Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Chloe - Alice Eve Sophia - Ursula Parker
Topo - Bryan Cranston Billy - Logan Marshall-Green
Quincy - Robin Lord Taylor Amber - Erin Cummings
Jacques - Stephen Sheffer Donnie - Leo Fitzpatrick
Denise - Marceline Hugot Gwen - Sarah Sokolovic
Socialarbetaren - Ashlie Atkinson Inspektör McKenney - Robert Prescott

Den unga ensamstående mamman Chloe bor med sin 8-åriga dotter Sophia på ett motell, som hon också äger. Då hon har stora ekonomiska problem har hon tvingats gå med på att låta den korrupta polisen Billy använda motellrummen för hans prostitutionsverksamhet - verksamhet som Chloe inte är inblandad i, men vet om och blundar för. Socialtjänsten är dock inte av samma åsikt, och hotar att omhänderta Sophia om de inte snarast flyttar till en mer lämplig bostad. Den gravt synskadade yrkeskriminella mannen Topo har fått i uppdrag att transportera en större mängd pengar över gränsen till en maffiaboss i Kanada, och då han inte själv ser tillräckligt anlitar han Quincy som sin chaufför. Quincy övertalar Topo att de ska stanna vid Chloes motell över natten, så att han ska kunna träffa en prostituerad kvinna. Men mötet går inte som planerat, och både Quincy och den prostituerade kvinnan dör. Polisen beslagtar då bilen; och kvar i bilen finns alla pengarna... Topo tvingar därför Chloe att hjälpa honom att få fram pengarna från polisen, och då han hotar Sophia till livet känner inte Chloe att hon har något val.

Den här filmen kan inte skryta med att vara alltför originell, utan i ärlighetens namn har man sett det mesta förut. Men å andra sidan är det förstås heller inte menat att vara något nyskapande mästerverk, och tar man filmen för vad den är - en lättsam men spännande thriller - fungerar det riktigt väl. Cold Comes the Night har en intressant och genomarbetad story, och lyckas att engagera hela tiden. Man bryr sig om Chloe och Sophie, och framförallt Chloe har blivit en mångbottnad rollfigur som känns äkta. Tyvärr är dock Topo och Billy mer endimensionella, men en av dem hinner i alla fall få ett fåtal nyanser.

Men det viktigaste med en thriller är förstås att det faktiskt är spännande, och på den punkten har manusförfattaren och regissören lyckats. För det här är en riktigt spännande och intensiv film, som har ett högt tempo där det händer något hela tiden. Man sitter på helspänn hela tiden genom en rafflande och intensiv spänning, och det fungerar riktigt bra. Stämningen är också bra, och jag uppskattar den lagom lågmälda stilen. Det finns också några oväntade vändningar, varför filmen inte är lika förutsägbar som det först verkar. Filmen lyckas också att undvika de flesta vanliga klichéer, och känns därför någorlunda nyskapande trots att den egentligen inte är det.

Dock förekommer några logiska luckor, och jag lyckas inte få allting att hålla ihop logiskt. Rollfigurerna beter sig heller inte alltid helt logiskt, och allt detta resulterar i vissa onödiga trovärdighetsproblem som drar ner helhetsintrycket. Vid några tillfällen kan man också skönja att filmteamet spelar på spänningen och väljer att kompromissa med realismen i ett försök att öka spänningen. Det är onödigt, då filmen ändå är spännande nog ändå, och vid några tillfällen kan det därför upplevas något konstruerat. Jag blir heller inte riktigt klok på rollfiguren Billy, som känns lite inkonsekvent och vi får inte veta tillräckligt om honom för att förklara en del av hans beteende. Kanske hade filmen vunnit på att förlängas något, för att hinna ge rollfigurerna ett större djup och fler nyanser. Trots allt är det en ovanligt kort film, och när sluttexterna börjar rulla har inte ens 1 timme 20 minuter passerat.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk och en effektiv användning av naturliga effekter. Jag uppskattar att filmteamet lyckats att nästan helt undvika datoranimation. Bakgrundsmusiken är dock lite väl övertydlig, och tar uppmärksamheten ifrån handlingen på ett onaturligt sätt. Bra bakgrundsmusik ska man inte lägga märke till alls, men det är omöjligt att låta bli i det här fallet. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Framförallt är Alice Eve ett riktigt fynd i huvudrollen som Chloe, och hon gör en stark och imponerande rollprestation som känns helt naturlig. Bryan Cranston är också bra som Topo, och gör en övertygande och lagom obehaglig prestation. Dock har jag svårt att se poängen med hans östeuropeiska brytning, som dessutom inte låter äkta. Ursula Parker är riktigt bra som 8-åriga Sophia, och gör en naturlig och trovärdig rollprestation helt befriad från falska manér. Jag är dock inte lika förtjust i Logan Marshall-Green, som överlag spelar helt okej men som under vissa scener spelar över å det grövsta.

Cold Comes the Night är en bra och välgjord thriller, som är riktigt spännande och engagerande samtidigt som den är hyfsat oförutsägbar. Det är underhållande och intensivt, och intresset hålls vid liv varenda sekund. Men helhetsintrycket dras ned av en del logiska luckor och oförklarliga detaljer, och det känns heller inte rätt att offra trovärdigheten i ett försök att öka spänningen ännu mer på en redan riktigt spännande film. Men så länge man inte har orealistiska förväntningar är det ändå en bra film - väl värd att se för de allra flesta, men som samtidigt saknar det där lilla extra som skulle kunna lyfta filmen till något utöver det vanliga. Mitt betyg stannar därför på en hyfsat stabil sjua, och är man ute efter en lättsam och underhållande thriller kan man absolut hitta betydligt sämre alternativ.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i formatet 1,78:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på 22 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Översättningen är överlag bra, men det ställer till med vissa problem att "I Spy" (en i engelskspråkiga länder vanlig barnlek; främst under längre resor) har översatts med "Ett skepp kommer lastat". Nu är det här en besvärlig situation, då vi mig veterligen inte har någon direkt motsvarighet till "I Spy" i Sverige, men det är ändå inte särskilt lyckat att översätta det till en helt annan lek som inte alls går till på samma sätt.

När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel på 14 sekunder (som inte går att hoppa förbi). Direkt därpå kommer man till huvudmenyn, som är enkel, stilren och engelskspråkig. Då det inte finns någon inledande språkvalsmeny måste man gå in under språkvalsmenyerna för att välja ljudspår och textning; något som knappast är helt problemfritt om man inte behärskar engelska. Till råga på allt innehåller menyerna för att välja textning väldigt få språk per sida, och då svenska kommer på sista sidan måste man bläddra sig igenom ett flertal sidor innan man äntligen hittar åt det svenska språket. När man väljer att spela filmen visas först varningstexter på engelska samt valt språk (d.v.s. exempelvis engelska och svenska) på sammanlagt 18 sekunder. De är lite för utdragna och jag har svårt att se poängen med att behöva visa varningstexter på två olika språk. Dessutom blir varningstexter mer malplacerade när de hamnar här istället för innan huvudmenyn, men man får i och för sig vara tacksam att slippa varningstexter på femtioelva olika språk som vissa andra filmbolag envisas med... Det enda extramaterialet som finns är fyra olika bortklippta scener på sammanlagt 6 minuter. De är intressanta att se på, men tillför inte särskilt mycket och därför är det förståeligt att de klippts bort. Extramaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 9 maj 2014
Senast uppdaterad: 10 maj 2014

Recensionen har lästs 2751 gånger av 1573 personer, sedan den 9 maj 2014