Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Laramie Seymour Sullivan - Jon Hamm Miles Miller - Lewis Pullman
Billy Lee - Chris Hemsworth Wade Espiritu - Manny Jacinto
Millie Melvin - Tally Rodin Dr. Woodbury Laurence - Shea Whigham
Felix O'Kelly - Nick Offerman Larsen Rogers - Mark O'Brien
Vesta Shears - Alvina August Buddy Sunday - Xavier Dolan
Emily som barn - Hannah Zirke Rose som barn - Charlotte Mosby

Året är 1969, och till det nedgångna hotellet El Royale, precis på gränsen mellan delstaterna Kalifornien och Nevada, anländer fyra gäster ungefär samtidigt. El Royale var en gång i tiden ett storslaget hotell som kryllade av kändisar, men har nu sedan länge sett sina bästa dagar och numera består hela hotellpersonalen av en enda person; en något neurotisk portier, föreståndare och allt-i-allo vid namn Miles. Gästerna som nu anländer är den arroganta dammsugarförsäljaren Laramie, pastorn Daniel, den aspirerande sångerskan Darlene och hippien Emily. Men varenda en av hotellgästerna har sina hemligheter, och alla har inte helt rent mjöl i påsen...

Det är trevligt med en modern film noir i klassisk stil - den en gång i tiden så populära genren är nuförtiden närmast utdöd, men har fortfarande mycket att komma med. Bad Times at the El Royale har också blivit en mycket originell och annorlunda film, där vi får se händelseförlopp från flera olika personers perspektiv och där sanningen sakta nystas upp genom berättelser om varje enskild persons bakgrund och öde. Det är mycket intelligent, udda och välgjort, och därigenom har det också blivit en riktigt bra film. Historien är intressant och fascinerande, och jag uppskattar den här ovanliga berättartekniken och den utmärkta stämningen i gränslandet mellan drama, thriller och action. Här finns vissa likheter med Quentin Tarantinos stil, men med ännu mer film noir-känsla över sig; men tyvärr utan att riktigt kunna nå upp till Tarantinos sylvassa dialog.

Det är underhållande och mycket fängslande, och man kan knappt slita blicken från TV:n under hela filmens gång. Rollfigurerna är intressanta, och även om vi inte får lära känna alla riktigt så bra som jag hade önskat så är det många som hinner få en del nyanser med både bra och dåliga sidor. Det är spännande och med en tacksam intensitet, och dessutom finns flera oväntade vändningar och ett flertal mystiska händelseförlopp; varför filmen blivit oförutsägbar och med en del överraskningar. Man får hela tiden veta precis så mycket man behöver för att vilja fortsätta se serien, men mycket är mystiskt och det dröjer länge innan vi får någorlunda alla kort på bordet. Trots en lång speltid på hela 2 timmar 22 minuter blir det aldrig segt eller utdraget, utan filmen har ett föredömligt högt tempo men samtidigt utan att det upplevs rörigt.

Det börjar utmärkt, och väldigt länge är Bad Times at the El Royale en mycket bra film som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Men tyvärr verkar det som att regissören och manusförfattaren Drew Goodard haft vissa svårigheter att knyta ihop säcken, och filmen tappar lite mot slutet när fler rollfigurer introduceras i elfte timmen på ett inte helt övertygande sätt. Under den sista halvtimmen blir det lite för mycket våld och blod enbart för sakens skull, och det blir inte riktigt lika intressant som innan. Det går helt enkelt lite för långt, och då uppstår även vissa trovärdighetsproblem. Kanske hade filmen vunnit på att kortas ned något, för trots allt händer inte riktigt tillräckligt mycket för att motivera en så lång speltid. Det är också olyckligt att Laramie försvinner ur handlingen lite för snabbt, och lämnar en del frågetecken efter sig, varför man inte riktigt får kläm på allt som berör honom.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med ett imponerande sinne för detaljer. Filmen lyckas på ett elegant sätt att förmedla precis rätt tidskänsla för 1969, och jag uppskattar att man valt att filma med gammaldags film istället för digitalt - det brukar helt enkelt se för modernt ut när man filmar digitalt samtidigt som handlingen utspelas bakåt i tiden. Det enda som inte riktigt fungerar är regnet, som ärligt talat inte ser helt äkta ut; säkerligen en biprodukt av att hela filmen spelats in inomhus i studio. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Jeff Bridges gör en av sina bästa insatser på länge, och spelar naturligt och övertygande som Daniel. Cynthia Erivo är utmärkt som Darlene, och att hon dessutom har en fantastisk sångröst gör inte saken sämre. Jon Hamm gör allt som går i den lite underutvecklade rollen som Laramie, och Dakota Johnson är bra som Emily. Cailee Spaeny upplevs dock ibland något onaturlig i rollen som Rose, även om hon oftast fungerar bra.

Bad Times at the El Royale är en riktigt bra och annorlunda film, som lyckas att förmedla klassisk film noir-stil med moderna element på ett smart sätt. Det är originellt, fängslande och lagom udda, och därtill även oförutsägbart och med en del charm och en gnutta humor. Regissören lyckas att blanda olika genrer på ett effektivt sätt, och har fått ihop en minnesvärd film som man funderar på länge efter att eftertexterna rullat färdigt. Det är bara synd att den sista halvtimmen inte är riktigt lika bra som de knappa två timmarna före det, och att allt spårar ur lite för mycket mot slutet. Det drar ner helhetsintrycket, men överlag är det ändå en riktigt lyckad och välgjord film som håller intresset vid liv på ett sällsynt lyckat sätt. Det är en film som är väl värd att se för alla som uppskattar lite udda filmer, och mitt betyg blir till sist en stark sjua.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,39:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på några andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och jag uppskattar att alla högtalarna används ganska flitigt och där bakhögtalarna verkligen förhöjer helhetsintrycket. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte alltid helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. Den svenska översättningen är bra, och även om jag inte håller med om alla ordval, så hittar jag inga översättningsfel eller större misstag.

När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av en kort anti-piratpropaganda på fem sekunder som för en gångs skull är vinklad rätt - d.v.s. att tacka konsumenten som köpt filmen istället för tvärtom. Därpå kommer man till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men som tyvärr bara finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial hittar vi en bakom kulisserna-dokumentär på 28 minuter, som huvudsakligen består av intervjuer med bl.a. skådespelare, regissör, producent och scenograf. Här finns en del intressant och matnyttigt, men på gott och ont fokuserar dokumentären främst på scenografi och inspelningsplatser. Om man är intresserad av sådant får man alltså sitt lystmäte, men för oss andra blir det lite för mycket av den varan; samtidigt som manuset bara omnämns som hastigast. Däremot uppskattar jag att det inte alls blir lika mycket "ryggdunkande" och skryt som i de flesta andra fall. Till sist får vi också ett bildgalleri, en ursprunglig biotrailer och en tidig teasertrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Trailerna saknar text, men allt annat bonusmaterial har textning på alla skandinaviska språk, vilket är mycket glädjande. I en tid då de flesta andra distributörer slutat med svensk text på bonusmaterial för många år sedan förtjänar 20th Century Fox en stor eloge som fortfarande textar bonusmaterial.

Recensionen skriven: 4 april 2019
Senast uppdaterad: 4 april 2019

Recensionen har lästs 1637 gånger av 922 personer, sedan den 4 april 2019