Kortfattade recensioner

Regi: Amanda Kernell
Manusförfattare: Amanda Kernell
Alice - Ane Dahl Torp Mattias - Sverrir Gudnason
Vincent - Troy Lundkvist Elina - Tintin Poggats Sarri
Margit - Eva Melander Simon - Johan Bäckström
Siv - Siw Erixon Erika - Anna Granquist

Alice och hennes ex-man Mattias har två barn tillsammans, och håller på att gå igenom en mycket otrevlig vårdnadstvist där båda barnen fått höra att den andra föräldern är en psykopat. Mattias bor med barnen Vincent och Elina i Vuollerim utanför Jokkmokk i Norrbotten, medan Alice jobbar på sjukhus i Stockholm. När 8-åriga Vincent ringer till Alice med gråten i halsen och säger att han inte vill bo med sin pappa lämnar hon allt och åker tillbaka till Vuollerim. Men där vill ingen veta av henne, och Mattias låter henne inte träffa barnen annat än under ett övervakat kort möte. Inte ens Alice egen advokat tror att hon har minsta chans att få vårdnaden av barnen, och Elina vill överhuvudtaget inte veta av henne. Då tar hon ett desperat beslut, och tar med sig Vincent och Elina och sticker till Kanarieöarna, för att fly från Mattias och försöka att reparera relationen med framförallt Elina...

Amanda Kernells debutfilm Sameblod var en mycket bra och imponerande film, så det är förståeligt att få höga förväntningar inför hennes andra film. Charter är tyvärr inte riktigt lika bra, men dock ändå en riktigt bra och välgjord film. Storyn är intressant, och även fast premissen inte är särskilt ovanlig så dras man snabbt in i filmen. Det är mycket fängslande och berörande, och det är en stark film som inte kommer lämna någon oberörd. Här finns en gnutta humor och en del charm, men överlag är det ett gripande och ganska mörkt drama utan alltför många ljusglimtar. Det är engagerande och underhållande, och trots att det kanske inte är särskilt originellt så sitter man ändå som klistrad från början till slut.

Charter är en mycket lågmäld film med sparsam dialog, och där inte särskilt mycket sägs rakt ut. Visst är det en trevlig omväxling att slippa övertydliga filmer som skriver tittarna på näsan, men här tycker jag istället att Amanda Kernell går en aning för långt åt andra hållet. Vad som egentligen har hänt varför ingen i Vuollerim vill veta av henne, hon helst inte ens vill vara där och inte ens hennes egen advokat tror att hon har minsta chans att få vårdnaden om barnen förblir ett mysterium - liksom det mesta som hänt innan filmen börjar. Vi får delar av en förklaring, men inte tillräckligt övertygande, och det känns som att vi saknar en del nödvändig bakgrundsinformation. Trots allt bör väl en förälder ha gjort något ganska extremt för att inte ens ha en chans att få delad vårdnad, och något sådant framkommer inte i filmen. Om inte jag har missat något uppenbart...

Utvecklingen kring tonårsdottern Elina känns heller inte helt övertygande, och genomgår en något snabb förändring där det känns som att det saknas ett par scener. Kanske filmen hade vunnit på att förlängas en smula, då en och en halv timme trots allt är ganska kort för en så omfattande historia. Däremot uppskattar jag den ovanligt nyanserade tonen, där ingen framstår som helt god eller ond och där alla har bra och dåliga sidor. Alice gör helt klart en del inte särskilt smarta val, men ändå sympatiserar man med henne; vilket är en imponerande bedrift. Hennes ex-man Mattias är heller inte ond, även om han har en del mindre sympatiska drag. Det är en trevlig omväxling med en film som inte tydligt tar ställning, utan där alla rollfigurer får många nyanser.

Charter är överlag en mycket bra film, med en intressant och rörande historia och utmärkta skådespelarinsatser. Framförallt är norska Ane Dahl Torp fullkomligt lysande i huvudrollen som Alice, och man hör inte minsta lilla norska brytning hos henne. Tintin Poggats Sarri är också mycket bra som Elina, medan Troy Lundkvist är bra men inte riktigt lika bra som Vincent. Fotot är också utmärkt. Manuset hade nog vunnit på en översyn, och ibland blir det lite för lågmält då man hade velat veta lite mer och saknar en del nödvändig bakgrundsinformation. Slutet övertygar heller inte riktigt så mycket som jag hade önskat. Men förutom det är det ett engagerande, realistiskt och berörande drama, som är väl värt att se för de allra flesta. Filmen förtjänar därför en hyfsat stabil åtta i betyg, och det är en minnesvärd film man inte kommer glömma i första taget.

Trots att Charter gick upp på bio våren 2020 har den fortfarande inte släppts på DVD eller Blu-Ray, utan har av outgrundlig anledning bara släppts som digital hyr- och köpfilm. Obegripligt och dålig stil för en film som trots allt valts ut till Sveriges bidrag till Oscarsgalan 2021.

Recensionen skriven: 26 februari 2021

Recensionen har lästs 1471 gånger av 853 personer, sedan den 26 februari 2021