Daisy Sheff - Oakley Bull Jasper Sheff - Christian Convery
Lauren - Kaitlyn Dever Julia - Stefanie Scott
Gack - Julian Works Diane - Amy Forsyth
Rose - Lisa Gay Hamilton Dr. Brown - Timothy Hutton
Kit - Mandeiya Flory Spencer - Andre Royo
Nic som barn - Kue Lawrence / Jack Dylan Grazer Daisy som yngre - Carlee Maciel

David Sheff är journalist, och lever tillsammans med sin fru Karen och sina tre barn. Allt hade varit perfekt, om det inte vore för att den äldsta sonen Nic blivit beroende av metamfetamin. David lyckas få Nic inlagd på rehab, och till en början verkar allt bra. Men snart är Nic tillbaka i missbruket, och David blir allt mer rådvill...

Jag har tyvärr inte läst någon av böckerna som filmen bygger på, men det är onekligen en smart idé att basera filmen på två böcker skrivna ur olika perspektiv - det gör att filmen lyckas att skildra både Davids och Nics perspektiv på ett ovanligt lyckat sätt. Storyn är tyvärr också högaktuell och intressant, och Beautiful Boy är överlag en riktigt bra och välgjord film. Det är engagerande och fascinerande, och vi får en bra inblick i problematiken för båda parter. Just att filmen skildrar händelseförloppen från både Davids och Nics synvinklar är mycket värdefullt, för att det ska bli mer nyanserat och mångfacetterat.

Därigenom lyckas filmen att både engagera, underhålla och beröra, och bitvis blir det så gripande att det är omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt tycker jag inte det upplevs översentimentalt, utan filmen berör på ett naturligt sätt utan att regissören drar i känslosträngar. Jag har ingen erfarenhet i ämnet, men filmen upplevs i alla fall mycket realistisk och trovärdig - och då de riktiga personerna som filmen handlar om varit med som konsulter borde det rimligen också betyda att filmen håller sig relativt nära vad som verkligen hände. Det uppskattar jag, och ingenting upplevs överdrivet eller tillspetsat, utan förmodligen är det här en ganska rättvis skildring av verkligheten.

Däremot är det lite synd att allting kretsar kring dels Nic och dels David, vilket innebär att Davids fru Karen och Nics mamma Vicki förblir tämligen endimensionella och får inte det djup jag hade önskat. Det är lite olyckligt, för de är förstås lika inblandade i Nics öde som David. I synnerhet då Vicki inte skildras i alltför positiv dager hade det varit värdefullt att få se händelserna även ur hennes perspektiv.

Bitvis tycker jag också att Beautiful Boy upplevs något ensidig och repetitiv, och trots det omfattande ämnet finns det inte riktigt tillräckligt med handling för att motivera en drygt två timmar lång speltid - det blir helt enkelt lite tjatigt efter ett tag med att få se Nic lova att bättra sig, för att sen börja knarka igen. Det fungerar bäst i början och slutet, medan det under mittpartiet blir lite för enahanda. Förmodligen hade filmen vunnit på att kortas ned en smula, alternativt att fokusera på någonting annat (exempelvis Vicki) under en period för att få lite mer variation. Jag tycker heller inte riktigt att filmen fördjupar sig tillräckligt mycket i varför Nic blev narkotikaberoende, utan verkar mer fokusera på händelserna i sig än orsaken. Delvis kan man skönja att manusförfattaren tyckt att Davids perspektiv är viktigare än Nics, och trots att anhörigperspektivet förstås är viktigt så känns det ändå lite felriktat. Jag är heller inte helt förtjust i de många tidshopp som sker, som ger filmen en något fragmentarisk känsla och som till viss del gör att man distanserar sig lite från Nics öde.

Fotot är mycket bra, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med några vackra vyer men desto fler eländiga sådana. Bildkompositionen är utmärkt, och ingenting lämnas åt slumpen. Skådespelarinsatserna är överlag också mycket bra. Överlägset bäst är Timothée Chalamet (mest känd från Oscarsnominerade Call Me By Your Name), som är fullkomligt lysande som Nic och gör en stark och trovärdig rollprestation av en mycket svår roll. Det kan ärligt talat inte bli mycket bättre, och jag skulle bli förvånad om inte Timothée blir nominerad för ännu en Oscar i år. Steve Carell är riktigt bra som David, och det är trevligt att han gör en mer seriös roll utan komiska inslag; något han faktiskt klarar av bäst trots att han mest brukar medverka i komedier. Han kommer inte alls upp i samma imponerande klass som Timothée, men är utan tvekan bra och trovärdig. Amy Ryan är också mycket bra som Vicki, men får tyvärr inte så mycket att arbeta med. Maura Tierney är bra som Karen, men sticker inte alls ut på samma sätt som resten av ensemblen; vilket dock kan bero lika mycket på manuset som på skådespelerskan.

Beautiful Boy är en riktigt bra och välgjord film, som är både berörande, gripande, fängslande och underhållande. Att det faktiskt hänt på riktigt förhöjer onekligen helhetsintrycket, liksom den mycket realistiska och trovärdiga stilen. Filmen är ganska långsam, men blir trots det nästan aldrig seg utan fortsätter engagera från början till slut. Genom det tyvärr högaktuella temat och den utmärkta stämningen är det här en film som ingen kommer förbli oberörd av; och vid några tillfällen är det nästan omöjligt att inte fälla en och annan tår. Men det är synd att filmen har ett lite segare mittparti som upplevs något långrandig och repetitiv, och likaså är det olyckligt att allting skildras ur de manliga personernas perspektiv så att kvinnorna mest hamnar vid sidan av. Därigenom kommer filmen nog inte passa alla, men bara man ger den en chans är det utan tvekan en film väl värd att ses för de flesta. De brister som finns gör dock att jag nöjer mig med "bara" en stark sjua i betyg.

Den svenska textningen håller en relativt hög klass, och jag kunde inte upptäcka några uppenbara översättningsfel vid en första anblick. Men under eftertexterna får vi under några minuters tid höra Timothée Chalamet läsa den vackra och passande dikten "Let It Enfold You" av den tysk-amerikanska poeten Charles Bukowski, och av någon outgrundlig anledning saknas helt och hållet textning under det partiet - den dikten får vi alltså bara höra på engelska utan text. Den är visserligen kanske inte så viktig för handlingen, men det är ändå svagt och egendomligt varför översättaren helt "glömt" att texta de minuterna...

Recensionen skriven: 11 januari 2019
Senast uppdaterad: 11 januari 2019

Recensionen har lästs 1857 gånger av 1088 personer, sedan den 11 januari 2019