Wendy - Courteney Cox Arquette Barry Nottingham - Richard Griffiths
Kendall - Guy Pearce Violet - Teresa Palmer
Aspen - Lucy Lawless Mickey - Russell Brand
Donna - Aisha Tyler Marty/berättare - Jonathan Pryce

Keri Russell & Adam Sandler
© 2008 Disney Enterprises, Inc.

Amerikanska Adam Shankman började sin karriär under 1980-talet som koreograf i bl.a. musikaler, men har på senare år gått över till att istället regissera och producera filmer. Han har huvudsakligen fokuserat på komedier, men har gjort så skilda filmer som den måttligt populära The Wedding Planner och succémusikalen Hairspray. Tillsammans med bl.a. Adam Sandler som producent ligger han bakom Disneys nyaste familjesatsning Bedtime Stories. Det rör sig delvis om en ny genre för Shankman, då filmen både blandar komedi med fantasyinslag. I centrum står Skeeter, som växt upp i hotellbranschen och som barn hjälpte till i sin pappa Martys mysiga familjemotell, tillsammans med systern Wendy. Men även om Marty hade många goda sidor, så var affärsman inte en av dem - därför blev firman snart konkursmässig, och han tvingades sälja firman till stenrika Barry Nottingham. Det en gång så mysiga familjeföretaget har många år senare utvecklats till ett stort lyxhotell i Nottinghams imperium. Nottingham tycks dock ha glömt bort det han lovade Marty i samband med försäljningen - att Skeeter när han blir vuxen skulle få ta över driften av hotellet. Så blev det inte riktigt, och istället jobbar han sedan ett flertal år tillbaka som vaktmästare på samma hotell. Hans tillbaro förändras när Skeeters syster Wendy, som han inte haft kontakt med på flera år, förlorar sitt jobb som rektor då skolan i området ska läggas ner. Hon ska i stället resa bort för en jobbintervju i en annan stad. Hon är frånskild och har två barn, och barnens pappa är borta ur bilden. Därför ber hon Skeeter att tillsammans med hennes väninna Jill ta hand om hennes barn Patrick och Bobbi under den vecka som hon ska vara borta. Han ser inte direkt fram emot det, då han aldrig haft hand om barn och också har svårt att stå ut med den jobbiga Jill; men han går trots allt med på det. Då Wendy är väldigt nyttig och hälsosam av sig, har hushållet ingen TV eller någonting i underhållningsväg. Ett av de fåtal sätten som finns att tillfredställa barnens behov av underhållning blir därmed att berätta godnattsagor på kvällarna. Skeeters fantasi är dock inte världens bästa, så barnen får hjälpa till i sagorna då och då. Dagen därpå börjar underliga saker att inträffa, och Skeeter inser att det de hittade på som del av godnattsagan faktiskt har blivit verklighet - eller åtminstone delar av den...

Jag har alltid föredragit realistiska och jordnära filmer, och brukar generellt sett inte tycka om övernaturliga teman - åtminstone inte när det inte handlar om tecknade filmer. Men en del filmer tycker man bara automatiskt om, utan att egentligen kunna förklara varför. Till den kategorin hör Bedtime Stories, som till min förvåning visade sig vara en riktigt bra film. Det är kanske ingen jätteoriginell film, men har trots allt en liten annorlunda idé och gör det bästa av den. Trots det orealistiska och osannolika upplägget, så har det trots allt blivit en charmig och intressant film. Framförallt har den blivit riktigt rolig. Jag skrattade vid ett stort antal tillfällen, och det gick aldrig mer än några minuter mellan varje skratt. Men trots humorn har det inte blivit en alltför tunn story, utan allting hänger ihop och har åtminstone viss substans. Jag menar inte att det är någon väldigt djupsint film, men den är åtminstone lite djupare än vad det verkar som på papperet. De flesta rollfigurer är relativt genomarbetade och mångbottnade, vilket också förhöjer helhetsintrycket. Till skillnad från många andra komedier är också de flesta karaktärer någorlunda realistiska, och inte alltför tillskruvade. Det är positivt, i en tid då det blivit ganska vanligt att avsiktligt göra mycket skruvade och överdrivna rollfigurer för att få till en rolig handling. Det finns enstaka undantag till regeln - det mest uppenbara är hotellföreståndaren Kendall, som blivit en ganska typisk "skurkroll" utan vare sig djup eller nyanser. Även Skeeters kompis Mickey har blivit väldigt endimensionell och intetsägande, och den rollfiguren hade med fördel kunnat skrivas ut helt och hållet. Dessutom kan man störa sig på Nottinghams dotter Violet, som fått lite väl uppenbara refenser till Paris Hilton (det är inte riktigt lika övertydligt som i Disney Channel-serien Zack och Codys ljuva hotelliv, men inte alltför långt ifrån) - hon är också tämligen endimensionell.

Skådespelarinsatserna är överlag bra. Adam Sandler tillhör långt ifrån mina favoritskådisar, då han alltför ofta har en tendens att spela över. Här gör han dock en ganska bra insats, och har blivit mer nedtonad än i många andra filmer. Ibland balanserar han även här på gränsen till överspel, men det är dessbättre ganska sällan. Jag blev mer imponerad över Keri Russell, mest känd från TV-serien Felicity, som gör en utmärkt och stark rolltolkning som Jill. Det är mycket roligt att återse Keri, då hon efter att Felicity lades ner varit alltför underutnyttjad som skådis. Courteney Cox är som vanligt utmärkt som syrran Wendy, och Richard Griffiths spelar riktigt bra i rollen som Nottingham. De båda barnskådisarna Jonathan Morgan Heit och Laura Ann Kesling (som båda gör sin filmdebut här) är förvånansvärt bra för sin ålder, och båda gör ganska trovärdiga och realistiska insatser, även om den sistnämnda är snäppet vassare än den första. Det största problemet med rollbesättningen är Russell Brand som Mickey, som ibland spelar över å det grövsta. Skådisen har heller inte fått mycket att arbeta med, då rollfiguren tillhör det mest endimensionella som världen någonsin skådat. Vill man kritisera Bedtime Stories så är det lätt att hitta klagomål, och därför förvånar det mig inte att många recensenter världen över mer eller mindre sågat filmen. Den är som regel väldigt förutsägbar, och förutom enstaka vändningar så kan man förutse det mesta utan större ansträngning. Den lider även av en del logiska luckor, även om det inte är fullt så illa som man hade kunnat vänta sig. Dessutom är det förståeligt att många irriterar sig på barnens marsvin Bugsy, som även om han är charmig, känns lite malplacerad och inte tillför mycket till handlingen. Som vuxen stör man sig också på att marsvinet blivit lite väl uppenbart datoranimerad, och det hade varit en stor fördel med ett riktigt marsvin istället, så att det kunnat se lite mer naturligt ut. Det är antagligen ingenting som barn reagerar över, men trots allt ska ju det här föreställa vara en familjefilm som funkar för både barn och vuxna. Manuset hade också gärna fått finslipas lite mer, då det ibland går över gränsen från charmig och rolig till löjlig och irriterande. De scenerna kan dock räknas på ena handens fingrar, så det är inget stort problem. Men de flesta av dessa nackdelar spelar ärligt talat ingen större roll, då de kompenseras av rikliga mängder humor och charm, och dessutom viss originalitet. Tiden går trots allt snabbt, och hade rentav gärna fått förlängas en aning, då slutet känns aningen påskyndat. Bedtime Stories förblir engagerande och trevlig hela filmen igenom, och är väl värd att se för de flesta åldrar. Därför känns en stark sjua som det enda rättvisa betyget, och den känns till och med värd att kosta på biobiljett för - något jag inte tycker alltför ofta.

Trots att filmen marknadsförs som en barn- och familjefilm, så var Bedtime Stories inte dubbats till svenska. Den visas på bio enbart i svensktextad originalversion. Vad man tycker om det varierar nog, men i det här fallet tycker jag det var ett klokt drag. Trots allt är det inte en renodlad barnfilm, och jag skulle tro att man nog bör vara åtminstone i 10-årsåldern innan man kan uppskatta filmen till fullo. I den åldern kan nog de flesta läsa, och därför känns det inte som nödvändigt med svensk dubb. Trots detta hade jag dock inte tackat nej om filmen dubbas inför DVD-utgåvan, och då ett flertal andra filmer med liknande målgrupp också dubbats, så gissar jag att det inte är en omöjlighet.

Recensionen skriven: 17 februari 2009
Senast uppdaterad: 18 februari 2009

Recensionen har lästs 5459 gånger av 3014 personer, sedan den 17 februari 2009