Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Dr. Garrett - Dennis Haysbert Tommy Shine - Mike Colter
Abby Sutterer - Maddy Martin Dr. Kent Sutterer - Sam Trammell
Josh - Isaac Kragten Reiger - Nikolas Dukic
Emma - Ali Skovby Chayla - Taylor Mosby
Jonah - Travis Bryant Brandchefen - Chuck Shamata
Mrs. Abbott - Nancy Sorel Cindy Reiger - Rebecca Staab

14-åriga John Smith adopterades från Guatemala till Missouri av de djupt religiösa Brian och Joyce Smith, efter att de träffat honom under missionsarbete. John har försökt att anpassa sig till sitt nya liv, men kan ändå inte släppa sitt ursprung eller vilka hans biologiska föräldrar var. I januari 2015 går John tillsammans med sina kompisar Josh och Reiger ut på den frusna isen i Lake St. Louis, trots att en granne varnar för att isen inte är tjock nog. Det borde de inte ha gjort, för snart brister isen och alla tre faller i vattnet. Josh och Reiger lyckas hålla sig ovanför vattenytan, men John faller snart till botten av sjön. Räddningstjänsten räddar de två kamraterna, men det dröjer 15 minuter innan de äntligen hittar John, som vid det laget inte längre andas. Han förs till sjukhus, men efter 45 minuters upplivningsförsök ger läkarna upp och anser att John är död. Joyce kan inte acceptera det, utan ber till Gud och plötsligt börjar John andas igen. Men han har varit utan syre länge, så faran är inte över.

Breakthrough har onekligen en intressant och fascinerande handling, och det faktum att det faktiskt har hänt på riktigt förhöjer helhetsintrycket. Bara det gör filmen mer minnesvärd, och den sanna historien om John och Joyce är absolut en fascinerande berättelse. Hur nära filmen kommer det som verkligen hände är jag knappast rätt person att bedöma, men då filmen bygger på Joyces roman lär det mesta förmodligen åtminstone vara som hon uppfattade det. Filmen i sig är ganska bra, men helhetsintrycket dras ned av flera irritationsmoment. Det är för all del en underhållande och berörande film, och vid ett par tillfällen går det inte att hålla tårarna borta. Det är engagerande och intressant, och vi får lära känna de centrala rollfigurerna på ett bra sätt. Det finns en gnutta humor och en del charm, och här finns en tacksam intensitet där det aldrig upplevs segt eller tråkigt.

Men tyvärr är filmen också kraftigt övertydlig, och lämnar ingenting åt slumpen. Det är uppenbart från första början hur vi som tittare "ska" tänka och känna, och att faktiskt låta tittarna tänka själva är tydligen inget som det här filmteamet har något intresse av. Här blir man serverad allt på silverfat, och det krävs ingen som helst tankeverksamhet. Är man på rätt humör för det är det väl i och för sig inte så tokigt, men ibland vill man ju faktiskt ha lite "tuggmotstånd" när man ser en film.

Efter ett tag blir det lite störande med den religiösa inriktningen, som nästan gränsar till ren propaganda - detta då filmen inte tycks kunna låta bli att nämna Gud och Jesus i nästan varenda mening. Missuppfatta mig inte nu - jag har ingenting alls emot religion, och till viss del kan det här förklaras av att Joyce och Brian uppenbarligen var (och är) djupt religiösa. Men på film blir det ändå lite för mycket av det hela - i synnerhet då filmen också upplevs väldigt "amerikansk" och skildrar kristen tro på ett sätt som förmodligen knappt alls förekommer utanför USA.

Trots allt är det sällan lyckat när man försöker framhäva någon religion (oavsett vilken) in absurdum, och när det ska betonas i nästan varenda replik och genomsyra precis allt börjar det upplevas en smula osmakligt - bland annat vet ju alla som sett The Handmaid\'s Tale precis hur illa det kan gå när kristen tro går till överdrift... Som filmen skildrar händelserna är det uppenbart att det var tack vare Gud som John överlevde, efter att ha varit utan puls så länge. Jag betvivlar inte alls att det var så som Joyce upplevde händelseförloppet, men filmiskt hade det fungerat bättre om man skildrat händelserna lite mer tvetydigt, så att tittarna fått tolka det som hände som de vill. Joyce (som skrivit den litterära förlagan) är ju trots allt partisk i allra högsta grad, och utan någon läkarutbildning lär hon heller inte ha kunnat bedöma det som hände objektivt.

Breakthrough upplevs också översentimental, och det är uppenbart att regissören valt att spela på känslosträngar för att uppnå precis "rätt" reaktion från tittarna. Det är beklagligt, då filmen därmed upplevs en smula manipulativ. Det finns heller ingen anledning att ta till sådana billiga knep, då handlingen är tillräckligt berörande på egen hand. Bitvis blir det också tillrättalagt och upplevs en smula konstruerat. Även för en liten stad/samhälle känns det lite svårköpt att precis hela staden verkar bry sig så mycket om John, och att alla i staden dessutom verkar gå i kyrkan varje vecka. Inte ens i de mest religiösa samhällena i USA lär det väl vara riktigt så enkelspårigt.

Flera scener upplevs också onödigt utdragna, och att bland annat få se flera minuter av ett band i kyrkan och en kör utanför sjukhuset blir lite för mycket av det goda. Det är trots allt scener som inte tillför något till handlingen, utan som bara tycks pålagda för att dra ut på saker och ting. Och då filmen är tillräckligt lång som den är, är det onödigt att dra ut på saken ännu mer genom onödigt långa musikscener. Det känns också lite egendomligt varför Johns pappa Brian blivit ganska frånvarande, som knappt syns till under många scener. Istället kretsar allt kring mamma Joyce, vilket förmodligen är en bieffekt av att det är en filmatisering av hennes bok, men icke desto mindre känns det lite märkligt.

Fotot är enkelt men effektivt, och allting ser realistiskt ut. Skådespelarinsatserna är tyvärr lite ojämna, och de flesta har heller ingen direkt slående likhet med de verkliga personerna. Marcel Ruiz är riktigt bra som John Smith, och är en av de bästa barnskådespelarna jag sett på åratal. Chrissy Metz (mest känd från TV-serien This Is Us) är ganska ojämn. Bitvis spelar hon riktigt bra, och flera av de mer berörande scenerna fungerar precis som de ska. Men vid flera tillfällen känns skådespelet något konstruerat och opersonligt, och man börjar undra om skådespelerskan ens själv tror på det hon försöker förmedla. Då Chrissy brukar spela bättre än så här kan jag bara förmoda att felet åtminstone delvis ligger i regin. Josh Lucas spelar bra som Brian, men sticker inte ut som något utöver det vanliga. Topher Grace är riktigt bra som pastorn Jason Noble, och gör allt som går av den tyvärr ganska svartvita rollen. Resten av ensemblen varierar från helt okej till bra, men ingen är i alla fall dålig; men tyvärr är heller ingen alltför imponerande.

Breakthrough är en ganska bra och sevärd film, som är välgjord, underhållande och engagerande. Intresset hålls vid liv hela tiden, och det är berörande och gripande där nästan ingen kan hålla tårarna borta. Men det finns tyvärr en orsak till det gripande berättandet, då filmen avsiktligt spelar på känslosträngar och man därför också reagerar precis så som man "ska" reagera. Det drar ned helhetsintrycket, liksom den övertydliga och översentimentala stilen och betonandet av Gud och Jesus i nästan varenda mening. Det är inget fel med att skildra religion eller kristendomen på film, men det borde ha funnits en gyllene medelväg där man skildrat allting på ett lite mer tvetydigt sätt. Som det är nu känns det uppenbart att det är en film gjord av kristna avsedda för de mest djupt troende kristna, och då känns det som att man begränsar målgruppen i onödan. Varför inte istället berätta om de verkliga händelserna någorlunda objektivt, och låta var och en dra sina egna slutsatser om det var Gud eller läkarkonsten som räddade Johns liv...? Men det är absolut ingen dålig film, och jag kan inte förneka att jag (trots den uppenbara manipulationen) blev berörd och intresserad. Därmed är filmen också fullt sevärd, men det finns lite för många irritationsmoment för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en hyfsat stabil sexa - detta trots att handlingen i sig definitivt hade förtjänat ett högre betyg än så.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,35:1 (svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV), medan ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska samt vanlig DTS på sex andra språk. Det finns också engelsk syntolkning för synskadade, vilket säkerligen är mycket uppskattat i engelskspråkiga länder, men i Skandinavien är det väl kanske lite tveksamt hur många synskadade som förstår engelska så obehindrat att de får fullt utbyte av ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, men det är en framtung ljudmix där bakhögtalarna används minst sagt sporadiskt. Filmen är textad på ett dussintal språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är ganska tunna. Den svenska översättningen är bra, och även om jag inte håller med om alla ordval, så hittar jag inga översättningsfel eller nämnvärda misstag.

När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av en kort anti-piratpropaganda på fem sekunder som för en gångs skull är vinklad rätt - d.v.s. att tacka konsumenten som köpt filmen istället för tvärtom. Därpå kommer man till huvudmenyn, som är enkel och stillastående samt engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial hittar vi till att börja med ett kommentatorspår till filmen med regissören Roxann Dawson och producenten DeVon Franklin. Här finns en del matnyttigt, men lite för stort fokus ligger på antingen detaljer om inspelningen (förmodligen av begränsat intresse för alla som inte aspirerar till att bli filmmakare) eller internskämt som ingen annan än de två personerna själva lär förstå sig på. Det är också lite egendomligt varför producenten är drivkraften i kommentatorspåret, medan regissören i stort sett bara verkar kunna hålla med allt DeVon säger... Det finns absolut en del matnyttigt, men det uppvägs inte av att över hälften av kommentatorspåret ärligt talat är ganska ointressant.

Vidare hittar vi en 25 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som huvudsakligen består av intervjuer med regissör, producent, skådespelare och de riktiga John och Joyce, som råkat ut för detta. Inslaget är minst sagt ojämnt, men det är fascinerande att få höra de verkliga personerna berätta om sina upplevelser. Det är lite intressant att höra om rollbesättningen och lite annat, men i övrigt tillför det inte så mycket. Det blir också lite för mycket av det religiösa budskapet, då alla inblandade i stort sett verkar säga att om man bara ber till Gud tillräckligt mycket så kommer allt man vill besannas - och om så verkligen vore fallet hade nog världen sett helt annorlunda ut... Vidare hittar vi en bortklippt musikscen, som i stort sett är helt poänglös och som inte ger mycket mer än att lyssna på en hyfsad låt. Att scenen klippts bort är med andra ord fullt begripligt. I 6 minuter långa "Trapped in Icy Waters" får vi höra om de verkliga händelserna, då de tre riktiga pojkarna och räddningspersonalen berättar om vad som hände i januari 2015. Fascinerande och intressant, men det blir lite för mycket med den ganska jobbiga och övertydliga berättarrösten. Till sist hittar vi också fotogalleri och en ursprunglig biotrailer, vilket är precis så spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial (inklusive kommentatorspåret) svensk text, vilket är alltför sällsynt nuförtiden - 20th Century Fox förtjänar en stor eloge som fortfarande textar bonusmaterial, som de flesta andra distributörer slutat med för åtskilliga år sedan.

Recensionen skriven: 23 september 2019
Senast uppdaterad: 23 september 2019

Recensionen har lästs 1630 gånger av 909 personer, sedan den 23 september 2019