Lacey Burns-Beeby - Mia Fowler Liam Burns-Beeby - Jakari Fraser
Spencer - David Zaldivar Cara - Alexandra Park
Beth Conyers (Maggies mamma) - Rachel Bay Jones Maggies pappa - Jeff Auer
Clayton - Michael Esper Phil - Tim Guinee
Dr. Crane - Jack Davidson Mrs. Crane - Kristin Griffith
Sally - Myra Lucretia Taylor Mr. Richman - Henry Stram

Holly Burns har varit med sina barn i kyrkan för att förbereda inför julen, då barnen ska ha framträdande i kyrkan. När de kommer hem får alla fyra en chock, då Hollys 19-åriga son Ben dyker upp. Ben har haft grava narkotikaproblem, och har i flera månaders tid varit inlagd på rehab, och ingen har alltför goda minnen över deras senaste jul tillsammans. Han har månader kvar och borde inte vara ute, men han övertygar alla om att hans sponsor godkänt det och att allt är lugnt. Holly blir överlycklig över att ha sin son hemma igen, medan hennes man Neil och äldsta dottern Ivy inte är fullt lika begeistrade. Till sist går alla med på att Ben får stanna med familjen i ett dygn, så att alla får fira jul tillsammans innan han måste tillbaka på rehab. Men det blir ett dygn som ingen lär glömma på länge...

Det kan tyckas lite egendomligt att den här filmen kommer ut så kort tid efter den snarlika Beautiful Boy, då båda filmerna har så pass lika teman och ämnen. Det är lite synd, då man kan fråga sig hur många som vill se två filmer på bio om drogmissbruk bara en månad mellan varandra...? Förmodligen gör man tittarna en björntjänst, genom att inte låta det gå lite mer tid mellan filmerna. Men det är förstås inte Peter Hedges fel att Beautiful Boy "hann före", och bara man inte har något emot en viss upprepning är det förstås ett viktigt och angeläget ämne att uppmärksamma.

Ben is Back är också en mycket bra film, som överlag är bättre än nyss nämnda Beautiful Boy och som framförallt inte gör samma misstag som manusförfattarna där. Den här filmen är visserligen fiktiv, men upplevs minst lika realistisk och trovärdig som Beautiful Boy, och ingenting upplevs överdrivet eller tillspetsat trots att vissa händelseförlopp är av det mer extrema slaget. Det är hela tiden intressant, fascinerande och engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Det har blivit mycket fängslande, då man inte kan släppa blicken från duken ens en sekund. Här finns också en gnutta humor och en del charm för att lätta upp stämningen, men utan att någonsin släppa det allvarliga ämnet. Filmen har också en fin och trovärdig stämning och atmosfär, varför allt upplevs realistiskt in i minsta detalj.

Därigenom lyckas filmen att både engagera, underhålla och beröra, och bitvis blir det så gripande att det är omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt tycker jag aldrig att det upplevs översentimentalt, utan filmen berör på ett naturligt sätt utan att regissören drar i känslosträngar. Jag uppskattar att vi får se händelserna ur både Bens och Hollys perspektiv, där ingen av delarna tar överhanden utan där vi får skildra båda parters händelseförlopp och synvinkel. Till viss del får vi också se händelserna ur styvpappan Neil och lillasystern Ivys perspektiv, men dessa delar får betydligt mindre utrymme; vilket jag kan tycka är lite synd. Framförallt Ben och Holly har båda blivit nyanserade och mångfacetterade rollfigurer som känns äkta, och som man därför genast känner för. Även Ivy hinner få vissa nyanser och är en intressant rollfigur, men jag hade gärna velat se mer av henne då hennes perspektiv delvis hamnar i skymundan här.

På gott och ont har Ben is Back blivit en mycket lågmäld film, som inte innehåller minsta lilla övertydlighet och som aldrig skriver tittarna på näsan. Det är avskalat och närmast minimalistiskt, och i det här manuset ges inga överdrivna förklaringar. Vi får inte veta mer än det absolut nödvändigaste hela tiden, och måste därför läsa mellan raderna för att förstå hur allt hänger ihop. Istället pytsas ledtrådar ut lite här och var, men det dröjer ända mot slutet innan man fått det mesta klart för sig. I en tid då allt fler filmer blir övertydliga och överdrivna är det trevligt med en film som lyckas hålla sig till en avskalad och lågmäld stil utan en massa onödiga förklaringar och utläggningar.

Den här berättartekniken är också effektiv, så till vida att man hela tiden vill veta mer och intresset därför ökar successivt. Det blir aldrig tråkigt, utan man sitter klistrad framför det här tunga men mänskliga dramat som har många bottnar. För ovanlighetens skull får vi heller inga som helst tillbakablickar, utan allting utspelas under ett enda dygn utan undantag. Ibland får vi återberättat tidigare händelser för oss, men aldrig i form av tillbakablickar. Överlag är även det positivt, då alltför många filmer överdriver användningen av tillbakablickar så att dessa tar överhanden från den nutida historien; vilket ibland kan vara önskvärt men vanligtvis inte är det tillbakablickar är till för.

Problemet är bara det att manusförfattaren istället går lite för långt åt andra hållet, och drar ut på allting så mycket att vi aldrig riktigt får klarhet i ett och annat. Ett exempel är att filmen vid ett flertal tillfällen nämner vilken mardröm som den förra julen var, men likväl får vi aldrig veta exakt vad som hände då. Det måste ha varit något riktigt illa, men någon riktig klarhet i allt som Ben har gjort får vi inte. Det är kanske inte så viktigt heller, men det upplevs lite frustrerande när man hela tiden sitter och vill veta mer än man faktiskt får; och när eftertexterna börjar rulla får man nästan en antiklimaktisk känsla då man inser att man aldrig kommer få klarhet i allt man undrar om. Lågmäldhet i all ära, men när man inte ens kan gissa sig till allt utan i en del fall måste nöja sig med att bara anta att det varit riktigt illa, så tycker jag att det gått för långt. Lite mer information än så förtjänar faktiskt tittarna, så att man åtminstone kan läsa mellan raderna och förstå det mesta.

Det är också olyckligt att Hollys man Neil blivit så pass underutvecklad, och bitvis rentav stereotyp. Han framstår som ganska enkelspårig, som till varje pris vill undvika att Ben tillbringar ens en sekund i huset - vilket kanske kan vara förståeligt, om det som hänt förut är tillräckligt illa, men när vi nu inte får veta exakt vad som hänt förut, så framstår Neil istället som lite för endimensionell. Ivy, som även hon är negativ, framstår som mer mänsklig och nyanserad; men även hon upplevs något underutvecklad. Jag är heller inte helt förtjust vid det lite abrupta slutet, och hade velat veta lite mer.

Fotot är enkelt men effektivt, och filmen har ett övertygande bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Julia Roberts är utmärkt som Holly, och lyckas att göra en svår roll fullständig rättvisa utan överspel. Det här är ett av Julia Roberts allra bästa rollprestationer på ganska många års tid, och jag blir imponerad över alla hennes nyanser. Lucas Hedges är också utmärkt som Ben, som spelar utmärkt i en svår och utmanande roll där det handlar minst lika mycket om gester och minspel som om dialog. Han är minst lika bra som i Manchester by the Sea, och samspelet mellan honom och Julia är dessutom i stort sett perfekt.

Kathryn Newton är också mycket bra som Ivy, och gör allt som går av den tyvärr något underutvecklade rollen. Det svagaste kortet är faktiskt den annars så talangfulla Courtney B. Vance, som ärligt talat känns lite opersonlig och stel - kanske är det avsiktligt, men han övertygar ändå inte riktigt så mycket som jag hade önskat. Dessutom har Courtney och Julia Roberts i stort sett ingen personkemi, varför man inte alls tror på att de skulle vara gifta. Då regissören i övrigt verkar ha haft en så imponerande fingertoppskänsla vad gäller personkemi mellan skådespelarna, så förstår jag inte hur han kunnat missa just det fallet, vilket tyvärr förtar en del av realismen.

Ben is Back är en mycket bra film, som tar upp ett viktigt och angeläget ämne utan pekpinnar. Det är ett starkt och berörande drama, som inte kommer lämna någon oberörd, och vid några tillfällen är det omöjligt att hålla tårarna borta. Samtidigt är det mycket engagerande, intressant och underhållande, och genom att filmen innehåller så pass många beståndsdelar blir det ett allmängiltigt drama som inte alls bara handlar om narkotika. Jag uppskattar den avskalade och lågmälda stilen, men tyvärr har filmen istället gått lite för långt åt andra hållet, då vi inte får veta mer än det absolut mest nödvändiga hela tiden - mycket får man aldrig någon riktig klarhet i, och det känns lite frustrerande när man ser filmen och vill veta lite mer än vad vi får veta. Det är också lite synd att filmen missar en gyllene möjlighet att skildra händelserna från ännu fler perspektiv, genom att maken Neil blivit så pass onyanserad och stereotyp. Men trots några brister är det här ett starkt och viktigt drama, som alla bör se och som förtjänar att uppmärksammas. Då filmen dessutom är så välgjord och välspelad väljer jag till sist en svag åtta i betyg, och vare sig man ser den på bio eller väntar tills den släpps på DVD/Blu-Ray, så är det i alla fall en film som så många som möjligt bör se.

Recensionen skriven: 13 februari 2019
Senast uppdaterad: 13 februari 2019

Recensionen har lästs 1732 gånger av 986 personer, sedan den 13 februari 2019