Luis - Michael Peña Dave - Clifford Harris/T.I.
Kurt - David Dastmalchian Sonny Burch - Walton Goggins
Maggie - Judy Greer Paxton - Bobby Cannavale
Jimmy Woo - Randall Park Janet Van Dyne - Michelle Pfeiffer
Hank som ung - Dax Griffin Janet som ung - Hayley Lovitt
Hope som barn - Madeleine McGraw Ava som barn - RaeLynn Bratten

Efter händelserna i Captain America: Civil War har Scott Lang - även känd som Ant-Man - suttit i husarrest med fotboja de senaste två åren, och har inte haft någon kontakt alls med Hope och hennes pappa Hank som de senaste åren gömt sig från myndigheterna samtidigt som Hope börjat använda sin mammas gamla dräkt Wasp (i gamla serietidningar känd som Getingen) för att kunna göra sig liten och flyga. Under tiden har Hope och Hank börjat återfå förhoppningarna om att Hopes mamma Susan kanske fortfarande kan vara i livet, som för 30 år sedan gjorde sig mindre än ett atom och sedan inte kunnat göra sig stor igen - trots allt lyckades ju Scott med bedriften att komma tillbaka till naturlig storlek efter att han lyckats med det i Ant-Man. De har i åratal jobbat med en uppfinning för att i lite mer säker form kunna göra sig lika liten, för att kunna "hämta hem" Susan; men för det behöver de Scotts hjälp...

Den första Ant-Man var en ganska bra film, som inte nådde upp till någon av Marvels bästa filmer men som trots en del logiska luckor ändå var underhållande. Det är kul att få återse Scott Lang/Ant-Man igen, efter hans ganska minimala närvaro i Captain America: Civil War, och han är en intressant rollfigur. Därför uppskattar jag ett nytt besök i "hans" universum, och glädjande nog är Ant-Man and the Wasp ännu bättre än den förra filmen. Det är en riktigt bra film, som förblir fascinerande och fängslande på ett effektivt sätt.

Här finns en intressant story, som är en direkt fortsättning på Captain America: Civil War och visar tydligt på efterverkningar efter de händelserna. Filmen hör alltså ihop med tidigare Marvel-filmer, vilket jag uppskattar då det medför att man känner till rollfigurerna bättre än om filmerna varit helt fristående. Nackdelen är förstås att man helst bör ha sett Marvels tidigare filmer, eller åtminstone första Ant-Man och Captain America: Civil War, och gärna även ha dem i friskt minne för att få fullt utbyte av den nya filmen.

Jämfört med tidigare har både Scott/Ant-Man och även Hope fått fler nyanser och blivit mer mångfacetterade, och i och med Hopes nya alter ego Wasp blir hon den här gången minst lika aktiv och tuff som Scott; ett värdefullt tillskott. Därigenom får filmen inte samma antydan till sexism som den första Ant-Man, och det är förstås positivt. Hank hinner också utvecklas en del, och överlag är både karaktärsutveckling och personbeskrivningar bättre än i den förra filmen.

Det blir heller aldrig segt eller långsamt på samma sätt som i den första filmen, vilket förstås åtminstone delvis beror på att vi nu känner rollfigurerna sedan innan. Precis som innan finns en del charm och en lågmäld humor, vilket hjälper till att lätta upp stämningen på ett effektivt sätt. Mycket är gjort med glimten i ögat, men utan att någonsin släppa den seriösa och allvarliga grundstoryn; vilket är en svår balansgång. Det är också ganska spännande, och en del av actionsekvenserna är riktigt storslagna. Filmen lyckas också med konststycket att till och med få en biljakt att bli spännande och intressant; något jag fram tills nu trodde var omöjligt.

Men tyvärr är Luis, Dave och Kurt fortfarande hopplöst stereotypa och endimensionella, och även fast Luis kanske är aningen mer mänsklig än i Ant-Man så är de tre fortfarande filmens svagaste punkt. Dave och Kurt är ganska osynliga här, medan Luis främst fungerar som "comic relief"; som förmodligen inte ens varit menade att framstå som minsta lilla nyanserade. Och då ingen av dem ärligt talat är alltför roliga till att börja med, så förtar det en del av den annars så allvarliga premissen.

I likhet med många andra av Marvels filmer blir också den nästan obligatoriska "slutstriden" (avslutande actionsekvensen) lite för lång och utdragen, och kanske hade filmen vunnit på att kortas ner en smula. Men i likhet med den förra filmen uppskattar jag att man haft den goda smaken att åtminstone hålla filmen till två timmar - inte direkt kort, men bättre än många andra av Marvels filmer som ofta är minst en kvart längre och ibland ännu mer. Som tidigare förekommer också en och annan logisk lucka, även fast jag tycker att man den här gången gjort ett lite bättre jobb med att förklara de osannolika premisserna så att de i alla fall låter hyfsat logiska.

Fotot är snyggt, och filmen har ett enkelt men effektivt bildspråk. Specialeffekterna är riktigt bra, och det märks att tekniken kommit långt och först nu börjar vara riktigt mogen för de här svåra scenerna. Fortfarande förekommer dock enstaka tillfällen när Scott och Hope krymper till myrstorlek som det blir uppenbart att det rör sig om trickfilmning av olika slag.

Skådespelarinsatserna är överlag bra, och jag uppskattar att det uteslutande rör sig om samma skådespelare som i den förra filmen. Paul Rudd imponerar stort i huvudrollen som Scott, och han spelar trovärdigt och naturligt. En del av hans tidigare rollprestationer genom åren har inte varit så mycket att hänga i julgranen, men här är han över förväntan och passar perfekt för rollen. Evangeline Lilly är också mycket bra som Hope, och gör en stark och naturlig rollprestation, och där hon också lyckas att väcka liv i rollfiguren på ett ovanligt lyckat sätt. Michael Douglas sticker inte ut som något utöver det vanliga, men gör en stabil och fin insats. Hannah John-Kamen är mycket bra i en svår roll som Ava/Ghost, som är ett värdefullt tillskott till filmserien. Michael Peña brukar vara en bra skådespelare, men här känns han klichéartad och överspelande som Luis, och jag tror inte enbart att det beror på den hopplöst stereotypa rollfiguren.

Ant-Man and the Wasp är en riktigt bra film, som är en av de bättre Marvel-filmerna på senare år, och som inte känns överladdad på samma sätt som exempelvis The Avengers: Infinity War. Historien är lagom omfattande, och det är en nyanserad berättelse som aldrig blir svartvit. Det är underhållande, spännande och småroligt, och jag uppskattar att filmen fått ett större djup än man hade kunnat tro, men samtidigt utan att det blir för tungt och allvarligt. Det är olyckligt att Luis, Dave och Kurt fortfarande är så stereotypa, men förutom det överträffar filmen föregångaren på nästan alla punkter. Medan Ant-Man "bara" var helt okej blir Ant-Man and the Wasp därför både bra och minnesvärd, och är ett värdefullt tillskott till Marvel-universumet. För alla som uppskattar Marvels filmer är det därför ingen tvekan om att den här filmen är väl värd att se, och förtjänar efter moget övervägande en ganska stark sjua i betyg. Som vanligt när det gäller Marvel får man inte lämna biosalongen förrän allt är slut, då filmen fortsätter med en längre scen ett par minuter in i sluttexterna och avslutas med ytterligare en kort scen efter alla sluttexter. Och trots att eftertexterna avslutas med det något vaga "Ant-Man and the Wasp will Return?" (märk väl frågetecknet), så hoppas och tror jag att det kommer minst en film till med det här gänget.

Recensionen skriven: 4 juli 2018
Senast uppdaterad: 4 juli 2018

Recensionen har lästs 2100 gånger av 1218 personer, sedan den 4 juli 2018