Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB
Buddy - Jude Hill Will - Lewis McAskie
Mamma - Caitriona Balfe Pappa - Jamie Dornan
Farmor - Judi Dench Farfar - Ciarán Hinds
Catherine - Olive Tennant Moira - Lara McDonnell
Billy Clanton - Colin Morgan Mackie - Gerard Horan

Året är 1969, och 9-åriga Buddy bor med sin storebror, mamma och pappa i ett idylliskt villaområde i Belfast på Nordirland. Förutom att pappa är bortrest på jobb till England lite för ofta lever han ett tryggt och trivsamt liv, och farmor och farfar bor bara ett stenkast bort. Men allt förändras när en mobb beväpnad med gatsten och eld tar över den lugna gatan - konflikterna mellan protestanter och katoliker får våldsamma konsekvenser, och nu vill protestanterna få bort alla katoliker från området till varje pris. Buddy och hans familj är visserligen protestanter, men är ändå inte skyddade från de våldsamma sammandrabbningarna som går allt längre och längre. Pappa vill att hela familjen snabbt ska flytta utomlands långt bort från våldet, till Australien, Kanada eller åtminstone London - men mamma vill ogärna flytta från staden hon bott hela sitt liv i, och det vill inte Buddy heller...

Kenneth Branagh är en talangfull men ojämn regissör, som verkligen blandar högt och lågt. Efter några mer lättsamma filmer är det en trevlig omväxling att han nu berättar om sin egen uppväxt i Belfast på Nordirland under 1960-talet - en film som kan beskrivas som en delvis verklighetsskildring, och där fokus ligger på en omdöpt men bearbetad version av honom själv som barn. Belfast är en riktigt bra film, som är både rolig, allvarlig och tänkvärd - men efter alla Oscarsnomineringar och vinsten för bästa originalmanus hade jag ärligt talat väntat mig ännu lite mer.

Men det är en vacker och läcker film, där merparten är i svartvitt men där scener på bio och teater är i färg. En smart tanke, och fungerar riktigt bra i kombination med det poetiska och vackra svartvita fotot. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra, framförallt bland den äldre ensemblen. Men debuterande Jude Hill också imponerar. Här finns också viss humor, men också mycket allvar och en del våld. Det är en tänkvärd och intressant film, och genom den alltid lika svåra frågan om hur man ska handskas med att bo i närheten av våldsamma konflikter känns temat högaktuellt än idag - för även om drabbningar mellan katoliker och protestanter i Belfast gudskelov är ett minne blott, så finns det många andra snarlika konflikter runt om i världen, och frågan om man ska stanna kvar eller fly är allt annat än lätt. Det är engagerande och bitvis även berörande, och i dessa tider när många filmer är alldeles för långa för sitt eget bästa uppskattar jag att <Belfast bara är 1 timme 40 minuter lång. Visst hade man kanske kunnat förlänga den en aning, men hellre aningen för kort än en halvtimme för lång...

Jag uppskattar att handlingen skildras utifrån ett barns perspektiv, som gör att vi aldrig får se mer än Buddy gör och hela konflikten därför "filtreras" genom hans ögon. Det fungerar oväntat bra, men tyvärr medför det också att vi egentligen inte får veta särskilt mycket om den våldsamma och långvariga konflikten som vanligtvis brukar kallas "The troubles". Trots allt handlar konflikten om mer än bara religion och konflikter mellan protestanter och katoliker, men vi får inte veta mer än några få meningar om det. En äldre publik är säkert mer insatt i detta, men de yngre generationerna har förmodligen högst begränsad insikt i "The troubles", och jag tycker inte att en film ska kräva förkunskaper för att komma till sin rätt.

Jag kan också känna att filmen bitvis känns något sentimental och tillrättalagd, och den går inte riktigt tillräckligt in på djupet. Vi får helt enkelt en lite för ytlig inblick i allt, och trots en del våldsamma scener så saknas ändå lite svärta, djup och känsla. Det finns absolut många värre exempel på den punkten, och det här är utan tvekan ändå en bra film - men ändå saknar jag någonting, och jag blev inte riktigt så berörd som jag borde ha blivit.

Belfast är en riktigt bra och välgjord film, med ett vackert foto och bra skådespelarinsatser. Det är tänkvärt, engagerande och intressant, men ändå kan jag bitvis känna att filmen saknar det där lilla extra för att riktigt gripa tag i tittaren. Det blir helt enkelt lite för lättsamt och tillrättalagt ibland, som gör att konflikten inte riktigt känns tillräckligt mycket och det blir inte riktigt så djupsint som jag hade hoppats på. Ibland balanserar Kenneth Branagh också på gränsen till övertydlighet, och det känns lite onödigt. Men trots invändningarna är det en riktigt bra film, som är väl värd att ses för de allra flesta och som tar upp intressanta ämnen på ett lagom lättsamt sätt. Det är en film som alla bör se och som absolut förtjänade en och annan Oscarsnominering - men som jag samtidigt inte blev riktigt lika överbegeistrad i som jag hade trott i förväg, och som heller kanske inte riktigt förtjänade att vinna Oscar för bästa originalmanus. Jag är därmed lite kluven, men de många fina egenskaperna gör ändå att jag inte med gott samvete kan ge filmen annat än en svag åtta i betyg.

Recensionen skriven: 9 september 2022

Recensionen har lästs 977 gånger av 587 personer, sedan den 9 september 2022