Regi: Rowan Joffe
Manusförfattare: Rowan Joffe, baserat på en roman av S.J. Watson
Christine - Nicole Kidman Ben - Colin Firth
Dr. Nasch - Mark Strong Claire - Anne-Marie Duff
Vaktmästaren - Ben Crompton Emily - Rosie MacPherson
Adam - Dean-Charles Chapman Maken - Adam Levy

Christine är 40 år gammal, och har efter en hjärnskada 10 år tidigare förlorat förmågan att minnas tidigare dagar. Hon lagrar bara information en dag, men tappar minnet när hon lägger sig; och kommer då inte ihåg något som hänt de senaste decennierna. Varje dag vaknar hon bredvid en man hon inte känner igen, men som förklarar att han är hennes make Ben och att de varit gifta i 14 år. Varje dag får hon telefonsamtal av dr. Nasch, som säger sig vara hennes terapeut och som uppmanar henne att filma sig själv så att hon genom videoinspelningarna ska kunna inse vad som hänt tidigare dagar. Men vem kan hon egentligen lita på...?

Before I Go To Sleep har en ovanlig premiss, som påminner en hel del om 50 First Dates men som till skillnad från där inte sker för komisk effekt. Det här är istället en mycket allvarlig och spännande historia, helt befriad från humor. Filmen i sig har kanske inte något alltför unikt upplägg, utan följer utöver den ovanliga premissen genrens gängse mallar; men jag tycker ändå om den. Det är måhända ingen alltför märkvärdig film, men är ändå bra och underhållande. Det är spännande och engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Man får hela tiden veta precis tillräckligt mycket för att förbli intresserade, och därmed har det blivit en fascinerande film där vi bara ibland vet nämnvärt mer än Christine. Det är inte förrän i slutet som allting faller på plats, och före det kan man bara ana men inte veta hur det ligger till. Vissa av de oväntade vändningarna lyckades jag i och för sig att förutspå, men även för mig uppstod en och annan riktigt oväntad överraskning.

Det är också en obehaglig film, där man nästan hela tiden får en obehagskänsla utan något konkret att gå på. Därigenom har filmen i stil och känsla vissa likheter med Hitchcocks filmer, och även om den jämförelsen inte nödvändigtvis är till den här filmens fördel, så är det ändå en trevlig omväxling gentemot de flesta thrillers i dagens läge som har en tendens att vara mer grafiska och blodiga. Det här påminner därför mer om 1980-talsthrillers, och det är något som är förhållandevis sällsynt nuförtiden. Jag uppskattar den här psykologiska obehagskänslan och stämningen, där allting mer satsar på psykologisk effekt än på traditionella skrämseleffekter.

Resultatet är en dramathriller som lyckas att förbli både spännande och obehaglig, men utan att någonsin kännas som en skräckfilm. Den har ett visst djup och en intressant handling, även om åtminstone jag som lekman är skeptisk till hela det här konceptet med att kunna minnas allting under samma dag men glömma allt medan man sover. Men oavsett hur det ligger till med vetenskapen bakom, så får man väl acceptera viss verklighetsflykt när det gäller fiktiva filmer.

Filmen har också en lågmäld stil som jag uppskattar, och som sällan blir övertydlig på något sätt. Stämningen och atmosfären är lyckad, och jag uppskattar den klaustrofobiska känslan som målas upp. Filmen har dessutom ett intelligent manus som mer satsar på mysterier och relationer än på våld och blod. Det är en invecklad historia, som visserligen är långsökt men som på något underligt sätt ändå känns trovärdig. Man dras in i handlingen på ett elegant sätt, och här finns tillräckligt många subtila ledtrådar så att det är möjligt att lösa mysteriet innan man får det redovisat.

Samtidigt kan jag inte låta bli att känna att manusförfattaren (eller möjligtvis den litterära förlagans författare) överdrivit allting till bristningsgränsen. För det här är en minst sagt invecklad och snårig historia, och ibland känns det som att ett flertal scener enbart finns till för att vi ska börja misstänka allt och alla. Det förekommer ett par vändningar för många, vilket påverkar trovärdigheten till det sämre. Till största delen lyckas filmen att hålla ihop logiskt, men likväl förekommer det några logiska luckor som i alla fall inte jag lyckas att få att gå ihop. Jag är också lite kluven till om slutet är genialiskt eller antiklimaktiskt...

Before I Go To Sleep är en bra och underhållande film, som har ett visst djup, en fin stämning och dessutom förblir spännande och lite obehaglig. Man får lära känna i synnerhet Christine på ett bra sätt, och fastän det är en minst sagt långsökt premiss tror man ändå på den. Jag uppskattar den här annorlunda 1980-talsstilen, som periodvis även doftar Hitchcock. Men tyvärr har manusförfattarna inte kunnat nöja sig med det, utan skruvar till storyn mer och mer. Ibland går det lite för långt, och jag önskar att man kunnat tona ner vissa aspekter och särskilt mot slutet tagit bort ett par av de oväntade vändningarna. Men trots en del brister är det ändå en spännande och välgjord film, som dock tyvärr saknar något som skulle få den att sticka ut ur mängden och kännas mer unik. Det är helt enkelt en sådan film som fungerar utmärkt som spänning för stunden, men som man inte funderar på lång tid i efterhand. Det räcker dock ganska långt för undertecknad, och därför når filmen i mina ögon upp till en halvsvag sjua.

Recensionen skriven: 28 oktober 2015
Senast uppdaterad: 28 oktober 2015

Recensionen har lästs 2761 gånger av 1528 personer, sedan den 28 oktober 2015