäller att läsa mellan raderna och dra egna slutsatser, då mycket inte förklaras i ord. Man kan alltså inte slötitta på filmen, utan måste vara uppmärksam för att förstå exakt hur allting hänger ihop. Överlag uppskattar jag den här minimalistiska och avskalade stilen, som är helt befriad från övertydlighet och som dessutom aldrig blir minsta lilla översentimental. Men istället går Asghar Farhadi lite för långt åt andra hållet, då det även om man är uppmärksam återstår flera obesvarade frågor. När eftertexterna börjar rulla var det fortfarande inte allt jag lyckats förstå, och jag är osäker om det förklarats för dåligt eller om jag inte varit tillräckligt skärpt. Jag hade dock gärna sett att man kunnat få lite fler förklaringar, och även få veta mer om vad som händer sedan, för som det är nu får man till sist en något antiklimaktisk känsla.

Filmen har också ett onödigt stort persongalleri, och vi får inte riktigt lära känna alla tillräckligt väl. Trots en hyfsad introduktion till de centrala rollfigurerna blir det ändå bara ett fåtal man faktiskt hinner lära känna ordentligt. Av de lite mindre men fortfarande viktiga karaktärerna fick jag aldrig något tydligt grepp om vilka relationer alla har till varandra, och därför upplevs filmen något rörig. Det kan mycket väl vara avsiktligt, men jag hade velat få en lite bättre introduktion till alla så man förstår hur alla känner varandra och hur släktbanden egentligen ser ut.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk, om än kanske inte riktigt lika bra som i Asghar Farhadis Iran-baserade filmer. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Penélope Cruz är utmärkt som Laura, och gör en stark och minnesvärd rollprestation helt utan överspel. Hon har aldrig tillhört någon av mina favoritskådespelare, men gör en av sitt livs bästa insatser här och imponerar stort. Ricardo Darín är bra som hennes man Alejandro, men imponerar inte lika mycket utan gör "bara" en stabil och bra insats. Javier Bardem är mycket bra som Paco, och gör en naturlig och stark rollprestation som verkligen övertygar. Bárbara Lennie balanserar ibland på gränsen till överspel som Bea, men gör överlag ändå en bra insats. Carla Campra är utmärkt som Irene, men får av naturliga orsaker inte så mycket att arbeta med.

Alla vet är en mycket bra och stämningsfull dramathriller, som har en viss spänning och en gnutta humor, men som framförallt är ett djupsint och berörande drama. Det är en dialogdriven och "pratig" film, men som har en förstklassig och vass dialog och som därmed lyckas att engagera från början till slut. Det är imponerande att Asghar Farhadi har lyckats göra en spanskspråkig film lika bra som en infödd spanjor, och har förstått alla kulturella skillnader mellan Spanien och Iran, och därigenom har han också lyckats få till en film som övertygar lika mycket som hans tidigare filmer. Det är en invecklad och lågmäld intrig, och kanske har den blivit lite för lågmäld då det inte är helt enkelt att uppfatta hur allt hänger ihop och framförallt orsaker till allas agerande. Men det kompenseras av en utmärkt stämning och atmosfär, en intressant story och en nyanserad berättelse där i stort sett ingen är helt god eller ond. Kort sagt är det svårt att inte bli imponerad av Alla vet, och även fast en spanskspråkig film inte lär locka någon enorm publik i Sverige så slipper man i alla fall den helt annorlunda kulturen och stilen från Iran som man fått vänja sig vid under Farhadis tidigare filmer. Han har en imponerande fingertoppskänsla, och trots enstaka brister är det här en så stark och minnesvärd film att jag inte med gott samvete kan ge den något annat än en hyfsat stabil åtta i betyg.

Recensionen skriven: 14 mars 2019
Senast uppdaterad: 14 mars 2019

Recensionen har lästs 2019 gånger av 1170 personer, sedan den 14 mars 2019