Beth - Ari Graynor Tucker - Eric Christian Olsen
Paul - Chris Messina Veronica - Rebecca Dayan
Riley - Emma Roberts Scott - Elijah Wood
Skillz - Will McCormack Rupert - Rafi Gavron
Savannah - Janel Parrish Max - Rich Sommer
Rory - Chris Pine Yoghurttjejen - Kate Krieger

Celeste och Jessie träffades och blev kära under gymnasiet, och gifte sig väldigt unga. Sex år senare har de växt ifrån varandra, och är separerade men umgås fortfarande dagligen. Celeste är nu en framgångsrik trendanalytiker och författare, är delägare i ett marknadsföringsföretag och har tagit över huset som hon och Jesse bodde i. Jesse är en arbetslös illustratör, utan något större intresse för att skaffa något jobb eller göra mycket med livet alls, och som i brist på inkomster fortfarande bor i sitt gamla hus gäststuga. Båda är överens om att de vill skiljas, och börjar dejta andra. Efter ett tag börjar dock Celeste att inse att beslutet kanske var förhastat, och att hon nog fortfarande har känslor för Jesse - men då kanske det redan är för sent...

Att bygga upp en romantisk dramakomedi kring en separation är minsann ett ovanligt grepp, och det gör att Celeste and Jesse Forever upplevs förhållandevis nyskapande; detta trots att upplägget och stilen som sådan följer gammalt traditionellt snitt. Filmen är också bra och underhållande. Storyn är enkel men intressant, och både Jesse och Celeste har blivit någorlunda mångfacetterade och nyanserade. Här är ingen perfekt, och alla har både bra och dåliga sidor, vilket jag uppskattar. Därför bryr man sig om vad som händer, och det har blivit en ovanligt trovärdig och realistisk film. Det finns också ett visst djup, trots att det till största delen rör sig om förhållandevis lättsam underhållning. Det är en charmig och underhållande film, som förblir engagerande och som håller intresset vid liv på ett elegant sätt. Det är ocksaå en relativt lågmäld film, helt befriad från översentimentalitet, och det uppskattar jag.

Celeste and Jesse Forever har dock huvudsakligen marknadsförts som en komedi, och det ställer jag mig lite tveksam till. Alltför roligt är det nämligen inte, trots charm och att en del gjorts med glimten i ögat. Jag skrattade bara högt två gånger under hela filmen, och annars går det inte längre än till leenden eller i bästa fall försiktiga småfniss. Det finns visserligen lite humor, men merparten tyckte i alla fall inte jag var alltför humoristiskt. Ser man på filmen som ett romantiskt drama med vissa komiska inslag fungerar det betydligt bättre, och då upplevs det som en både intressant och engagerande film som dessutom skildrar händelser på ett trovärdigt sätt.

Det är oförutsägbart och med vissa oväntade vändningar, och för en gångs skull är slutet inte givet. Faktum är att det först är ett par minuter innan sluttexterna börjar rulla som det går att förutspå om Celeste och Jessie kommer att bli tillsammans eller inte; fram tills dess är allting fortfarande öppet. De komiska beståndsdelarna hjälper till att lätta upp stämningen, men spelar i slutändan ingen alltför stor roll i sammanhanget. Det är fortfarande en lättsam film, men med en lågmäld och lite vemodig prägel som gör att filmen upplevs mer originell än man skulle kunna tro.

Trots titeln fokuserar handlingen dock huvudsakligen på Celeste, medan Jesse har fått en mer nedtonad roll som under delar av filmen helt lyser med sin frånvaro. Det är en mångbottnad historia som inte alls är enkelsidig, men det märks tydligt att Celeste är huvudrollen hellre än både henne och Jesse. Nu är förvisso Celeste den mer mångbottnade av de två och den man lättast kan relatera till, men jag hade ändå velat se händelserna även från Jesses synvinkel; ett perspektiv som delvis saknas här. Han är trots allt viktig för handlingen, men då vi sällan får se honom utan Celeste (men däremot ofta tvärtom) får man inte alltid helt klart för sig hur han tänker och känner. Det känns lite egendomligt, då tanken bör ha varit att skildra båda titelrollerna.

Tyvärr känns Celeste and Jesse Forever också ganska långsam och repetitiv, i och med lite för många scener då Celeste försöker att dejta andra utan framgång. Det gör att filmen upplevs längre än den faktiskt är, och det är tråkigt med en så väldigt kort speltid som 1 timme 28 minuter. Istället har ett par sidohistorier blivit underutvecklade och alltför förenklade. Det gäller bl.a. en i grund och botten mycket intressant sidohistoria kring Celestes klient Riley, som tyvärr fått för lite utrymme för att spela någon egentlig roll för filmen. Celestes kollega Scott känns också allmänt malplacerad med sin stereotypa och märkliga humor, som gör att han nästan får ett obehagligt intryck; och det kan väl ändå inte ha varit meningen...?

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med ganska mycket handkamera; men utan att det upplevs skakigt. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är Rashida Jones utmärkt som Celeste. Andy Samberg gör en ovanligt nedtonad roll, och därför blir han betydligt bättre än vanligt och spelar bra. Emma Roberts är som vanligt utmärkt som Riley, men får tyvärr för lite utrymme. Elijah Wood är sämre än vanligt som Scott och övertygar inte riktigt i rollen, men det kan åtminstone delvis bero på manuset.

Celeste and Jesse Forever är en charmig och bra film, som är berörande och engagerande med ett ovanligt tema och en oförutsägbar handling. Men tyvärr känns det lite som outnyttjad potential, då filmen alltför tydligt fokuserar på Celeste på bekostnad av Jesse och genom de intressanta men alltför underutvecklade sidohistorierna. Därför upplevs filmen en smula seg, och då är det något som inte är som det ska i och med den väldigt korta speltiden. Men genom det förhållandevis originella upplägget och ovanligt realistiska stilen är filmen ändå väl värd att se för de flesta, och därför når filmen upp i en stabil sjua i betyg. Det är bara tråkigt, då det hade kunnat bli så mycket bättre utifrån samma premiss.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska och norska, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Den svenska textningen är i minsta laget men är förhållandevis lättläst. Översättningen håller en relativt hög kvalitet, om än med enstaka översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en språkvalsmeny, som följs av distributörsjingel och varningstexter. Därefter spelas några trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi) innan vi kommer till huvudmenyn, som är snygg och stilren men som endast finns på engelska. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt men knappast förvånande för en film som inte visats på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 8 augusti 2013
Senast uppdaterad: 9 augusti 2013

Recensionen har lästs 3270 gånger av 1887 personer, sedan den 8 augusti 2013