T'Challa/Svarta Pantern - Chadwick Boseman Nakia - Lupita Nyong'o
Okoye - Danai Gurira Everett K. Ross - Martin Freeman
Erik Killmonger - Michael B. Jordan M'Baku - Winston Duke
Shuri - Letitia Wright W'Kabi - Daniel Kaluuya
Ramonda - Angela Bassett Zuri - Forest Whitaker
Ulysses Klaue - Andy Serkis Ayo - Florence Kasumba

Black Panther fortsätter strax efter händelserna i Captain America: Civil War. Det afrikanska landet Wakandas kung T'Chaka är död, och nu ska prins T'Challa krönas till ny kung. I Wakanda kallas kungen för Svarta Pantern, och får övermänsklig styrka från en hjärtformad ört som inte växer någon annanstans. Men enligt landets seder får vem som helst göra anspråk på tronen genom ett rituellt slagsmål på liv och död, och snart är det någon annan som vill ta över makten i det minst sagt unika kungariket...

Det är inte varje dag som mörkhyade superhjältar dyker upp, så det är onekligen hög tid att Marvel ämnar till att introducera en svart huvudroll och hjälte. Den dagen är det nog många som har väntat på, och möjligen kan det förklara varför de flesta amerikanska recensenter har höjt filmen till skyarna. The Black Panther är för all del en helt okej film, men jag måste medge att jag ändå blev besviken. Storyn är intressant och det är kul att lära känna en "ny" superhjälte. Här finns också en del bottnar, och filmen tar upp värdefulla ämnen som rasism och fördomar; sådant som tyvärr alltid tycks förbli lika aktuellt.

Men upplägget är inte riktigt vad man förväntar sig av en superhjältefilm, då det i stort sett enbart handlar om hur T'Challa blev Svarta Pantern, hur han kom till makten och fick sina krafter. På sätt och vis finns i och för sig en skurk, men inga traditionella superkrafter, inga episka strider eller ens någon särskilt avancerad handling. Det handlar egentligen enbart om en introduktion av rollfiguren - med all säkerhet huvudsakligen så att vi ska veta vem personen är när han härnäst kommer medverka i The Avengers - Infinity War. Det är i och för sig glädjande att Marvel inte gör samma misstag som DC Comics och blandar in nya rollfigurer utan minsta introduktion som man inte vet någonting alls om, men jag hade önskat en lite mer komplex handling och någonting lite mer än enbart en introduktion inför kommande filmer.

Trots allt är det ganska magstarkt med en karaktärspresentation på 2 timmar 15 minuter, och efter en lovande inledning blir det oerhört mycket slagsmål och inte så mycket djup. Efter ett tag blir det därför lite segt och bitvis rentav tråkigt, och jag satt och önskade att någonting mer skulle börja hända och att filmen faktiskt ska komma igång på allvar. Det blir lite bättre sen, och det finns absolut en del mycket intressanta och starka scener. Men handlingen räcker inte till för en så lång film, och mellan varven blir det därför lite för ensidigt och repetitivt. Det händer inte tillräckligt mycket, och alltför många scener påminner om varandra. Och till sist blir det som i alltför många superhjältefilmer; oavbrutna actionscener som mestadels går ut på häftig datoranimation hellre än något nämnvärt djup.

Till råga på allt finns inte mycket till karaktärsutveckling, utan allt slutar i stort sett där det börjar. Och T'Challa är närmast helt perfekt, som inte verkar ha några brister alls. Han är suverän på att slåss, är intelligent, välutbildad, ödmjuk och till råga på allt tar inte till våld annat än nödvändigt. Några brister eller nackdelar verkar han inte ha, vilket visserligen är trevligt i verkliga livet (om än osannolikt), men på film blir det ärligt talat lite tråkigt. Särskilt mycket till nyanser finns inte, och det gör att filmen inte riktigt får det djup jag hade önskat. Visserligen är väl ingen av Marvels filmer kända för att vara alltför djupsinta, men alla deras andra superhjältar har i alla fall en och annan personlighetsbrist - och vanligtvis är det bristerna som gör rollfigurer intressanta och framförallt mänskliga.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt och effektivt bildspråk med en hel del vackra vyer. Specialeffekterna imponerar också stort, och det märks hur långt datortekniken har kommit när den kommer till sin fulla rätt. Skådespelarinsatserna är också bra, och Chadwick Boseman är riktigt bra i huvudrollen som T'Challa. Han spelar övertygande och trovärdigt, och utan tendenser till överspel. Michael B. Jordan är ganska bra som Killmonger, även om han ibland balanserar på gränsen till överspel. Men den klart bästa insatsen står den alltid lika talangfulla Lupita Nyong'o för som Nakia, som gör en utmärkt insats. Jag hade velat se mer av henne, och hade velat lära känna Nakia ännu bättre; för hon är den mest intressanta rollfiguren i filmen och egentligen mer intressant än T'Challa själv.

Ingen kan förneka att det är hög tid med en mörkhyad superhjälte, och dessutom en superhjältefilm där nästan alla rollfigurer är mörkhyade. Så The Black Panther ligger helt rätt i tiden, och har dessutom ett visst djup och tar upp många intressanta frågeställningar. Så jag betvivlar inte att filmteamet haft de allra bästa avsikter med filmen. Men man måste kunna skilja på avsikter och budskap samt filmens kvaliteter, och på den punkten blir jag tyvärr lite besviken. Inte för att det på något sätt är dåligt, men filmen kommer aldrig riktigt igång då allting i stort sett går ut på att introducera Svarta Pantern inför The Avengers - Infinity War, så att filmens handling i sig hamnar i skymundan. I och för sig värdefullt med en ordentlig introduktion inför kommande filmer, men det borde ha gått att skapa mer engagemang för den här filmen också; och med en superhjälte som dessutom inte tycks ha några brister alls blir det ärligt talat lite tråkigt. Det är ändå en helt okej film, men mer än så blir det tyvärr inte och fastän filmen är sevärd är det högst tveksamt om det är värt biljettpriset för att se filmen på bio. Mitt betyg stannar därför på en halvstabil sexa, och jag hade väntat mig betydligt mer än så av en så pass banbrytande film.

Recensionen skriven: 13 februari 2018
Senast uppdaterad: 13 februari 2018

Recensionen har lästs 2481 gånger av 1457 personer, sedan den 13 februari 2018