Martin Beck - Peter Haber Gunvald - Mikael Persbrandt
Margareta Oberg - Marie Göranzon Lena - Stina Rautelin
Bodil - Ing-Marie Carlsson Oskar - Måns Nathanaelson
Nils - Thomas Köhler Jan - Lars Amble
Ingrid - Marika Lindström Karin - Viveca Jedholm
Ylva - Lena B Eriksson Lillemor - Elisabeth Carlsson

Bara en och en halv månad efter DVD-premiären på den förra Beck-filmen Skarpt läge, den första i den nya omgången, är det dags för en till film. Detta är den 18:e filmen i ordningen, och har till skillnad från den förra släppts direkt på DVD. Den här gången hittar poliserna en fem-årig flicka död i en övergiven jordkällare ute i skogen, och hon ser ut att ha varit död i åtskilliga dagar. Men märkligt nog finns bredvid flickan mängder av nylagad mat, som inte ser ut att vara rörd. När det sedan framkommer att flickan dog av svält, så verkar allting ännu märkligare. För att inte tala om det faktum att poliserna inte lyckas att identifiera offret, och att inget barn i den åldern verkar vara saknad. Utredningen leder till en man som hittas hängd, och verkar ha haft något att göra med flickans död...

Efter den förra Beck-filmen började jag sakta men säkert tänka att det kanske hade varit bäst att lägga ner filmserien, som började gå på rutin alltför mycket. Men den här filmen är faktiskt bättre, och är en av de bästa hittills i Beck-serien. Den är välgjord och underhållande, och skådespelarinsatserna är bra. Det är också trevligt att vi nu får återse Stina Rautelin som Lena, som tidigare försvann från serien utan ett ord (vad jag kan minnas). Vi får också några fler pusselbitar kring de storylines som började förra filmengällande Gunvald och hans syster, men fortfarande återstår många frågetecken där - ska producenterna dra ut på det några filmer till...? Den här filmen har inte samma thrillermoment som den förra, utan här går det lugnare hela tiden - men också jämnare takt, då det inte finns lika många sega partier. Även i den här filmen finns dock ett fåtal logiska luckor, och delar som inte känns helt realistiska. Dessutom tycker jag att upplösningen känns lite långsökt, och jag lyckas inte helt att få alla pusselbitar att gå ihop och förklaringen att hänga ihop handlings- och tidsmässigt. Men det är möjligt att det bara är jag som inte hänger med, så det är inte säkert att det verkligen är manusförfattarna som tänkt fel... Men bristerna till trots, så är det här en av de bästa Beck-filmerna, och en av de bättre svenska kriminaldramerna hittills. Därför ser jag fram emot nästa film, som ska komma redan om en månad. Dock tror jag att det höga utgivningstempot kan dämpa effekten, varför jag tror att filmerna skulle gå bättre om man kunde dra ut lite på avståndet mellan varje film.

DVD-utgåvan är mycket snarlik den tillhörande Skarpt läge. Även här är alltså bilden i 1,78:1, och ljud i såväl Dolby Digital 5.1 som DTS. Textning finns i form av svenska för hörselskadade, samt vanlig text på norska, danska, finska och engelska. Därutöver finns även ett extra svenskt textningsspår med översättning av utländsk dialog (främst spanska och tyska), som lite ologiskt visas om man väljer "Ingen text" från menyn. Den svenska texten håller relativt god kvalitet, men även här textas bara dialog och ljudbeskrivningar - vem som säger vad framgår inte, även när man inte ser personerna i bild, vilket gör att jag är osäker hur stor hjälp texten egentligen är för döva. Skivan inleds med Nordisk Films vinjett på 5 sekunder, följt av språkval och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska - inga irriterande trailers. När man sedan startar filmen visas dock återigen samma Nordisk Film-jingel som också spelas i början, innan själva filmen börjar - lite irriterande, och fyller egentligen ingen funktion då man som sagt redan sett den. Tyvärr finns inget som helst extramaterial till den här filmen. Visserligen inte så märkligt då den släppts direkt för DVD, men någonting borde väl ha bevarats under inspelningarna...?

Recensionen skriven: 23 december 2006
Senast uppdaterad: 23 december 2006

Recensionen har lästs 4998 gånger av 2899 personer, sedan den 5 december 2007