Uys Krige - Graham Clarke Jan Rabie - Grant Swanby
Marjorie - Ceridwen Morris Pieter Venter - Damon Berry
Eugene Maritz - Nicholas Pauling Eugenes fru - Shannyn Fourie
Mike Loots - Louis Pretorius Maria - Florence Masebe
Nkosi - Thamsanqua Mbongo Irma - Tarryn Page
Simone som spädbarn - Aimee Beck / Holly Beck Simone - Amber Molema / Ella Molema / Josie Wild

Den sydafrikanska poeten Ingrid Jonker (1933 – 1965) skrev ett antal dikter under sitt korta liv, och uppmärksammades bl.a. för att genom hennes dikter offentligt kritisera Apartheid-systemet. I folkmun blev Ingrid mest känd efter att Nelson Mandela reciterade en av hennes dikter när han 1994 valdes till president. Nu har en film on Ingrids liv sett dagens ljus; en tysk-holländsk dramabiografi i regi av holländska Paula van der Oest. I Sverige har Black Butterflies släppts direkt på DVD.

Handlingen tar sin början 1960, då Ingrid är 27 år gammal och nyligen har separerat från sin man. Hon har därför, tillsammans med den unga dottern Simone, tvingats flytta tillbaka till sin närmast tyranniserande och fientliga pappa Abraham. Ingrid håller en dag på att drunkna under en simtur i havet på grund av alltför starka strömmar. I sista minuten blir hon räddad av författaren Jack Cope, och de inleder ett förhållande. Men Ingrid har egna problem, vilket gör deras liv till allt annat än stabilt. Under tiden reagerar Ingrid på det orättvisa Apartheid-systemet och skriver dikter mot fenomenet; något hennes pappa inte alls uppskattar som sitter i parlamentet för motsatt sida...

Innan jag såg filmen visste jag inte mycket mer om Ingrid Jonker än hennes namn, så jag är långt ifrån någon expert på hennes liv och dikter. Men det är absolut en fascinerande historia värd att uppmärksamma, och även ett tacksamt ämne att filmatisera. Black Butterflies har också blivit en riktigt bra film, men det beror åtminstone delvis på den tacksamma verkliga historien - Ingrids liv är helt enkelt så intressant och fascinerande så man vill veta mer om henne.

Filmen ger en hyfsad inblick i Ingrid Jonkers liv, men skildrar dock bara de sista fem åren av hennes liv. När vi kommer in i handlingen har Ingrid och maken Pieter redan separerat, och dottern Simone är redan född. Därmed får vi inte se någonting om Ingrids uppväxt, eller ens händelserna fram tills giftermålet. De sista åren är kanske de år som mest kommit att forma hennes liv, men icke desto mindre saknar jag att få se någonting om vad som hänt Ingrid före det. Det känns helt enkelt lite ofullständigt, då vi bl.a. inte får någon tydlig bild om vad Ingrids problem går ut på - depression, någon form av psykisk sjukdom eller möjligen manodepressivitet? Vi kan bara spekulera, och får inte veta ingående vare sig vad Ingrids problem var eller ens hur de uppstått. Hennes relation till sin allt annat än charmige far lär säkert ha varit en bidragande orsak, men kanske ligger en del av förklaringen längre bakåt i tiden än det filmen skildrar...? Jag vet inte, utan kan bara spekulera. Självklart vore det orealistiskt att till fullo skildra ett helt liv under en enda film, men kanske hade filmen vunnit på att åtminstone ha med några relevanta tillbakablickar från åren innan 1960.

Om man bara kan godta att vi inte får några klara besked eller konkreta svar, så är det dock en engagerande och fascinerade film som erbjuds. Det är hela tiden intressant, och handlingen går lagom snabbt framåt så att det inte blir segt eller utdraget men heller aldrig rörigt. Helt enkelt ett föredömligt tempo, där man aldrig hinner tappa intresset. Det kan ibland vara lite svårt att förstå eller godta Ingrids bitvis väldigt irrationella beteende, som dessutom verkar komma och gå på ett lite egendomligt sätt, men trots det känner man för henne hela tiden. Ingrid har skildrats på ett till synes rättvist och trovärdigt sätt, utan att vare sig försköna eller demonisera över Ingrid; något som annars brukar vara en svår balansgång vid biografier. Jack har också blivit en nyanserad och mångbottnad person, och till viss del gäller det även övriga rollfigurer. Detta har dock skett på bekostnad av pappa Abraham, för en mer endimensionell och vidrig rollfigur är svår att hitta. Det är mycket möjligt att det stämmer överens med verkligheten, men några fler nyanser hade jag ändå gärna velat se. Vi hade trots allt förstått andemeningen och känt på samma sätt även utan att gå riktigt så här långt.

I likhet med många andra biografifilmer lider Black Butterflies också av vissa problem genom dess ansträngning att skildra nästan ett helt liv på kort tid. Visserligen handlar det här "bara" om fem års tid, men att få med allt relevant från fem års tid under 1 timme 35 minuter är ändå att begära lite för mycket. Filmen förmedlar ändå en konkret röd tråd utan att det upplevs osammanhängande eller rörigt, men det har skett på bekostnad av vissa nyanser och detaljer. Det finns helt enkelt ingen tid att gå in på detaljer, utan vi får nöja oss med att få redovisat det viktigaste från denna femårsperiod. Det vore förstås en omöjlighet att få med allt som hänt under så lång tid i en enda film, men med tanke på det omfattande ämnet är det förvånansvärt att filmteamet satsat på att göra en så pass kort film som 1 timme 35 minuter. Om filmen kunnat förlängas en smula hade det förmodligen varit önskvärt, för att därigenom hinna få med fler nyanser och känslor; inte bara redovisa själva händelserna plikttroget.

Om man ska hårddra saken lider filmen egentligen av språkmässiga faktafel, i och med att alla talar engelska i filmen. I verkligheten talade nämligen Ingrid och hennes familj och vänner afrikaans, och alla Ingrids dikter publicerades också ursprungligen på afrikaans. Men den ändringen har kanske varit en nödvändighet av rent praktiska skäl - antal etablerade skådespelare som talar afrikaans är antagligen tämligen begränsat - plus det faktum att det språket skulle kraftigt begränsa filmens möjlighet att kunna slå igenom i engelskspråkiga länder. I och med att engelska trots allt är ett av de officiella språken i Sydafrika, så är jag dock beredd att ha överseende med den här egenheten; i och med att det engelska språket alltså inte blir orealistiskt om än i det här fallet felaktigt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk med en del vackra vyer över Sydafrika. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är holländska Carice van Houten strålande i huvudrollen som Ingrid Jonker. Hon gör en minnesvärd och trovärdig rollprestation i lågmäld stil helt utan överspel. Liam Cunningham är bra som Jack, men sticker inte ut på riktigt samma sätt som Carice. Rutger Hauer gör en stabil och bra insats som Ingrids pappa Abraham, men skildrar rollfiguren utan egentliga nyanser och därmed glänser han inte riktigt i den här rollen. Candice D'Arcy är riktigt bra som Ingrids syster Anna.

Black Butterflies är en riktigt bra och berörande film, som skildrar en intressant personlighet på ett rättvist och trovärdigt sätt utan att försköna någonting. Det är fascinerande, fängslande och bitvis även gripande, där jag vid några få tillfällen inte lyckades att hålla tårarna borta. Genom filmen får vi även en värdefull inblick i Ingrid Jonkers tragiska men produktiva liv, även om vissa nyanser saknas och man heller inte får några konkreta svar på frågorna man ställer sig. Visst hade filmen kunnat bli bättre, men det är utan tvekan en bra och välgjord film som är väl värd att se. Genom fotot och skådespelarinsatserna blir det en minnesvärd insats, och i slutändan känner jag därför att filmen utan större tvekan förtjänar en stark sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och 2-kanalig stereo. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska och finska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående, stilren och engelskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt då jag hade velat veta mer om den riktiga Ingrid Jonker.

Recensionen skriven: 22 november 2012
Senast uppdaterad: 23 november 2012

Recensionen har lästs 3497 gånger av 2114 personer, sedan den 22 november 2012