Joe Fairburn - Paul Bettany Chrissie Fairburn - Stephen Graham
Lily Fairburn - Natasha Little Jemma Venn - Zoë Tapper
Lenny Fairburn - Brian Cox Jason Buleigh - Ben Crompton
Miriam Fairburn - Naomi Battrick Sandra Buleigh - Sandra Voe
Tom Tiernan - Adrian Edmondson Dominic - Patrick Hurd-Wood
David Saddler - Stuart McQuarrie Judy Drinkle - Lucy Lowe

Bröderna Joe och Chrissie är båda två poliser och kriminalinspektörer, precis som deras numera dementa pappa en gång i tiden var. Deras senaste fall är det brutala mordet på en 12-årig flicka, och vid ett tidigt skede pekar allt mot Jason Buleigh; en man som tidigare dömts för blottande men som numera blivit religiös. I Jasons lägenhet hittas offrets armband och dessutom har han foton på både henne och flera dussin andra unga tjejer. Han tas in för förhör och nekar till brottet. Men han ger allt annat än ett pålitligt intryck, och inte blir saken bättre av att han dessutom hånler under alla förhör. Joe och Chrissie är stensäkra på att han är gärningsmannen, men åklagaren anser inte att bevisen räcker för att väcka åtal utan släpper honom. Då bestämmer sig bröderna för att följa sin pappas "goda" råd att misshandla och skrämma fram ett erkännande ur Jason till varje pris...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig, men Blood har en ovanlig vinkling som gör att filmen blir någonting helt annat än den sedvanliga kriminalare som den inledningsvis framstår som. Efter regissören Nick Murphys riktigt lyckade The Awakening hade jag ganska höga förväntningar inför den här filmen - huvudsakligen infriades dem men inte helt och hållet. Det är en bra och hyfsat originell film, med en fascinerande intrig. Filmen har också en bra lågmäld stil, som passar bra in i sammanhanget. Det är en mörk och dyster film, som inte uppvisar några stora ljusglimtar men som ändå passar in på ett effektivt sätt.

Det är engagerande och intressant, och det finns ovanligt många bottnar i den här både djupsinta och ovanliga dramathrillern. Därför hålls intresset vid liv hela tiden, och filmen har också ett föredömligt tempo. Det är tänkvärt och genomarbetat, och överlag är det också en trovärdig historia som målas upp. Det är hyfsat spännande samtidigt som filmen periodvis också lyckas att beröra.

Problemet är att de båda huvudrollsinnehavarna blivit förhållandevis endimensionella, och hinner aldrig få det djup man hade önskat. Vi får bara lära känna bröderna i egenskap av poliser, men om deras privatliv får vi inte veta mer än det allra nödvändigaste. Det gör tyvärr att man inte blir lika berörd som man hade kunnat bli, då vi inte hinner lära känna Joe och Chrissie tillräckligt väl för att till fullo bry sig om dem.

I sin iver att göra en lågmäld film verkar också manusförfattaren ibland ha gått en smula för långt. Framförallt stör jag mig på den periodvis avsiktligt luddiga och tvetydiga dialogen, som verkar ha gjorts enbart för att man inte ska förstå vad rollfigurerna egentligen syftar på. Fastän handlingen i sig är enkel och tydlig så förblir dialogen bitvis väldigt luddig och oklar, och det känns som konstruerat för sakens skull. Då allting kretsar kring just Joe och Chrissie har det också blivit en mycket mansdominerad film, och deras fruar/flickvänner hinner aldrig få något nämnvärt djup utan ska i stort sett bara fungera som stöttande/oroliga partners. Det är dessutom i stort sett de enda kvinnliga rollfigurer som medverkar, och det verkar inte ens finnas en enda kvinnlig polis i den här staden. Det förekommer också ett fåtal logiska luckor och slutet känns onödigt abrupt.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt men föga originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Paul Bettany är mycket bra som Joe och detsamma gäller Stephen Graham som Chrissie. Även i övrigt är det bra skådespelare, och Zoë Tapper och Natasha Little gör allt som går i de relativt otacksamma rollerna som deras respektive flickvänner/fruar. Mark Strong gör även en stabil och bra insats som poliskollegan Robert.

Blood är en bra och underhållande film, som engagerar med ett påtagligt djup och en ovanlig vinkling. Det är spännande och genomarbetat, fastän det överlag mer är ett psykologiskt drama än en renodlad thriller. Men helhetsintrycket dras ned av de överlag tämligen endimensionella rollfigurerna och av det faktum att dialogen blivit (troligtvis avsiktligt) "luddig" vilket gör att man ibland mer hinner sitta och tänka över vad alla menar hellre än att dras in i handlingen. Därför stannar mitt betyg på en svag sjua, men det är ändå en film väl värd att se för de flesta.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade på något språk. Den svenska textningen är lagom stor och lättläst, och översättningen håller en relativt hög klass utan nämnvärda översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till bonusmaterial.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014

Recensionen har lästs 3037 gånger av 1808 personer, sedan den 9 maj 2014