Isabelle Ben Assem Verneuil - Frédérique Bel Rachid Ben Assem - Medi Sadoun
Odile Benichou Verneuil - Julia Piaton David Benichou - Ary Abittan
Ségolène Ling Verneuil - Émilie Caen Chao Ling - Frédéric Chau
André Koffi - Pascal Nzonzi Madeleine Koffi - Salimata Kamate
Viviane Koffi - Tatiana Rojo Prästen - Loïc Legendre
Xavier Dupuy-Jambard - Nicolas Buchoux Benjamin Benichou - Lyron Darmon

Överklassparet Claude och Marie Verneuil är religiösa katoliker, bor i ett flott hem någonstans utanför Paris och har fyra vuxna döttrar. Allt borde ha varit frid och fröjd, men paret är måttligt förtjusta över att en av deras döttrar gift sig med en muslim, den andra med en jude och den tredje med en kines. I synnerhet Claude får allt svårare att dölja sina fördomsfulla och rasistiska inställningar, och inte blir gemensamma tillställningar mer fridfulla av att de tre svärsönerna också inte är särskilt förtjusta i varandra. Claude och Marie blir lättade när de får höra att yngsta dottern Laure just förlovat sig med en katolik - äntligen ska de kunna få ha bröllop i sin egen katolska kyrka. Tills dess att de får reda på den lilla detaljen att Laures fästman Charles råkar vara en mörkhyad afrikan... Saken blir knappast bättre av att Charles föräldrar, och i synnerhet hans pappa André, är minst lika rasistisk som Claude.

Bröllopskaos har en intressant story och premiss, och rasism är förstås tyvärr ett alltid lika angeläget och viktigt ämne. Efter att de flesta filmer mer fokuserat på "storskalig" rasism och hatbrott är det också välkommet med en film om betydligt mer vanligt förekommande vardagsrasism; eller smygrasism om man så vill. Den här premissen känns åtminstone i mina ögon lite väl otrolig och långsökt - att ett barn gifter sig med en invandrare är förstås vanligt, men att tre eller fyra i samma familj ska göra det känns lite väl osannolikt. Men bara man kommer över det är det här en trevlig och underhållande film. De tar upp viktiga ämnen och budskap på ett fint sätt, samtidigt som det är charmigt och gjort med glimten i ögat.

Det är ganska roligt, och man får skratta ofta åt de humoristiska och genomtänkta repliker och situationer som förekommer. Det är visserligen ganska långt mellan de riktigt klockrena poängerna, men jag skrattade i alla fall under merparten av alla scener, och däremellan fnissade jag väldigt ofta. Mycket mer än så bör man väl egentligen inte fordra av en komedi, där ju hela syftet trots allt ska vara att roa tittarna.

Problemet är bara det att Bröllopskaos är en ojämn film. I sina bästa stunder är det djupsint, tänkvärt och oerhört roligt. I sina sämsta stunder förvandlas filmen till ren buskis, och jag tror inte att det var avsikten. För tyvärr har manusförfattarna inte sparat på minsta lilla krut, utan kör på järnet med varenda tänkbar rasistisk stereotyp som någonsin existerat. Visst är det kul och nödvändigt att ta upp gamla rasistiska stereotyper, men ibland går det alldeles för långt då filmen blir överdriven och tillspetsad till bristningsgränsen.

Det blir lite för mycket av det goda, och en del av humorn missar också målet då själva filmen bitvis nästan börjar kännas rasistisk hellre än att driva med rasism. Det är förstås en svår balansgång och manusförfattarna förtjänar en eloge för att ens ämna till att driva om så känsliga ämnen, men vid några tillfällen tycker jag ändå att det går lite för långt. Den humor som finns är minst sagt varierande; från fyndig och intelligent humor om rasism till buskis på lägsta tänkbara nivå. Oftast håller sig filmen någorlunda på rätt sida av gränsen, men ibland går det för långt och då blir det inte lika roligt längre.

Flera av rollfigurerna känns också lite väl endimensionella och stereotypa, där både Claude och Charles pappa André känns lite för överdrivna och klichéartade så att hälften vore nog. Rollfigurerna genomgår också orealistiskt snabba förvandlingar, vilket förtar en del av den i övrigt hyfsat trovärdiga stilen. Det är också tråkigt att alla döttrarna utom Laure blivit tämligen platta, och utan att få något nämnvärt djup. Om de tre får vi ärligt talat inte veta mycket alls. Det förekommer även i övrigt en del trovärdighetsproblem, och det känns exempelvis knappast troligt att tre svärsöner skulle gå ihop och tillsammans konspirera mot att en fjärde invandrare kommer in i släkten.

Bröllopskaos är också hopplöst övertydlig, och vid flera tillfällen känns det som att manusförfattarna försöker att banka in budskapet hos tittarna med en järnklubba. Det är förvisso ett viktigt och angeläget budskap som förtjänar att nås ut till folket, men vi hade förstått poängen ändå utan att behöva överdriva så här mycket och ta i från tårna för att vara säker på att precis ingen ska kunna missa poängen. Det är också förutsägbart, men samtidigt inte utan värme och charm.

Det råder ingen tvekan om att filmteamet haft de allra bästa avsikter, och det är absolut nödvändigt och viktigt att uppmärksamma vardaglig rasism. Det är också modigt att göra en film som driver med rasistiska fördomar, då risken är stor att inte alla kommer att förstå poängerna. Som film betraktat är Bröllopskaos en bra och underhållande film, men som tyvärr sällan blir riktigt så bra som jag hade önskat. Det är ofta roligt, men humorn är ojämn och periodvis blir det rena rama farsen av allting. Av den humor som förekommer är ungefär 70% roligt medan 30% lär gå över huvudet på de flesta och går över gränsen till att kännas osmaklig. Det är lite för ojämnt för att jag ska känna mig helt nöjd, och dessutom blir det även för en komedi betraktat lite för övertydligt. Kort sagt saknas det där lilla extra som skulle kunna göra Bröllopskaos riktigt minnesvärd, men det är ändå en trevlig och underhållande film som är väl värd att se för alla - om inte för filmen, så åtminstone för ämnet och budskapet. Mitt betyg stannar på en hyfsat stabil sjua - tillräckligt bra för att alla bör se filmen, men inte tillräckligt bra för att de flesta ska känna sig riktigt nöjda.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS HD 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är lagom stor, men har tyvärr ovanligt smala kantlinjer vilket gör det ganska svårt att läsa texten under de scener som har ljusare bakgrunder; och det finns väldigt många sådana. Översättningen är överlag bra, även om ett fåtal slarvfel förekommer. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel och en språkvalsmeny. Därpå visas varningstexter, följt av några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan man kommer till huvudmenyn. Menyn är stillastående och stilren, men finns bara på engelska. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket känns svagt för en så populär film som denna.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3569 gånger av 1927 personer, sedan den 7 april 2015