Tack till Universal Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Stifler - John Patrick Jordan Imogen - Louisa Lytton
Robs mamma - Rosanna Arquette Cody - Nico McEown
Mr. Levenstein - Eugene Levy Mr. O'Donnell - Curtis Armstrong
Amy - Cindy Busby Alyson - Naomi Hewer
Sarah - Meghan Feenstra Jackie - Jasmine Mooney
Katie - Adrienne Carter Pastorn - Sherman Hemsley

1999 närmast revolutionerades genren ungdomsfilmer då bröderna Paul och Chris Weitz smått legendariska komedi American Pie hade premiär. Den blev känd som en av de första vågade sexfilmerna för ungdomar, och blev med sin originella stil snabbt kultförklarad. Filmen följdes av American Pie 2 och American Pie - The Wedding innan det var dags att ta farväl av Jim, Michelle, Stifler och de andra. Då de tre filmerna blev så oerhört populära och framgångsrika lät Universal dock inte titeln försvinna efter det, utan istället har en ny generation American Pie fötts. Det resulterade i American Pie Presents: Band Camp 2005, American Pie Presents: The Naked Mile 2006 och American Pie Presents: Beta House 2007. De nya filmerna har samtliga haft nya rollfigurer och skådespelare, och de enda kopplingarna till den ursprungliga trilogin är att Eugene Levy medverkat som Jims pappa i samtliga filmer och att alla haft någon form av släkting till Steve Stifler som rollfigur. Lagom till 10-årsjubiléet till den ursprungliga American Pie har det nu blivit dags för ännu en film i serien; den sjunde till antalet eller den fjärde om man bortser från den ursprungliga trilogin. Den här gången är det John Putch, mest känd för att bl.a. ha regisserat avsnitt av Scrubs, Ugly Betty och Grounded for Life, som står för regi. Manuset har den här gången skrivits av David H. Steinberg, som också arbetade med manuset till American Pie 2.

Fortfarande utspelas handlingen på East Great Falls High School, där nu en ny generation elever går. Bland dessa finns de tre oskulderna Rob, Nathan och Lube som i likhet med rollfigurerna i den första filmen gärna vill förlora oskulden; förr hellre än senare. Rob är hemligt kär i klasskompisen Heidi, som är en god kompis till honom men som inte har en aning om att han i själva verket vill betydligt mer än så. Nathan har varit tillsammans med Dana i ett halvår och vill nu ta förhållandet till nästa nivå och ha sex med henne. Men Dana har helt plötsligt bestämt sig för att satsa på avhållsamhet och vill nu vänta till giftermål innan hon har sex, trots att hon redan har legat med knappt halva skolan. Den lite överviktiga och töntiga Lube suktar efter klasskompisen Ashley, men hon är en av skolans populäraste tjejer och definitivt ouppnåelig för Lube. När Rob en dag råkar ut för en olycka i biblioteket och råkar sätta eld på stället, får han kvarsittning och i uppdrag att ta hand om de böcker som vattenskadats på grund av skolans sprinklersystem. Han upptäcker då väl dolt en legendarisk "bibel" i hur man lyckas med det motsatta könet, som skrivits för 40 år sedan av en av skolans elever och därefter har fyllts på med "visdom" av nya generationer. Han, Nathan och Lube bestämmer sig för att försöka följa råden i boken för att förhoppningsvis få större framgång med tjejer och helst även förlora oskulden. Men tyvärr är boken kraftigt vattenskadad, och det är minst lika många sidor som är oläsbara som de som klarat sig igenom olyckan väl. Och att följa ofullständiga råd kan ofta vara värre än att inte följa några råd alls...

De tre ursprungliga American Pie-filmerna var riktigt bra, och lyckades med en originell stil och känsla kombinerat med fantastisk humor. De senare filmerna i "serien" har tyvärr inte alls kommit upp i samma höga klass, men alla har trots det varit fullt sevärda och ganska roliga. Mina förväntningar inför American Pie Presents: The Book of Love var därför ganska ljumma, men jag blev positivt överraskad och det här är faktiskt en ganska lyckad film. Det är visserligen inte alls originellt längre, och vi känner igen det allra mesta från inte minst de tre första American Pie men även från en lång rad andra ungdomskomedier. Vill man vara hård skulle man kunna säga att filmen till stor del består av återanvända skämt. Men å andra sidan kan detsamma sägas om de flesta ungdomskomedier, och i de flesta fall mäter man trots allt inte hur bra en film är utifrån originaliteten. Det viktigaste i en komedi är givetvis humorn, och där har The Book of Love lyckats ganska väl. Det är en rolig och underhållande film, där jag skrattade vid ganska många tillfällen. Någon enorm skrattfest är det förvisso inte, och det är långt mellan de riktigt klockrena poängerna, men det blir aldrig tråkigt utan känns småroligt hela tiden. Precis som tidigare finns också en del riktigt pinsamma scener, men de är förhållandevis få till antalet och de flesta fungerar bra i den här storyn. Jag uppskattar också att manusförfattarna helt hoppat över så kallad "kiss och bajs"-humor, och det är också väldigt få skämt som kan ses som smaklösa. Filmen har också blivit förvånansvärt engagerande, där man faktiskt känner för karaktärerna och bryr sig om vad som kommer att hända.

Den har också ett föredömligt högt tempo, där det aldrig blir tråkigt och intresset hålls vid liv hela tiden. Det blir heller aldrig rörigt och går sällan för snabbt framåt, utan håller sig till en lagom nivå. Rollfigurerna har också blivit förvånansvärt mångbottnade, och fastän det inte är någon jättedjup film så känns de flesta nyanserade och äkta. Bäst ställt är det med Rob och Heidi, som båda blivit mångbottnade och trovärdiga. Därför är filmen också bäst i scenerna som berör dessa båda rollfigurer. Lube och Ashley är också ganska nyanserade och känns övertygande, även om den sistnämnda tyvärr inte får tillräckligt med utrymme. Dana genomgår en lite för snabb karaktärsutveckling, men känns ändå någorlunda mångbottnad och verklighetstrogen. Jag hade svårare för Nathan, som åtminstone inledningsvis kändes alltför endimensionell och osympatisk. Det blir bättre allt eftersom filmen fortlöper, men då är ändå en del av skadan redan skedd. Men den minst genomarbetade rollfiguren är onekligen den nya Stifler (Scott), som inte har minsta lilla likhet med den ursprungliga Stifler och känns ganska onödig i sammanhanget. Det vore bättre att kalla honom för någonting annat, och hoppa över kopplingen till Stifler. Ärligt talat tycker jag faktiskt att det får vara nog med Stifler-släktingar vid det här laget, och det känns minst sagt osannolikt att det ska finnas så många manliga släktingar inom familjen Stifler i så snarlika åldrar. De tillför heller inte mycket, då ingen av de nya versionerna varit i närheten av lika charmig som den ursprungliga Steve Stifler; och då har inte ens han någonsin tillhört någon av mina favoriter. Om det blir ännu fler filmer i American Pie-serien, så hoppas jag att manusförfattarna vågar hoppa över Stifler och istället satsa på nya rollfigurer - antingen det eller också satsa på kvinnliga Stiflers, vilket åtminstone skulle bli ett nytt begrepp.

Däremot är det trevligt att återigen få återse Jims pappa från de ursprungliga filmerna i serien, även fast hans koppling är svagare till den här filmen än de tidigare. Mr. Levenstein är härmed den enda rollfiguren som synts till i alla sju filmerna i serien, även om hans utrymme och kopplingen till storyn varierat. Jag uppskattar också att The Book of Love har blivit lite djupare än de flesta American Pie-filmer, och fastän det inte är någon djupblodande filosofisk film så finns det trots allt ett visst djup. Därför fungerar filmen helt okej även som drama, och till skillnad från de flesta tidigare American Pie-filmer finns faktiskt en bra sensmoral även fast det inte ser ut så från början. Manuset känns överlag ganska genomarbetad, och trots vissa undantag känns det någorlunda trovärdigt och realistiskt hela tiden. Det är också trevligt att filmen anpassats bättre till tiden än flera tidigare filmer med en hel del moderna referenser, och att exempelvis YouTube därför spelar en viss roll för handlingen. Däremot är jag inte lika förtjust i de fantasiinslag som förekommer, då Lube och Nathan fantiserar om saker utan att vi inledningsvis får veta att det är fantasier. Det känns lite malplacerat i sammanhanget, och medan det fungerar godkänt första gången så blir det för mycket av det goda här. Som vanligt när det gäller American Pie förekommer en hel del nakenscener, och framförallt får vi se vår beskärda del av kvinnor med bar överkropp. Men jag har sett betydligt värre exempel tidigare, och merparten av nakenheten här har trots allt en viss relevans för handlingen. Därför känns det aldrig malplacerat eller bara där "för sakens skull", och jag störde mig aldrig över de nakna scenerna.

American Pie Presents: The Book of Love erbjuder ett snyggt foto och ett effektivt om än ytterst sedvanligt bildspråk. Såväl klippning som foto fyller sin funktion, men erbjuder samtidigt inget utöver det vanliga. Däremot finns en del stämningsfull och passande musik, vilket förhöjer helhetsintrycket. Skådespelarinsatserna är överlag bra, men de flesta lär inte vinna några skådespelarpriser för deras rollprestationer här. Bäst är utan tvekan Beth Behrs som Heidi och Jennifer Holland som Ashley, som båda två spelar mycket övertygande och trovärdigt och gör beundransvärda insatser efter omständigheterna. Melanie Papalia som Dana och Bug Hall som Rob spelar också bra, och dessutom tycker jag om brittiska Louisa Lytton som Imogen. Eugene Levy är förstås alltid bra som Mr. Levenstein, och dessutom är Rosanna Arquette riktigt lyckad som Robs mamma (som verkar vara namnlös). De flesta övriga fyller sin funktion, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Dessutom är det intressant att notera att vi i en liten biroll får se Dustin Diamond, som för alltid lär förbli synonym med Screech i komediserien Pang i plugget. Det här är faktiskt den första gången jag ser honom som någon annan rollfigur än Screech, och det är trevligt. Sämst i ensemblen är John Patrick Jordan som Stifler, som spelar alltför stelt och opersonligt och inte lyckas att göra karaktären till sin egen. Därav inte sagt att John Patrick Jordan själv är en dålig skådis, men han är ytterst malplacerad i den här rollen.

För att sammanfatta så kommer American Pie Presents: The Book of Love inte upp i samma höga klass som de tre första filmerna i serien. Däremot anser jag att det är den bästa av de senare American Pie-filmerna som släppts direkt på video/DVD - den är lite bättre än Band Camp och betydligt bättre än Naked Mile och Beta House. Framförallt lyckas The Book of Love åtminstone delvis att återkoppla till den stil och stämning som gjorde de tre ursprungliga filmerna så lyckade, och för det förtjänar regissören och manusförfattaren en eloge. Filmen har också fått ett lite större djup än framförallt Naked Mile och Beta House, och det är inte längre helt ytligt. Humormässigt har The Book of Love dock en bit kvar, för det är långt ifrån lika roligt som i synnerhet den första American Pie-filmen. Det här är kanske inte någon alltför minnesvärd film, men som lättsam underhållning för stunden fungerar det utmärkt och jag hade trots allt trevligt hela tiden. Att sätta betyg på sådana här filmer är inte lätt, men i slutändan nöjer jag mig med en stark sexa. Om man tycker om de tidigare American Pie-filmerna är det en självklarhet att även se denna, och är man någorlunda ung och tycker om liknande ungdomsfilmer i allmänhet så kan det absolut vara på sin plats att ta en titt på American Pie Presents: The Book of Love även om man inte sett de tidigare filmerna i serien. Trots allt fungerar filmen bra fristående, och det är få referenser kvar till de tidigare filmerna i serien. Målgruppen är dock förhållandevis smal, och filmen fungerar definitivt bäst för ungdomar. Har man passerat 30-årsåldern så gör man kanske klokt i att avstå, såvida man inte tycker om de tidigare filmerna, även fast jag (som är 32) trots allt hade fullt utbyte av filmen. Däremot känns den här inte lika "grabbig" som de tidigare direkt-till-video-filmerna av American Pie, och går bra att ses av både tjejer och killar.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, vilket på ren svenska betyder att hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även ett spanskt och ungerskt ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på 12 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska textningen är ganska bra, även om enstaka översättningsmissar förekommer. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel i 22 sekunder, som tyvärr inte går att hoppa förbi eller ens spola på bild igenom. Därefter kommer en språkvalsmeny upp, som av någon outgrundlig anledning har delats upp på två skärmar. För att välja svenska måste vi därför klicka på en högerpil för att gå till nästa meny, och först därefter finns svenska. Lite vilseledande och inte alltför användarvänligt. När man valt språk visas varningstexter i 10 sekunder, som inte heller går att hoppa förbi. Vi kommer därefter till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men bara finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast särskilt förvånande vid sådana här filmer som släpps direkt på DVD. Jag hittar heller inget som tyder på att det skulle finnas något extramaterial på någon utländsk utgåva, så vi går åtminstone inte miste om någonting i Sverige.

Recensionen skriven: 7 januari 2010
Senast uppdaterad: 8 januari 2010

Recensionen har lästs 4103 gånger av 2387 personer, sedan den 7 januari 2010