Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Regi: Magnus Carlsson
Manusförfattare: Magnus Carlsson
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
Berättare:
Magnus Uggla

Benny Brun är ung samtidigt som han är gammal, och har med sin vilda fantasi en tendens att fundera alldeles för mycket över personer och yrken han stöter på i sin omgivning. Vi har sett hans eskapader i två säsonger som bland annat sänts på SVT och i mer begränsad omfattning visats på bio, och nu har även hela den första säsongen på 13 avsnitt (på vardera fem minuter) släppts på DVD.

Magnus Carlsson är onekligen en talangfull regissör och animatör, som ofta lyckats att skapa högklassig och snyggt animerad underhållning som fungerar för alla åldrar. Men ingen regel utan undantag, och i det här fallet heter undantaget tyvärr Benny Brun och hans överläppsfjun. För det här är ärligt talat inte mycket att hurra för... Visst märker man att Magnus Carlsson har bra fantasi, för att hitta på alla tokigheter som Benny Brun fantiserar över. Och visst finns det en viss charm, så i begränsad dos är det för all del en hyfsad underhållning. Men särskilt roligt är det inte. Det ska säkert föreställa vara humoristiskt, men jag skrattade bara en enda gång under den dryga timmen som dessa 13 avsnitt tar upp. I övrigt går det inte längre än till enstaka leenden, men oftast inte ens det.

Alla avsnitt är också väldigt snarlika, då alla går ut på att Benny Brun ser någon i sin omgivning och sen lever sig in i hur det är att vara den personen. Visst är det fantasifullt och hyfsat underhållande, men har man sett ett avsnitt så har man i princip sett alla. Trots att varje avsnitt bara räcker fem minuter känns det utdraget och segt, då Benny Bruns fantasier går alldeles för långt och blir långrandiga att se och lyssna på. Magnus Uggla är bra som berättare, men det blir också lite livlöst då han är den enda rösten som medverkar och inga rollfigurer har någon dialog alls. Animationsstilen känns också lite väl simpel, men fyller i och för sig sin funktion.

Benny Brun och hans överläppsfjun är hyfsat välgjort och är i små doser helt okej underhållning; så att se något enstaka avsnitt på TV går an. Men att tvingas genomlida Benny Bruns fantasier i över en timme blir alldeles för mycket av det goda, och mycket mer än 2 - 3 avsnitt behöver man inte se innan man känner att man redan har sett allt. Med så korta episoder finns ingen karaktärsutveckling eller ens egentlig handling, och den enda återkommande rollfiguren är just Benny Brun. Och han blir man heller inte mycket klokare av... Visst finns här en viss poäng och det är hyfsat välgjort, men i ärlighetens namn också ganska tråkigt och tjatigt.

Älskar man Magnus Carlssons andra produktioner kan det för all del vara värt att ta en titt på filmen/serien, men det är å andra sidan heller ingen stor förlust om man hoppar över det helt och hållet. För mig stannar det här på en stabil fyra, och om ni ämnar till att se det gör inte samma misstag som jag genom att se alla 13 avsnitt på samma gång - för tro mig; det kan inte vara bra för någons mentala hälsa...

DVD-utgåvan har anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1, medan ljudet är i tvåkanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är inte direkt märkvärdig, men fyller sin funktion. Tyvärr har utgåvan ingen textning alls, inte ens svensk text för hörselskadade. Ibland är det svårt även för oss med normal hörsel att uppfatta allt som sägs, och för hörselskadade är det förstås helt kört. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter nås man av huvudmenyn, som är enkel och bara innehåller möjlighet att spela alla avsnitt eller att välja enskilda avsnitt. Här förekommer dock en klantig miss vid DVD-produktionen, för väljer man att spela alla avsnitt är det i praktiken bara 10 av de 13 avsnitten som faktiskt spelas - avsnitt 3, 10 och 12 hoppas över. Dessa avsnitt finns med om man går in och väljer att spela enskilda avsnitt, men dyker aldrig upp i slingan med "alla" avsnitt. När man väljer att spela alla avsnitt är också samtliga avsnitt kompletta, med öppningsvinjett och sluttexter intakta. Vanligtvis hade det varit en fördel, men då den första dryga minuten av de fem minuter varje avsnitt räcker är exakt identiska med Magnus Ugglas öppningsanförande blir man väldigt snabbt leds på den sekvensen. Det här blir därför den första gången någonsin som jag önskat att det fanns en funktion att kunna hoppa över öppningsjingeln vid alla utom det första avsnittet. Inte heller finns här någon tillstymmelse till bonusmaterial.

Recensionen skriven: 10 januari 2016
Senast uppdaterad: 10 januari 2016

Recensionen har lästs 3274 gånger av 2056 personer, sedan den 10 januari 2016