Jared - Bronson Pelletier Paul - Alex Meraz
Renee (Bellas mamma) - Sarah Clarke Phil - Ty Olsson
Jessica - Anna Kendrick Angela - Christian Serratos
Eric - Justin Chon Mike - Michael Welch
Billy Black - Gil Birmingham Bianca - Ali Faulkner
Aro - Michael Sheen Caius - Jamie Campbell Bower

Den amerikanska författarinnan Stephenie Meyer slog igenom 2005 med romanen Twilight, som i Sverige fick den mycket fria översättningen Om jag kunde drömma. I romansviten Twilight har det kommit ut fyra böcker; flera av dem har vunnit priser och alla har blivit bästsäljande på många håll i världen. För några år sedan blev hennes första bok till film, och sedan dess har Twilight-febern spridit sig som löpeld över hela världen. Nu är tiden inne för den sista romanen i serien att bli film; Breaking Dawn som i Sverige fick den egendomliga titeln Så länge vi båda andas. I och med romanens tjocklek har den dock delats upp i två filmer, där den andra delen kommer först i november 2012. Regissören har bytts ut ännu en gång, och nu är det den Oscarnominerade regissören och manusförfattaren Bill Condon - som tidigare regisserat Dreamgirls och skrev manus till Chicago - som stått för regi. Manusförfattare är dock fortfarande Melissa Rosenberg, som skrivit manus till samtliga filmer i serien.

Bella har just fyllt 18, och nu närmar sig hennes och Edwards bröllop med stormsteg. Alla ser fram emot det storslagna bröllopet; eller åtminstone alla utom Jacob som av förståeliga skäl inte är lika förtjust. Förvandlingen till vampyr har dock tillfälligt skjutits upp. Efter bröllopet reser Bella och Edward till en familjeägd brasiliansk ö där de ska tillbringa smekmånaden, och då ska även paret ha sex för första gången; trots att det kan medföra livsfara för Bella, då Edward kanske inte kan behärska sig. Bella överlever dock utan större skador, men strax därpå väntar en chockartad överraskning - trots att det ska vara teoretiskt omöjligt har hon blivit gravid. Alla är oroliga för vem eller vad som egentligen väntar i magen, då ultraljud inte visar någonting alls men vad det än är verkar växa oerhört fort. Trots osäkerheten och alla andras inrådan vill Bella inte gärna göra abort, men det beslutet oroar inte minst varulvsflocken som smider planer...

Jag har tyckt mycket bra om alla tre tidigare filmer i serien, och hade därför höga förväntningar även på Breaking Dawn, vars roman jag dock inte har läst. Allting är visserligen inte som förut, men jag tycker ändå att det här är en riktigt bra film. Den största skillnaden från förut är att nästan all romantik är borta, och förutom några scener i början har filmen inte alls samma romantiska stil och känsla som i framförallt den första filmen. Visserligen är Bella och Edward fortfarande tillsammans, men det är inte alls romantiskt på samma sätt som förut och tyngdpunkten är inte längre romantik eller ens kärlek. Den tidigare sockersöta och till viss del översentimentala stilen är också borta, och merparten av allt våld och action från de tidigare filmerna lyser också med sin frånvaro.

Istället har det här blivit ett allvarligt och djupt drama, som är riktigt tänkvärt och tar upp viktiga ämnen som även går att relatera till i den vanliga världen. Framförallt handlar det om tonårsgraviditeter och abort, vilket är ett intressant ämne att uppmärksamma. Allting har behandlats på ett realistiskt och finkänsligt sätt, och trots en övernaturlig prägel är det inte längre vampyrfrågorna som är huvudtemat. Breaking Dawn - Del 1 förblir engagerande och fängslande, och det finns fortfarande en viss charm. Till viss del även en slags subtil humor, och det är småroligt då och då. Det är också en riktigt berörande och gripande, och vid flera tillfällen kunde jag inte hålla tårarna borta. Det är kort sagt ett genomarbetat manus, som känns relativt trovärdigt efter omständigheterna och med fler nyanser än tidigare. Här finns inga nämnvärda logiska luckor, och allting hänger ihop logiskt.

De flesta rollfigurer är också mångbottnade och nyanserade, även om jag fortfarande tycker att Jacob blivit lite plattare än de övriga. Han känns dock mer mångbottnad än tidigare, och framstår som mer mänsklig. Bäst ställt är det med Bella, som känns helt äkta och är en både sympatisk och intressant karaktär. Jag uppskattar också att Rosalie här fått ett större djup än i de tidigare filmerna, och att hon också tar upp ett lika stort utrymme som Alice. Det är trevligt, och alla karaktärer känns också likadana som i de tidigare filmerna. Här finns däremot inget större yttre motstånd, för Victoria och andra "fiender" från de tidigare filmerna lyser helt med sin frånvaro, och vi ser heller nästan ingenting av "vampyrrådet" Volturi som tidigare spelat en ganska viktig roll för storyn.

Precis som i de två senaste filmerna har de fåtal rysarinslagen från Twilight försvunnit nästan helt, och obehagskänslan därifrån lyser med sin frånvaro. Här finns heller ingen större spänning och inga direkta actioninslag, utan det handlar mest om ett mer eller mindre renodlat drama. Det finns visserligen en viss spänning och ett par obehagliga scener, men det är knappast värre än vad de flesta barn och ungdomar ser på TV dagligen. Det kan vara en bra idé för att bredda målgruppen, och gör att även ganska unga personer kan se denna. Med den här djupare storyn misstänker jag dock att filmen lär tilltala lite äldre ungdomar mer än de 10 - 13-åringar som troligtvis utgjorde en stor andel av de tidigare filmernas tittarskara. Av någon outgrundlig anledning har Svenska Medierådet (den nya motsvarigheten till biografbyrån) gett filmen den fullständigt absurda åldersgränsen 15 år, men dessbättre har kammarrätten efter överklagan i sista minuten sänkt åldersgränsen till 11 år (precis som den andra och tredje filmen i serien). Det är förstås ett mycket välkommet beslut, och även fast äldre personer lär förstå historien bäst så finns det inte många scener som kan vara olämplig för yngre tonåringar att se. Det handlar främst om en lite otäck scen mot slutet, men den är å andra sidan över nästan innan man hunnit blinka.

Problemet med Breaking Dawn - Del 1 är paradoxalt nog också filmens styrka; nämligen att den skiljer sig från de tidigare filmerna i känsla och stil, och inte längre har samma romantiska lättsamma stil. Trots allt är det sådan lättsam underhållning som alla fans av de tidigare filmerna lär förvänta sig, och då är det inte helt lyckat att försöka ändra på det. Visserligen uppskattar jag ansträngningen att skapa en djupare och mer tänkvärd film utan övertydlighet och överromantiserande, men tyvärr har det medfört att en del av den charm som de tidigare filmerna haft gått förlorade. I och med att romanen delats upp i två filmer slutar denna också väldigt abrupt och spännande, vilket verkligen inte är roligt men förmodligen oundvikligt efter omständigheterna.

Fotot är mycket bra, och filmen är snyggt filmad med ett effektivt bildspråk. Det finns en del vackra vyer, huvudsakligen inspelade i Kanada, men bildspråket är lite enklare och mindre originellt jämfört med Eclipse. Specialeffekterna håller utmärkt klass, och ser mycket realistiska och verkliga ut. Det märks dock att den nya regissören velat satsa på ett mer traditionellt bildspråk, fast å andra sidan finns det inget större behov av smarta visuella lösningar när den här filmen huvudsakligen är ett mer stillsamt drama. Däremot uppskattar jag att Bill Condon helt lagt av med en del av de tidigare regissörernas användning av slow-motion vid dramatiska scener, som nu helt lyser med sin frånvaro. Skådespelarinsatserna är mycket bra, där Kristen Stewart är lysande som Bella även om det nu börjar bli något tveksamt om hon kan passera som 18-åring. Jag blev också mycket imponerad av Ashley Greene som Alice och Nikki Reed som Rosalie. I den första filmen hade jag lite svårt för Robert Pattinson som Edward, då han inte riktigt har tillräcklig utstrålning för rollen. Men nu har jag vant mig vid honom, och jag måste medge att han faktiskt fungerar riktigt bra och spelar övertygande. Han har blivit bättre och bättre med åren, så uppenbarligen har han talang som skådespelare trots min ursprungliga negativa inställning. Taylor Lautner är också bra som Jacob, även om han bitvis spelar en smula stelt. Även han har dock blivit bättre jämfört med tidigare filmer. Även i övrigt är det bra skådisar, och jag uppskattar att samtliga rollfigurer spelas av samma skådisar som i de tre tidigare filmerna.

Jag har fortfarande inte läst någon av de fyra böckerna, och har därför ingenting att jämföra med. Men Breaking Dawn - Del 1 är utan tvekan en mycket bra film, som känns relativt originell och har ett betydligt större djup än tidigare. Filmen tar upp intressanta ämnen helt utan överromantiserande, förenklad eller sockersöt stil, och det har blivit en tänkvärd och gripande film. Men jag har blandade känslor mot att nästan all romantik försvunnit, och tyvärr har även en del av de tidigare filmernas charm också försvunnit på kuppen. Därför är jag inte odelat positiv till de förändringar som skett, och jag misstänker att de unga fans som älskar de tidigare filmerna inte kommer att uppskatta denna lika mycket i och med dess kraftigt nedtonade romantik och lite mer vuxna tema. Men jag uppskattar trots allt filmen, som är minnesvärd och säkerligen också lär hålla att ses om. Att sätta betyg på filmen är inte lätt, i och med det märkliga fenomenet att filmens svagheter och styrkor är samma, men efter moget övervägande väljer jag en svag åtta. Filmen är definitivt värd att se på bio, men se då till att stanna kvar i salongen när sluttexterna börjar - ett par minuter in i sluttexterna fortsätter nämligen handlingen med en extra scen, som antyder en del om vad den andra delen lär handla om. Det jobbiga är bara att behöva vänta nästan ett helt år för att få se fortsättningen, då filmen slutar allt annat än fint...

Recensionen skriven: 17 november 2011
Senast uppdaterad: 17 november 2011

Recensionen har lästs 3817 gånger av 2087 personer, sedan den 17 november 2011