Nyckelpigan - Brad Pitt Prinsen - Joey King
Tangerin - Aaron Johnson Citron - Brian Tyree Henry
Kimura - Andrew Koji Vargen - Benito Martinez
Vita Döden - Michael Shannon Sonen - Logan Lerman
Äldsten - Hiroyuki Sanada Getingen - Zazie Beetz
Konduktören - Masi Oka Maria - Sandra Bullock

Lönnmördaren med täcknamnet Nyckelpigan har börjat tröttna på sitt våldsamma leverne, och föredrar nu gärna att lösa konflikter med ord istället för med dödlig utgång. Han har därför tackat ja till ett uppdrag som på papperet låter tämligen ofarligt - att gå ombord på ett höghastighetståg i Japan, hitta en mystisk portfölj, ta den och kliva av tåget. Problemet är bara det att allt fler personer dyker upp på jakt efter samma portfölj, såsom de väldigt våldsamma livvakterna Tangerin och Citron, gangstern Vargen och den till synes oskyldiga skolflickan Prinsen som inte är fullt lika fredlig som utseendet kan antyda. Och allt kretsar kring en galen ryss som bara kallas för Vita Döden...

Det är egentligen en smula ironiskt att handlingen utspelas på ett höghastighetståg, för hela filmen utspelas i en rasande fart - om du blinkar en sekund hinner du missa en hel del, då allt går i ett hisnande tempo. Bullet Train har ändå en kul och smart idé. och visst finns här en del smarta grepp - men överlag blir det inte mycket mer än okej. Det är för all del ganska underhållande för stunden, och det börjar riktigt bra. Jag uppskattar att allt gjorts med glimten i ögat, och att blanda in humor är lyckat i en actionfilm för att det ska bli mindre tråkigt och repetitivt.

Här finns en del intressanta rollfigurer, och genom det oerhört höga tempot blir det sällan tråkigt. Det är charmigt, småroligt och överlag hyfsat spännande. Det händer något hela tiden, och det är full fart framåt hela tiden - om än utan något egentligt djup. Men ibland är man bara ute efter lättsam underhållning för stunden, utan att förvänta sig något djuplodande mästerverk, och vid sådana tillfällen kan man absolut göra sämre val. Det är också ett annorlunda grepp att ingen nämns vid namn under hela filmen, utan alla istället bara kallas vid "smeknamn" eller täcknamn - såsom Nyckelpigan, Prinsen, Tangerin, Citron, m.fl.

Problemet är bara det att humorn är av tämligen enfaldigt och repetitivt slag, i och med att närmare två tredjedelar av alla skämt berör barnprogrammet Thomas och vännerna. De första gångerna är det riktigt kul, och att se vuxna män tjafsa om ett barnprogram som handlar om tåg fungerar riktigt bra de första gångerna. Men när samma skämt upprepas för tjugonde gången blir det inte lika kul längre, utan med tiden tröttnar man snabbt på den tjatiga och enfaldiga humorn - så efter att samma skämt återupprepats några gånger slutar man ganska snabbt att skratta, utan börjar mest tröttna på manusförfattarnas brist på fantasi. Visst borde man ha kunnat hitta på några fler skämt och populärkulturella referenser, när handlingen trots allt tacksamt nog utspelas på ett tåg...? Det finns liksom ganska mycket att ta av, men ändå kretsar nästan allt kring Thomas och vännerna.

Men tycker man om snabba actionthrillers får man sitt lystmäte, för här finns mer action än de flesta kan önska; allt samlat på ett och samma ställe och levereras i en rasande fart. Det är väldigt våldsamt och blodigt, och efter ganska många actionfilmer som inte vågar visa blod i bild är det för all del en trevlig omväxling att visa allt på ett väldigt grafiskt sätt. Till en början är det effektfullt och lagom våldsamt, men tyvärr fortsätter det inte så för ju längre filmen fortlöper desto mer våld, blod och ond bråd död förekommer; och efter ett tag känns det som att regissören avsiktligt frossar i våld enbart för sakens skull.

Inte blir det heller bättre av att filmen allt eftersom blandar in fler och fler rollfigurer och sidohistorier, och det blir allt annat än lätt att hålla isär alla och minnas vad som hänt förut för var och en av dem - för att inte tala om vad alla ens har för koppling till huvudkonflikten. Efter ett tag blir det mer än lovligt rörigt, och dessutom verkar manusförfattarna ha haft stora svårigheter att knyta ihop säcken - efter att det fungerat hyggligt ganska länge, så börjar det under upplösningen att spåra ur för mycket med alldeles för mycket av det goda, och jag önskar att filmteamet haft den goda egenskapen att tona ned på allt en aning. Mot slutet har jag redan helt tappat intresset, och att det dessutom kryllar av logiska luckor gör inte saken bättre.

Fotot är snyggt och effektivt, och skådespelarna gör vad som går av den tyvärr ganska tunna historien. Brad Pitt har aldrig tillhört någon av mina favoritskådespelare, men gör en stabil och bra insats som Nyckelpigan som gör att man åtminstone delvis bryr sig om honom. Joey King är utmärkt som Prinsen, och gör allt som går av den tyvärr lite för tunna och underutvecklade rollfiguren - jag hade velat veta mycket mer om henne.

Bullet Train är en hyfsad men tyvärr ganska ojämn film, som börjar bra och som periodvis fungerar bra med en del humor, mycket action och ett hisnande tempo. Man hinner sällan få tråkigt när det går så här snabbt framåt. och hinner heller inte fundera över de logiska luckorna. Men det som börjar bra fortsätter tyvärr inte lika bra, då humorn efter ett tag blir väldigt repetitiv och enfaldig samtidigt som intrigen blir väldigt rörig och allt fler rollfigurer blandas in i den både snåriga och extremt våldsamma historien. Att filmen dessutom är minst 20 minuter för lång för sitt eget bästa och att allting spårar ur å det grövsta under den sista tredjedelen gör till sist att man helt tappar intresset för allting - och mot slutet satt jag mest och undrade om det inte skulle ta slut snart... Det hade kunnat bli riktigt bra, men tyvärr fungerar det inte lika bra i praktiken som på papper - och jag önskar att manusförfattarna kunnat tona ned det mesta istället för att brassa på med allt som om det inte fanns en morgondag. "Less is more" verkar vara ett främmande begrepp för det här teamet, vilket känns lite märkligt när det trots allt rör sig om samma regissör som gjorde Deadpool 2 - som förvisso kanske inte var något cinematografiskt mästerverk, men åtminstone betydligt mer enhetligt underhållande utan att gå för långt eller återupprepa samma skämt in absurdum. Tycker man om action är det ändå sevärt, men trots en lyckad inledning blir det till sist på tok för mycket för mig, varför jag nöjer mig med en stark femma i betyg - inte direkt dåligt, men heller inte alls så bra som jag hade önskat.

Recensionen skriven: 3 november 2022

Recensionen har lästs 766 gånger av 468 personer, sedan den 3 november 2022