Manusförfattare: Richard Holm, Robin Sherlock Holm & Nicola Sinclair
Frigga - Tuva Novotny Mika - Felicia Maxime Truedsson
Dabir - Kardo Razzazi Tage - Peter Franzén
Aila - Tintin Poggats Sarri Simon - Edvin Ryding
Erika - Angela Kovacs Hampus - Lloyd Jarlemyr
Emo Linda - Scharliina Eräpuro Maja - Ida Guttormsen

Den gigantiska Kiirunavaara-gruvan i Kiruna har så många håligheter och en instabil grund, så att det finns risk att hela Kiruna kommer att sänkas. Därför håller alla hus och hela Kiruna på att flytta några kilometer bort, där det inte längre ska vara någon fara (både i verkligheten och i filmen). Frigga är säkerhetschef för gruvan, men har det rätt trassligt privat med en försvunnen son, en något strulig dotter, en exman som inte vill släppa taget om henne och en ny pojkvän som dykt upp för att hälsa på. När fler och fler gruvskalv inträffar från gruvan blir det Friggas uppgift att undersöka om gruvan är säker nog att fortsätta vistas i för alla gruvarbetare, men när fler och fler skalv inträffar står det snart klart att det alla insett kommer att hända förr eller senare håller på att hända nu - Kiruna håller på att sjunka rakt ner i avgrunden, och under tiden tycks hennes son vara spårlöst försvunnen.

Sådana här katastroffilmer går det nästan tolv på dussinet av i Hollywood, men i Sverige är det väldigt ont om dem. Grundstoryn och konceptet är mycket genomtänkt, och det känns verkligen som att något liknande skulle kunna hända i Kiruna - åtminstone för mig som lekman känns det realistiskt, då det ju liksom finns en anledning varför man fattat det drastiska beslutet att flytta hela Kiruna... Genomförandet är det dock lite si och så med, men Avgrunden är ändå en ganska bra film. Man bryr sig om rollfigurerna, och i synnerhet Frigga och dottern Mica känns mångfacetterade och intressanta - jag uppskattar verkligen att ingen är helt "god" eller "ond", utan att alla har både bra och dåliga sidor. I synnerhet Friggas exman Tage är en sådan rollfigur som i amerikanska filmer garanterat hade skildrats som en "skurk", så det är uppskattat att han här både finner få bra och dåliga sidor.

Att fokusera på familjen istället för hela Kiruna känns också som rätt väg att gå, då man behöver få några personer man verkligen bryr sig om för att upplägget ska fungera. Det är hyfsat engagerande, och framförallt är det en spännande film där man sitter med hjärtat i halsgropen under ganska stora delar. Periodvis hinner man knappt andas, och det är både intensivt, fartfyllt och riktigt spännande. Visst förekommer vissa logiska luckor här och var, men med ett så intensivt tempo med få lugna stunder hinner man sällan fundera över sådant framför TV:n.

Men dialogen är det lite si och så med, och även om konceptet som sådant upplevs trovärdigt så gör inte dialogen det; som alltför ofta känns klichéartad. Tyvärr inget ovanligt problem för svenska filmer, men här blir det ovanligt påtagligt då filmillusionen blir lidande när man reagerar på att så många säger så korkade och klyschiga saker. Jag tycker också allting går lite för snabbt framåt för att man verkligen ska köpa konceptet fullt ut - utan att vara någon expert tror jag inte att det verkligen kan gå så snabbt från enstaka sprickor tills att hela staden kommer att gå under.

Men det största problemet är att filmen har en förkärlek att tjafsa med ovidkommande saker vid tidpunkter där det inte hör hemma. Att folk börjar prata med varandra om känslor när hela Kiruna kan störta och det handlar om minuter om man ska rädda liv känns malplacerat, och det gör att det som annars hade varit realistiskt plötsligt tappar sin trovärdighet och upplevs mest tjatigt och tjafsigt. Möjligtvis kan man köpa att folk vill hinna säga något intimt till en närstående om de verkligen tror att de kommer att dö där och då, men i övriga fall känns det mer tveksamt. Mest påtagligt är det när Friggas exman och hennes nya kille bokstavligt talat börjar slåss (fysiskt) med varandra, samtidigt som alla riskerar att dö och hela Kiruna snart kommer att ge vika - hur illa man än tycker om någon, så tror jag inte någon i världen skulle börja slåss när det handlar om minuter om man ska ha en chans att rädda närståendes liv; så där försvinner all form av trovärdighet och det börjar upplevas skrattretande... Kanske ska det föreställa vara humoristiskt, men i så fall har manusförfattarna valt en väldigt illa tidpunkt för det.

Avgrunden är en tekniskt välgjord film, med förvånansvärt trovärdiga specialeffekter. Jag uppskattar att filmteamet valt att fokusera på praktiska effekter i möjligaste mån, för att bara ta till datoranimation och datoriserade effekter när så verkligen behövs. Det är förmodligen räddningen varför pengarna räckt så pass långt, trots att liknande amerikanska filmer förmodligen hade haft en tio gånger så hög budget. Fotot är snyggt, och musiken är överlag passande men blir ibland en smula övertydlig. Skådespelarinsatserna är bra, och Tuva Novotny är som alltid bra och stabil i huvudrollen som Frigga. Felicia Truedsson är också riktigt bra som Mica, och övertygar i en begränsad men svår roll. Det största problemet med ensemblen är att Kardo Razzazi förvisso spelar bra som Friggas nya pojkvän Dabir, men som ärligt talat inte har mycket till personkemi med Tuva Novotny... Att alla talar norrländska, som i de flesta fall är en fejkad norrländsk dialekt, fungerar också lite si och så; då man lugnt kan konstatera att somliga lyckas få till en mer trovärdig dialekt än andra.

Avgrunden är en ganska bra film, som är hyfsat engagerande och framförallt riktigt spännande; med en tacksam intensitet där det händer något hela tiden. Rollfigurerna är intressanta, och jag uppskattar verkligen den ovanligt smarta grundstoryn och upplägget, då det känns som att något liknande mycket väl skulle kunna hända i Kiruna. Det gör att filmen överlag känns realistisk och trovärdig, men tyvärr sänks helhetsintrycket av en del tjafsiga och malplacerade scener som förtar en del av filmillusionen och sänker trovärdigheten. Att dialogen periodvis är under all kritik, och blir det mest klichéartade som världen någonsin skådat gör heller inte saken bättre. Genom den spännande storyn och de utmärkta skådespelarna blir det dock ändå sevärt, varför filmen förtjänar en halvsvag sjua i betyg. Så absolut sevärd, men knappast något man kommer vilja se flera gånger, så streaming känns som ett klokare val än att köpa den på Blu-Ray.

Recensionen skriven: 29 februari 2024

Recensionen har lästs 303 gånger av 251 personer, sedan den 29 februari 2024