Manusförfattare: Kristoffer Metcalfe, Stian Angel Eriksen, Frederick Howard & Peder Fuglerud
Lucas - Kåre Hedebrant Susanne - Eira Stuedahl
Stian - Harald Borg Weedon Anita - Jana Opsahl
Petter - Isak Iveland Solli Jan - Fridtjov Såheim
Roy - Adam Bell Thomas - Tore Nøstvik
Lucas mamma - Sofie Ljungman Talangscouten - Øyvind Berge

Den norska regissören Kristoffer Metcalfe har tidigare bland annat gjort den uppmärksammade TV-serien Judas, och har även regisserat en dokumentär och några kortfilmer. Nu har han också gjort sin första icke-dokumentära långfilm, genom ungdomskomedin Amors bollar. Filmen blev en stor succé på bio i Norge, men trots att den har svensk inblandning och en svensk huvudrollsinnehavare så släpps den här direkt på DVD.

15-åriga Lucas flyttar med sin mamma från Stockholm till en liten norsk by; något han inte gärna ser fram emot att göra. Men tillvaron ser snart något ljusare ut då han under sin första dag i det norska samhället Grimsrud stöter ihop med den snygga Susanne, och genast blir förälskad i henne. Susanne är målvakt i Grimsruds fotbollsklubbs tjejlag, och därför söker Lucas snart upp fotbollsklubben. Han blir vän med den överviktiga Stuen, som är son till tränaren, och med hans hjälp försöker Lucas komma med i klubbens killag; för fotboll är förstås den säkraste vägen till Susannes hjärta. Trots att Lucas inte kan någonting om fotboll och är betydligt mer intresserad av Susanne än av sporten, så lyckas han att få en plats i laget och snart bär det av till den årliga prestigefulla fotbollscupen Norway Cup för både tjej- och killaget. Problemet är bara det att Susanne redan har en pojkvän, och han råkar dessutom vara lagkapten i killarnas fotbollslag...

Man kan inte påstå att Amors bollar är världens mest originella film - storyn är av gammalt beprövat slag, även fast fotbollsinriktningen är ny och det i ärlighetens namn inte funnits så många skandinaviska filmer med tonårsinriktning. Det finns heller inget större djup, utan här är det lättsam underhållning som gäller. Men jag måste medge att jag är svag för lättsamma ungdomsfilmer av det här slaget, och som sådan lyckas Amors bollar faktiskt riktigt väl. Storyn är enkel men intressant, och filmen har rikligt med charm. Det är riktigt underhållande, sött och gulligt.

Och framförallt är det en riktigt rolig film, där jag fick skratta ofta - ibland blev det rentav stora gapskratt, och det var väldigt länge sedan jag skrattade så här mycket åt en skandinavisk film. Tyvärr är svenska komedier sällan så här roliga, men norrmännen lyckas tydligen med humor på ett helt annat sätt än många svenskar; om man nu ska dra alla över en kam på ett lite väl förenklat sätt. Men så många roliga repliker och situationer blir det helt enkelt riktigt trevligt att se filmen, och då kan man ha överseende med att det varken är nyskapande eller djupt.

Problemet är att Lucas länge känns som lite väl "tapig" och tafatt, och då är det svårt att förstå vad Susanne egentligen ser hos honom. Visserligen är hennes pojkvän Petter inte bättre på något sätt, men jag har lite svårt att se att någon som hon skulle falla för en så tapig och menlös kille. Men kommer man bara över den lilla detaljen, så är det en trivsam och charmig film som är svårt att inte tycka om. Inledningsvis tyckte jag att kompisen Stian blev lite för mycket, då han bara verkar tänka på en sak i livet (och det är inte fotboll...), och hans sexfixering går lite för långt och blir allmänt jobbig. Dessbättre tonas han dock ner alltmer under filmens gång, och efter ett tag blir det inte alls lika påfallande längre. Susanne har däremot blivit en mångbottnad och intressant person, som är lätt att sympatisera med även om vi kanske inte får veta så jättemycket om henne. Hennes kompis Anita verkar intressant och äkta, men har tyvärr fått alldeles för lite utrymme och vi får inte veta så mycket mer om henne än vad hon heter. Petter har blivit ganska stereotyp och även alltför endimensionell, men jag uppskattar att manusförfattarna i alla fall inte gjort honom till en ren "skurkroll" på samma sätt som ofta sker i kärleksfilmer av det här slaget.

Amors bollar har också blivit lite övertydlig och förenklad, och den tar några genvägar med storyn. Åtminstone bitvis beror det nog på att filmen blivit lite för kort, och klockar in på bara 1 timme 16 minuter. Visserligen är storyn enkel och det är långt ifrån någon storslagen episk film, men den här korta speltiden blir helt enkelt lite för kort. Filmen hade vunnit på att förlängas lite, så att rollfigurerna kunnat bli mer mångbottnade och de förenklade inslagen i handlingen kunnat bli mer trovärdiga. Fast å andra sidan föredrar jag när filmer är för korta än när de är för långa; ett alltför vanligt problem i dagens läge. Filmen är också ganska förutsägbar, fast å andra sidan kan väl detsamma sägas om de allra flesta komedier.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men enkelt bildspråk. Klippningen är snygg, och det finns en del bra och passande musik. Genom att filmen är inspelad på riktiga Norway Cup så känns miljön också autentisk, vilket ytterligare bidrar till den effektiva atmosfären. Skådespelarinsatserna är helt okej, men det är inte direkt någon Oscarsklass på någon av dem. Det är intressant att återse Kåre Hedebrant, som vi senast såg i Låt den rätte komma in, i sin andra filmroll som Lucas. Han spelar ganska bra och någorlunda naturligt, men i ärlighetens namn spelade han bättre i nyss nämnda film och här blir det ibland lite väl "tapigt" och opersonligt. Harald Borg Weedon spelar ibland bra, medan han ibland spelar över ganska påtagligt som Stian där man ibland får intrycket att han tror att han är med i Supersugen. Den bästa insatsen står Eira Stuedahl för, som spelar naturligt och övertygande som Susanne och gör allt hon kan av manuset. Hon har också en så imponerande utstrålning och charm, så att det är nästan omöjligt att inte fastna för henne. I övrigt är det relativt bra skådespelare, men ingen sticker ut som något utöver det vanliga.

Amors bollar lär inte vinna någon Oscar och är egentligen en traditionell ungdomsfilm på alla sätt och vis. Men det är en både rolig, underhållande och charmig film, som är lagom gullig och trevlig. I all sin enkelhet lyckas filmen att övertyga, och trots vissa förenklingar känns den någorlunda trovärdig. Det är absolut en sådan film som lär tilltala tonåringar bäst, och är man äldre bör man nog komma ihåg tonåren för att till fullo uppskatta filmen. Men trots att det var ganska länge sedan jag var tonåring hade jag trevligt hela tiden, och jag blir imponerad över att filmen trots allt blivit så rolig - det var ett tag sedan jag skrattade så här mycket senast, och säkerligen ett flertal år sedan jag skrattade så mycket åt en skandinavisk film. Då det saknas det där lilla extra nöjer jag mig med en sjua i betyg, men för tonåringar kan jag mycket väl tänka mig att det betyget kan uppfattas som i underkant. Det är bortom mitt förstånd varför den här filmen inte gått upp på bio i Sverige, för den är utan tvekan bättre än många svenska filmer som visats på biograferna.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna i formatet 1,85:1, vilket på ren svenska innebär att nästan hela skärmen nyttjas på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och består av en blandning av norska och svenska (Lucas och hans mamma talar svenska, medan alla andra talar norska). Bild- och ljudkvaliteten är bra. Det finns textning på svenska (endast vid norsk dialog), norska (vid all dialog), danska, finska och engelska, men tyvärr finns ingen text för hörselskadade. Ett ännu större problem är att den svenska texten enbart innehåller översättning av de norskspråkiga replikerna, medan de svenska replikerna inte har textats. Då Kåre Hedebrant åtminstone bitvis talar ganska otydligt, så ställer det till med en del problem även för oss hörande. Och för hörselskadade och döva är det förstås helt kört. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, innan vi direkt kommer till huvudmenyn. Menyerna är fina och stilrena, men finns bara på engelska.

Som extramaterial hittar vi fyra korta intervjuer på vardera ca 1 - 2 minuter mellan fyra av de norska skådespelarna i filmen, där de talar om olika ämnen om inspelningen och så att säga intervjuar varandra. Det är kortfattat och går inte in särskilt mycket på djupet, men av det jag lyckades uppfatta var det ändå hyfsat intressant. Märkligt nog medverkar huvudrollsinnehavaren Kåre Hedebrant inte alls i dessa inslag. Därefter finns det med ett inslag från den norska galapremiären av filmen, och det är småtrevligt men tillför inte så mycket. På själva DVD:n finns inte mer än så. Men det stora problemet är att det extramaterial som finns inte har någon som helst textning, och i alla intervjuerna är det följaktligen helt och hållet på norska. Det är långt ifrån oproblematiskt att förstå vad de säger, och jag lyckades bara förstå ungefär hälften av intervjuernas innehåll. De två tjejerna (Eira Stuedahl och Jana Opsahl) talar ganska tydligt och med en tacksam dialekt, där det inte är några större problem att förstå vad de säger. Men tyvärr kan detsamma inte sägas om de två killarna, och i synnerhet Harald Borg Weedon talar riktigt otydligt och med en besvärlig dialekt som jag knappt förstod någonting av. Därför är det främst den sista intervjun som man har ett direkt utbyte av, eftersom det där bara är de två tjejerna som medverkar och där förstod jag nästan varenda ord. Det är verkligen tråkigt att inte SF kunnat texta extramaterialet, vilket verkligen borde vara en självklarhet vid andra språk än svenska eller engelska. Om det åtminstone hade funnits norsk text för hörselskadade, så vore det betydligt lättare att förstå. DVD:n har även en DVD-ROM-del, och öppnar man skivan i datorn kan man också komma åt Grimsrud-sången (lagets kampsång) som MP3-fil; men då den låten tillhör det mest löjliga och töntiga jag hört på väldigt länge så förstår jag inte för mitt liv varför någon skulle vilja ha den som MP3-fil...

Recensionen skriven: 28 oktober 2011
Senast uppdaterad: 29 oktober 2011

Recensionen har lästs 4000 gånger av 2192 personer, sedan den 28 oktober 2011