Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
David - Aaron Paul Claire - Annabelle Wallis
John Hall - Garret Dillahunt Charlie - Zachary Knighton
Aleksandr - Enver Gjokaj Buck/Kyle - Chris Chalk
Inspektör Chris Sloan - Terry Chen Mr. Yorkes - Tim Perez
Colleen - Jessica Heafey Student - Valerie Tian
Jackson - Dean Redman Rezart - Michael Kopsa

Webbdesignern David lever ett stillsamt och lyckligt liv tillsammans med sin sambo Claire - de har varit tillsammans i flera år, och bor nu tillsammans i ett hus de renoverat. Men allt förändras när David vaknar upp en morgon och Claire är spårlöst försvunnen. Hon tycks helt ha gått upp i rök, och polisen är måttligt intresserade av att hitta henne. Ett år senare är Davids flickvän fortfarande försvunnen, men han vill inte släppa tanken om henne. När ledtrådar äntligen dyker upp om vem Claire egentligen var börjar David utreda saken på egen hand, men det borde han kanske inte ha gjort. För när han dras in i en härva med mystiska lögner och hemligheter, börjar han också själv att sväva i fara...

Come and Find Me är inte någon alltför originell film, men har likväl en intressant och genomarbetad story. I stil och upplägg finns vissa likheter med Gone Girl, men filmen når tyvärr aldrig upp till samma höga nivå. Icke desto mindre är det dock en bra och underhållande film, men tyvärr också lite ojämn. Det är charmigt och romantiskt, och jag uppskattar att vi får se tillräckligt från Davids och Claires liv tillsammans så att vi kan förstå Davids motivation och sympatisera med honom. Det blir ännu lättare genom det faktum att hela filmen skildras utifrån Davids perspektiv, och vi därför aldrig vet mer än vad David vet. Det är ett smart drag, och gör filmen mer mystisk och samtidigt även mer spännande. David har också blivit en relativt mångbottnad rollfigur, som hinner få en del nyanser och som det är lätt att känna för.

Stämningen är utmärkt, och jag uppskattar den mystiska atmosfären där man hela tiden vill veta mer om vem Claire var och hur allting hänger ihop. Det är engagerande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Det är också en riktigt spännande film, som har en tacksam intensitet och behåller tittarna i järngrepp från första till sista bildruta. Det är fartfyllt och med ett högt tempo, och därför går tiden snabbt; och filmen känns kortare än de 1 timme 51 minuter som den faktiskt räcker. Det är ett gott tecken, och det är en underhållande om än inte alltför djupsint film. Den har en lyckad blandning mellan drama, romantik, thriller och action; varför de flesta får utbyte av filmen oavsett vilka genrer man uppskattar. Något alltför stort djup finns visserligen inte, men som lättsam underhållning för stunden duger det mer än väl.

Men ju längre Come and Find Me pågår, desto mer långsökt blir intrigen; och det börjar bli mer och mer tillspetsat. Det förekommer en och annan logisk lucka, och det känns som ett smärre mirakel hur David kan överleva alla de utmaningar han ställs inför. I synnerhet under den andra halvan får man intrycket att manusförfattaren valt att offra trovärdighet i ett försök att öka spänningen, och det känns inte som rätt väg att gå. Dessutom blir det mer än lovligt rörigt, då flera rollfigurer introduceras utan att vi får veta vilka personerna är eller vad de har för koppling till historien. Det hade inte gjort så mycket, om man faktiskt lyckats knyta ihop säcken och förr eller senare förklara allt. Men något sådant sker aldrig, och i slutändan återstår alltför många obesvarade frågor. Mycket får vi aldrig någon klarhet i, och vilka flera centrala rollfigurer egentligen är förblir obesvarat. Jag hade verkligen behövt en manual för att förstå mig på filmen, men någon sådan följer tyvärr inte med Blu-Ray-utgåvan... Det är en sak om en film är lågmäld, så man tvingas läsa mellan raderna för att förstå allt. Men om jag inte missat något finns här inte tillräckligt många ledtrådar för att det ska finnas något att läsa mellan raderna.

Slutet lämnar också en hel del övrigt att önska, och känns väldigt antiklimaktiskt då allt slutar abrupt utan att vi får veta i stort sett någonting. Det är inget fel med öppna slut, så att man får dra sina egna slutsatser utifrån givna fakta. Men här finns helt enkelt inte tillräckligt många fakta för att kunna dra några slutsatser, och då känns slutet bara allmänt tomt. Ibland känns det också som att regissören har överanvänt tillbakablickarna från Davids och Claires liv tillsammans. Dessa är visserligen viktiga och flera av dessa behöver finnas med för att få någon känsla för deras förhållande, men ibland blir det lite för mycket av det goda och vissa tillbakablickar upplevs också malplacerade då de gör att spänningen stannar upp vid tillfällen när man hellre vill se vad som händer i nutiden.

Fotot är snyggt, även om filmen inte kan skryta om något originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra. Aaron Paul är mycket bra i huvudrollen som David, och gör en naturlig och trovärdig rollprestation. Han är med i varenda scen i filmen, och det är inte många skådespelare som klarar av att bära upp en hel film på samma sätt som Aaron åstadkommer. Annabelle Wallis är också mycket bra som Claire, men får av naturliga skäl mindre att arbeta med då det främst handlar om tillbakablickar. Garret Dillahunt är bra i en otacksam och underutvecklad roll som John Hall, men Enver Gjokaj spelar bra men lite väl stereotypt som Aleksandr.

Come and Find Me är inte särskilt originell, och visst har det förekommit lite för många filmer genom åren med försvunna partners och någon som måste reda ut allt. Det här är inte den bästa av dessa filmer, men heller inte den sämsta. Det är välgjort och underhållande, och det är en riktigt spännande film där man sitter på helspänn hela tiden. Här finns en tacksam intensitet, intressanta rollfigurer och en fin blandning mellan olika genrer. Man tror verkligen på Davids och Claires relation, och det är lätt att känna för David då man hela tiden "hejar" på honom. Filmen fungerar bäst under den första halvan, för sen spårar allting ur lite för mycket och trovärdigheten sjunker i takt med att storyn blir alltmer invecklad och svårbegriplig. I slutändan återstår för många obesvarade frågor, och mycket får man aldrig någon klarhet i. Jag hade helt enkelt velat veta mycket mer, för här finns inte tillräckligt med ledtrådar för att man ska kunna dra några slutsatser om hur allting hänger ihop. Fastän filmen är underhållande medan man ser den får man därför i efterhand en antiklimaktisk känsla och en lite besk eftersmak. Det är ändå en sevärd film och visst är Zack Whedons debutfilm lovande; men han har en bra bit kvar till sin storebror Joss nivå och det finns för många obesvarade frågor för att kunna rättfärdiga ett högre betyg än en hyfsat stark sexa.

Blu-Ray-utgåvan erbjuder bild i Widescreen med proportionerna 2,35:1. Ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska, men det är en framtung ljudmix där bakhögtalarna används högst sporadiskt. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor men kantlinjerna är i tunnaste laget, vilket gör det något svårläst under ljusare partier; men det är ändå en hyfsat lättläst text. Översättningen håller en relativt hög klass, och även om jag är tveksam till vissa ordval och uttryck kunde jag inte hitta några direkta översättningsfel. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny och varningstexter (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren men tyvärr endast engelskspråkig.

Som bonusmaterial hittar vi en 6 minuter lång bakom kulisserna-dokumentär, som främst består av intervjuer med regissör, producenter och skådespelare. Här finns en gnutta matnyttigt, men särskilt mycket om handlingen får vi inte veta. Istället fokuserar inslaget på rollbesättning och regi, och tyvärr går det till största delen åt att okritiskt skryta över skådespelarna och regissören. Intervjuerna med Zack Whedon är ändå hyfsat intressanta, och i stort sett de enda delarna som inte kan klassas som rent och skärt skryt. Därefter finns också fem trailers för andra filmer, individuellt valbara från en meny, men det är väl högst tveksamt om det verkligen kan klassas som bonusmaterial. Bonusmaterialet har tyvärr ingen textning alls, vilket kan ställa till med vissa problem även om man är bra på engelska.

Recensionen skriven: 12 december 2017
Senast uppdaterad: 12 december 2017

Recensionen har lästs 2679 gånger av 1560 personer, sedan den 12 december 2017