Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Ursel - Vicky Krieps Doro - Jeanne Werner
Roman - Julian Ovenden Rudi - Stefan Merki
Jorge - Nicolás Barsoff Bernd - Steve Karier
Dieter - Johannes Allmayer Niels Biedermann - Martin Wuttke
General Pinochet - Marcelo Vilaro Förhörsledare - Oscar Ali Garci
Attaché på ambassad - Paul Herwig Sekreterare på ambassad - Katharina Müller-Elmau

Den tyska flygvärdinnan Lena kommer till Santiago i Chile 1973 för att träffa sin pojkvän Daniel, som jobbar med presidentkampanjen för Chiles presidentkandidat Salvador Allende. Men de har knappt hunnit börja umgås innan militärkuppen bryter ut, och Augusto Pinochet tar över makten med hjälp från USA. Både Lena och Daniel blir tillfångatagna av säkerhetspolisen, och då Daniel identifieras som inblandad i presidentkampanjen blir han snabbt förd därifrån. Han hamnar i det ökända samfundet Colonia Dignidad, som hjälper Pinochet med att tortera fångar. Den sektliknande rörelsen drivs av tyska Paul Schäfer, som styr stället med järnhand. Lena börjar luska i vad som hänt Daniel, och i ett desperat försök att rädda sin pojkvän söker hon frivilligt upp sekten. Men man får inte lämna sekten frivilligt, och det är nästan ingen som någonsin lyckats fly därifrån...

Militärkuppen i Chile 1973 känner väl de flesta till, men sekten Colonia Dignidad är förmodligen ett mer okänt kapitel i chilensk historia; och åtminstone undertecknad hade aldrig ens hört talats om det när jag satte mig ner för att se filmen. Det är onekligen ett viktigt och fascinerande ämne att uppmärksamma och att en sådan sekt/fängelse inte fått mer uppmärksamhet i historieböckerna är förvånansvärt. Colonia är också en riktigt bra film, som åtminstone delvis har hänt på riktigt. Det är intressant och fascinerande, och filmen har ett föredömligt högt tempo och en påtaglig intensitet. Det har blivit mycket fängslande, och filmen håller intresset vid liv från första till sista bildruta.

Periodvis är det också en mycket spännande film, och efter en något långsammare första halva blir den andra halvan oerhört intensiv och rafflande - bitvis sitter man med hjärtat i halsgropen, och vid några tillfällen är det oerhört spännande. Man sitter på helspänn under stora delar av filmen, och det var ett tag sedan jag upplevde en så engagerande film. Det faktum att det åtminstone i grova drag har hänt på riktigt gör knappast saken sämre. Det finns också en övertygande stämning och atmosfär, varför man dras in i handlingen på ett effektivt sätt. Jag uppskattar också att filmen blivit förhållandevis lågmäld, och mer antyder mycket än visar rakt ut. Det fungerar riktigt bra, och vi förstår tydligt vad sektledaren Paul går för trots att vi inte får se mycket konkret. Trots allt kan ens fantasi åstadkomma mer än mycket annat, varför det inte finns behov att visa allting övertydligt. Om de sexuella övergreppen får vi bara se antydningar i en scen, men det räcker för att vi alla ska förstå vad som pågår.

Både Lena och Daniel har blivit mångbottnade och nyanserade rollfigurer, som är lätta att bry sig om. Därför "hejar" man hela tiden på de två, och även fast bakgrundshistorien är begränsad får man veta tillräckligt för att bry sig. De har också en övertygande personkemi, så att man också tror på de som par. Paul Schäfer hinner inte få mycket till nyanser, men känns verkligen obehaglig och otäck från första början. De övriga rollfigurerna har blivit mer endimensionella, men det är i och för sig förståeligt då man inte hade hunnit med mycket till handling om man ska hinna introducera alla rollfigurer på ett mångfacetterat sätt. Det är dock tråkigt att inte få lära känna Ursel mer ordentligt, som bara hinner få några få nyanser, då hon trots allt är ganska viktig för handlingen.

Vid ett flertal tillfällen kan man dock skönja att manusförfattarna valt att kompromissa med trovärdigheten i ett försök att öka spänningen, och det känns inte som rätt väg att gå. Framförallt under filmens andra halva förekommer lite för många "nära ögat"-scener, vilket påverkar trovärdigheten negativt och gör att storyn upplevs som en smula överdriven. Jag kan förstås inte veta vad exakt som hänt i verkligheten eller inte, men några scener känns lite för tillrättalagda för att man ska tro på att det gick till riktigt så på riktigt.

Det är också tråkigt att filmen inte lägger ner lite mer tid på att etablera förhållandet mellan Lena och Daniel innan handlingen kommer igång på allvar, då vi bara får se några få scener dem emellan. Det är visserligen tillräckligt för att vi ska tro på att de är ett par, men inte tillräckligt för att Lenas agerande ska kännas riktigt trovärdigt - att frivilligt söka sig till en sekt som nästan ingen lyckats fly från är ju liksom mer än lovligt riskabelt...

I vanlig ordning lider filmen också av vissa trovärdigheter med språket, då nästan alla i filmen talar engelska fastän det utspelas i Chile (som är spanskspråkigt) och både Lena, Daniel och Paul är tyskar. Det är väl tyvärr ett nödvändigt ont för att en film ska locka en tillräckligt bred publik, i och med att så många amerikaner och engelsmän vägrar att läsa textremsor, men det gör inte direkt under för trovärdigheten att bl.a. höra Pinochet uteslutande tala engelska.

Fotot är snyggt och välgjort, och filmen har ett starkt bildspråk och en övertygande tidskänsla för 1970-talet. Skådespelarinsatserna är också mycket bra. Emma Watson är utmärkt som Lena, och gör en fantastisk insats i en mångfacetterad roll. Daniel Brühl är också mycket bra som Daniel, och övertygar starkt i en trovärdig och nyanserad roll. Michael Nyqvist är också mycket bra som Paul, och han gör allt som går i en väldigt otacksam och osympatisk roll. Det är bara synd att Michael för en svensk publik börjar kännas en smula överanvänd, och filmillusionen blir lidande när man får lite svårt att vänja sig vid honom i en så extrem roll. Även i övrigt är det bra skådespelare, och det finns inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Colonia är en riktigt bra och välgjord film, som dessutom tar upp ett viktigt och för gemene man relativt okänt ämne. Företeelserna i Colonia Dignidad förtjänar helt enkelt att uppmärksammas, och det har dessutom blivit en engagerande och spännande film med en påtaglig intensitet. Filmen är lagom lång och har ett föredömligt tempo, där det aldrig blir segt eller utdraget. Det är bara synd att det periodvis upplevs tillrättalagt och orealistiskt, då filmen väljer att kompromissa med logik och trovärdighet för att det ska bli mer spännande. Det är i och för sig långt ifrån ovanligt, och detsamma kan väl sägas om 70% av alla thrillers, men icke desto mindre är det olyckligt och onödigt. Men det är ändå en bra film, som är väl värd att se för de allra flesta. Att sätta betyg är svårt, i och med att filmen upplevs väldigt bra medan man ser den samtidigt som man i efterhand mer börjar sönderanalysera allt och inse bristerna. Men det viktigaste är ju trots allt att få både underhållning, spänning och djup för stunden, varför jag efter moget övervägande väljer en mycket svag åtta i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet är i Dolny Digital 5.1 på engelska samt dubbade ljudspår på två andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är överlag bra. Filmen är textad på 10 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Den svenska översättningen är överlag bra, och jag kunde inte hitta några uppenbara översättningsfel även om jag inte håller med om alla ordval.

När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas några trailers för andra filmer, innan man kommer till huvudmenyn som är snygg och rörlig men som är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på ett 30-tal olika språk (!), som tar ungefär fyra minuter innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild, så bara man har en DVD-spelare med väldigt snabb spolning/bildsökning blir det inte så vansinnigt irriterande. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket är tråkigt om än inte alltför förvånande för en film som inte gått på bio i Sverige.

Recensionen skriven: 24 maj 2016
Senast uppdaterad: 25 maj 2016

Recensionen har lästs 2828 gånger av 1675 personer, sedan den 24 maj 2016