Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Drum Eatenton - Tom Skerritt Jackson Latcherie - Dylan McDermott
Sammy Desoto - Kevin J. O'Connor Owen Jenkins - Bill McCutcheon
Spud Jones - Sam Shepard Fern Thornton - Ann Wedgeworth
Drew Marmillion - Ronald Young Belle Marmillion - Bibi Besch
Jackson Latcherie, Jr. - C. Houser / Daniel Camp Louie Jones - Tom Hodges
Tommy Eatenton - Knowl Johnson Jonathan Eatenton - Jonathan Ward

Den amerikanska regissören, författaren och pjäsförfattaren Robert Harling har för de flesta främst blivit känd för den delvis självbiografiska teaterpjäsen Steel Magnolias. Pjäsen hade sin urpremiär i New York 1987 med enbart kvinnliga skådespelare, och senare har pjäsen även satts upp i bl.a. Storbritannien, Japan och t.o.m. Sverige (Stockholm). 1989 gjordes en filmversion av pjäsen, som i Sverige fick titeln Blommor av stål och som regisserades av Herbert Ross (1927 - 2001). Det var pjäsförfattaren Harling själv som skrev filmmanuset. Filmen blev en stor framgång, och blev även nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga biroll (Julia Roberts). Nu har filmen släppts på Blu-Ray för första gången.

I den lilla staden Natchitoches i den amerikanska delstaten Louisiana förbereder sig Shelby och hennes mamma M'Lynn för Shelbys kommande bröllop med Jackson. Truvy Jones driver en skönhetssalong i området, och därför blir det där alla samlas. Dit kommer också den något naiva Annelle Dupuy, som precis fått jobb på skönhetssalongen. Strax innan bröllopet får dock Shelby ett medicinskt anfall på grund av sin diabetes, och läkarna blir oroliga.

Trots att filmen är så klassisk och närmast kultförklarad har jag faktiskt inte sett Blommor av stål tidigare. Därför visste jag inte vad jag skulle tro när jag 25 år efter premiären satte mig ner för att se filmen, men dessbättre är det en riktigt bra film som har klarat tidens tand förvånansvärt väl. Det är intressant och genomarbetat, och att filmen (och pjäsen) dessutom bygger på verkliga händelser gör det ännu mer fascinerande. Det gäller dock att inte bli avskräckt av den måttligt lyckade inledningen, då det från början är kaotiskt och lite jobbigt då alla springer runt som yra höns och beter sig allmänt hysteriskt. Men allt eftersom tiden fortlöper blir filmen bättre och bättre, och en halvtimme in i filmen är den hysteriska inledningen bara ett minne blott. Då blir det en riktigt engagerande och underhållande film.

Det är bitvis riktigt roligt, med en del vassa repliker och riktigt humoristiska situationer. Samtidigt är det berörande och periodvis riktigt gripande - vid några tillfällen är det helt omöjligt att inte börja gråta. Ibland gråter man och skrattar samtidigt, och det är en imponerande bedrift. Det gör att Blommor av stål får en utmärkt balans mellan drama och komedi, och det förblir riktigt fängslande. Samtidigt blir det nästan aldrig översentimentalt, utan filmen håller sig till en rimlig nivå där det ofta är sentimentalt men inte för sentimentalt.

Det är måhända inte alltför originellt, men Blommor av stål sticker ändå ut från mängden genom det faktum att alla centrala rollfigurer är kvinnor. Männen är av underordnad betydelse, och har förpassats till mer eller mindre osynliga biroller. De manliga rollfigurerna är visserligen i flera fall viktiga för handlingen, men syns knappt till alls. Det är trevligt med starka och självständiga kvinnor i huvudrollerna, men samtidigt känns det egendomligt att de manliga rollfigurerna är både endimensionella och stereotypa. Det är lite tråkigt, och jag hade önskat att framförallt Jackson - som trots allt är viktig för handlingen - hade fått ett större utrymme och framförallt blivit mer mänsklig. Filmen är också lite ojämn, och det förekommer några tillfällen där humorn känns lite osmaklig och opassande. Likaså tycker jag att rollfiguren Annelle inte riktigt känns lite mångbottnad som de övriga, som inledningsvis är mer än lovligt tafatt för att senare framstå som en religiös galning. Lite fler nyanser hade underlättat, och då hon är så pass viktig för intrigen är det beklagligt att hon inte blivit lika nyanserad som bl.a. Shelby.

Det förekommer också några tillfällen där man kan skönja att Blommor av stål inte åldrats lika väl som jag hade önskat. Bitvis känns filmen lite väl konservativ och gammaldags, och får vid ett par tillfällen en kvinnosyn som i alla fall inte jag är helt förtjust i. Dessbättre är det dock inte ofta, och merparten av filmen har åldrats väl; men de fåtal gånger som är undantagen till regeln känns inte helt lyckade. En del av dialogen upplevs också onödigt ytlig, vilket givetvis är fullt avsiktligt men likväl kan bli lite väl tröttsamt mellan varven. Det förekommer också några klantiga kontinuitetsmissar med manuset, som gör att vissa (förvisso ganska oviktiga) detaljer inte hänger ihop logiskt.

Fotot är snyggt, men bildspråket tämligen traditionellt som inte sticker ut nämnvärt. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och det är en imponerande ensemble som filmteamet fått ihop. Julia Roberts är utmärkt som Shelby, och hon gör en trovärdig och stark rollprestation varför hennes Oscarsnominering för rollen var välförtjänt. Sally Field är överlag bra som hennes mamma M'Lynn, och i 9 fall av 10 spelar hon naturligt och bra - men det förekommer ett par scener där hon spelar över, vilket förtar en del av känslan. Dolly Parton är över förväntan och spelar bra som Trudy, även om man vid ett par tillfällen kan skönja att hon inte känns helt naturlig. Daryl Hannah är bra och gör allt som går av den tyvärr lite underutvecklade rollen som Annelle. Shirley MacLaine är bra, men sticker inte ut som något utöver det vanliga.

Blommor av stål är en riktigt bra film, som berör och engagerar med sin imponerande blandning mellan humor och allvar. Det är gripande och samtidigt ganska roligt, men tyvärr är det också en lite ojämn film där framförallt början inte alls imponerar. Till största delen har filmen klarat tidens tand väl, men vid ett par tillfällen känns det lite väl konservatigt och gammalmodigt på ett inte helt tillfredsställande sätt. Med så många kvinnliga rollfigurer och så få manliga är det naturligt att filmen har kommit att klassas som en "tjejfilm", och det är i och för sig sant. Men det är att föringa filmens många positiva egenskaper, då det trots allt är en tänkvärd och minnesvärd film som alla oavsett kön lär uppskatta. Hade jag sett filmen när den nyligen kommit ut hade betyget sannolikt blivit högre, men som det är nu förekommer några brister för många varför jag nöjer mig med en mycket stark sjua i betyg. Men det är ju fortfarande långt ifrån dåligt, och det är en lyckad film väl värd att se för de allra flesta.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i DTS-HD Master Audio 5.1. Förutom engelskt originaltal finns även dubbade ljudspår på franska, tyska, italienska, japanska, portugisiska, spanska och latinamerikansk spanska. Filmen är textad på 25 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Den svenska översättningen är bra, men texten är bitvis svårläst i och med väldigt smala kantlinjer; vilket ställer till problem vid scener med ljusare bakgrunder. När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en distributörsjingel, och därefter kommer man direkt till huvudmenyn. Då det inte finns någon inledande språkvalsmeny måste man gå in under språkvalsmenyerna för att välja ljudspår och textning; något som knappast är helt problemfritt om man inte behärskar engelska. Till råga på allt måste man bläddra till vänster och höger för att välja språk, och då det finns 25 olika språk att välja bland tar det en hel evighet innan man hittar åt svenska... När man väljer att spela filmen visas först varningstexter på engelska samt valt språk (d.v.s. exempelvis engelska och svenska) på sammanlagt 18 sekunder. De är lite för utdragna och jag har svårt att se poängen med att behöva visa varningstexter på två olika språk. Dessutom blir varningstexter mer malplacerade när de hamnar här istället för innan huvudmenyn, men man får i och för sig vara tacksam att slippa varningstexter på femtioelva olika språk som vissa andra filmbolag envisas med...

Blu-Ray-utgåvan innehåller en del extramaterial, men märkligt nog inte alls det extramaterial som listas på omslaget. Det finns ett flertal bortklippta scener på totalt 6 minuter, som är sevärda men som inte tillför alltför mycket till handlingen och därför är det förståeligt att de klippts bort. Dessutom finns en minidokumentär på 23 minuter, som är inspelad på senare år och tar upp bakgrunden till filmen och inspelningen. Det finns inga bilder från själva inspelningen och heller inga intervjuer gjorda 1989, utan allting är gjord som tillbakablick där de inblandade tänker tillbaka och berättar hur det var när filmen gjordes. Det är intressant, och vi får veta en del matnyttigt. Framförallt att få höra om den verkliga historien är gripande, och det är väl värt att se inslaget. Men alltför djupsint blir det heller aldrig, utan det förekommer lite väl mycket allmänt skryt över de inblandade. Extramaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting. På Blu-Ray-omslaget anges att det även ska finnas ett kommentatorspår, "Exclusive Featurette", musikspår till filmen utan dialog, trailers och produktionsanteckningar; men märkligt nog lyser allt detta med sin frånvaro. Framförallt kommentatorspåret hade jag velat höra, och jag förstår inte riktigt hur man lyckats med konststycket att skriva helt fel text på omslaget.

Recensionen skriven: 7 augusti 2014
Senast uppdaterad: 8 augusti 2014

Recensionen har lästs 3798 gånger av 2223 personer, sedan den 7 augusti 2014