Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Rodrick - Devon Bostick Rowley - Robert Capron
Heather - Melissa Roxburgh Manny - Connor Fielding / Owen Fielding
Fregley - Grayson Russell Patty - Laine MacNeil
Chirag Gupta - Karan Brar Madison - Elise Gatien
Farfar - Terence Kelly Ben Segal - Bryce Hodgson
Hollys mamma - Emily Holmes Hollys pappa - Jeff Kinney

Den amerikanska författaren och datorspelsdesignern Jeff Kinney har genom åren arbetat mycket med serier och skämtteckningar. Han har mest blivit känd för barnbokserien Diary of a Wimpy Kid, som i dagboksstil och delvis i seriestil berättar om 13-åriga Greg. Boken blev en stor succé och har lett till ytterligare fyra böcker i samma stil. 2008 blev den första boken blivit till film, under samma titel som den första boken och i regi av den tyska regissören och författaren Thor Freudenthal. En uppföljare kom 2010, och nu är det dags för den tredje filmen i serien; Dagbok för alla mina fans - Usla utsikter. Den här gången står David Bower för regi.

Nu har det blivit dags för sommarlov för Greg Heffley och hans klasskompisar, och fastän Greg hade hoppats på att komma närmare sin stora kärlek Holly under det gångna året gick det (föga förvånande) inte som planerat på den punkten. Nu ser Greg istället fram emot att spela TV-spel inomhus hela sommaren. Men det är något som hans pappa inte alls tycker om, och hotar att skicka honom till militärskola om han inte börjar göra något mer meningsfullt. Greg kommer dock på andra tankar när han får reda på att hans bästa vän Rowleys familj är medlemmar i en exklusiv golfklubb i området - och att Holly dessutom sommarjobbar på samma klubb. Då kommer han på tanken att slå två flugor i en smäll, och ta sig in på golfklubben för att kunna umgås med Holly; och samtidigt komma ut ur huset så Gregs föräldrar blir nöjda.

Den första filmen i serien var helt okej, men var överlag mer pinsam än rolig. Tvåan var bättre, men fortfarande inte i närheten av den nivå som man borde kunna förvänta sig. Dagbok för alla mina fans - Usla utsikter (och nej, fråga mig inte varför någon kommit på idén att översätta de två uppföljarnas titlar medan ettan släpptes under originaltitel) har en mer omfattande handling än de två tidigare filmerna, men kan istället upplevas lite mer osammanhängande. Här utspelas handlingen under ett helt sommarlov, och därmed finns det inte någon konkret röd tråd på samma sätt som tidigare. Ofta handlar det - precis som i den föregående filmen - direkt eller indirekt om Gregs känslor för Holly; men det finns ett flertal scener som istället handlar om något helt annat. Därför kan det upplevas som att filmen spretar lite, och dessutom bibehålls inte riktigt samma stil genom att fokusera på sommarlovet istället för på skolan. Och trots allt var det ju den ovanliga tonen i skildringen av skolmiljön som var den första filmens främsta merit.

Det är en intressant och fascinerande handling, men det är inte lika lätt att relatera till den här filmens story som de tidigare. Trots allt kommer väl alla ihåg grundskoletiden och syskonrelationer samt obesvarad kärlek kan vi väl alla relatera till, men det lär inte vara många som har erfarenhet av exklusiva golfklubbar (country clubs); en företeelse som dessutom nästan inte existerar alls i Sverige. Däremot uppskattar jag att den potentiella kärleksrelationen mellan Greg och Holly fått större utrymme än senast - då var hon bara med i ett fåtal scener, men nu är Holly en av de viktigaste rollfigurerna.

Holly hinner därmed få fler nyanser än i föregångaren, och är en sympatisk och åtminstone någorlunda mångbottnad tjej som är lätt att känna för. Greg hinner få en del nyanser och är mer sympatisk än i den första filmen. Det var trots allt en av den första filmens största brister, då Greg betedde sig så korkat och dumt så att man inte kunde tycka om honom. Fortfarande är han ibland lite väl osympatisk och jobbig, men man kan i alla fall i större utsträckning se på honom som en vettig människa och till viss del även sympatisera med honom. Rodrick har också fått fler nyanser än tidigare, och nu börjar han mer likna en "vanlig" människa. Han är fortfarande lite jobbig, men det han gör nu kan man hellre acceptera som en någorlunda normal syskonrelation hellre än att framstå som rent "ond" som i den första filmen. Patty har precis som senast fått mindre utrymme än i den första filmen, och medverkar här bara i ett fåtal scener - där hon om möjligt är ännu mer endimensionell än tidigare.

Rowley är tyvärr fortfarande ganska endimensionell, och det är en påtaglig brist. Han är med i fler scener än i Dagbok för alla mina fans - Rodrick regerar, men fortfarande får man inget klart grepp om honom. Jag uppskattar att Gregs mamma Susan blivit någorlunda sympatisk, och även om hon ofta går för långt så menar hon åtminstone väl och känns mer stöttande än vad som brukar vara fallet - en trevlig omväxling efter alltför många ungdomsfilmer som mest går ut på att föräldrarna ska framstå som jobbiga och närmast karikatyrartade. Pappa Frank har däremot blivit mer stereotypt och endimensionell, och efter att han skildrats i lite mer positiv dager i föregångaren så har han överdrivits till bristningsgränsen i den här filmen.

Men den viktigaste ingrediensen i en komedi - även en barn- och familjeinriktad sådan - bör förstås vara rikligt med humor. Men precis som i de två tidigare filmerna blir Dagbok för alla mina fans - Usla utsikter inte särskilt rolig. Jag skrattade bara högt en enda gång, och därutöver gick det inte längre än till leenden och småfniss. Även vid misslyckade komedier brukar man åtminstone kunna känna igen vad som var menat som roligt, men i de flesta scener lyckas jag här inte ens att identifiera vad som varit tänkt att vara humoristiskt. Jag vet inte om min smak är annorlunda från resten av världens, eller om skämten kanske bara fungerar för betydligt yngre personer än undertecknad. Ofta är det visserligen pinsamt med många jobbiga situationer, men pinsamhet blir inte per automatik roligt att titta på när den rätta tonen och känslan saknas. Men den här filmen känns nog ändå aningen roligare än första Diary of a Wimpy Kid, och ligger i ungefär samma nivå som tvåan - så det är ett steg i rätt riktning, om än ett alldeles för litet sådant.

Det filmen däremot kan erbjuda är rikliga mängder av charm, för det är en riktigt charmig och underhållande film. Även om det sällan blir alltför roligt, så har man kul av att se filmen, och vissa scener är väldigt genomtänkta. Det är småroligt, mysigt, lagom överdrivet och bitvis lite tänkvärt. Filmen har en ganska tillspetsad och överdriven stil, som bitvis påminner lite om karikatyrer, men det fungerar förvånansvärt väl i det här fallet. Däremot känns det inte helt rätt att ändra filmens fokus från skolmiljön till sommarlovet, då det gör att en del av poängen går förlorad. Att låta så pass mycket av handlingen kretsa kring golfklubben känns inte heller rätt, för sådana överklassmiljöer lär inte särskilt många svenskar (eller ens många amerikaner) ha erfarenhet av. Det är givetvis fullt avsiktligt och ett sätt att peka på klasskillnaderna, då Greg sannerligen inte heller tillhör någon överklass, men det fungerar ändå inte riktigt så bra som manusförfattarna sannolikt haft i åtanke.

Fotot är snyggt, och filmen lyckas på ett effektivt sätt att blanda tecknade illustrationer med filmade för att bibehålla en slags seriekänsla. Det fungerar ypperligt, och gör att den lite överdrivna stilen inte alls känns malplacerad. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och Zachary Gordon gör en hyfsad insats som Greg. Han är ingen suverän skådis, men spelar hyfsat och någorlunda trovärdigt. Robert Capron är också skaplig som Rowley, men spelar lite för stelt och opersonligt. Peyton List är utmärkt som Holly, och gör allt som går av rollfiguren. Laine MacNeil spelar förvånansvärt bra som Patty, trots en mycket endimensionell och stereotyp roll. I övrigt är det ganska bra skådisar, där Rachael Harris är en av de bättre som mamman.

Förmodligen är Dagbok för alla mina fans - Usla utsikter i första hand avsedd för barn och yngre tonåringar, och förmedlar överlag en sådan stil. Men filmen borde ha kunnat fungera riktigt väl även för vuxna, för trots allt kommer vi väl alla ihåg hur jobbig grundskolan kan vara. Filmen har en del igenkänningsmoment, men fortfarande är Greg lite väl osympatisk. Och avsaknaden av mer lyckad humor är ett stort problem, men det här är ändå en underhållande, charmig och smårolig film. Den är fullt sevärd även för vuxna, men dock bör man komma ihåg skoltiden väl för att få fullt utbyte av den. Trots att filmen försämrar vissa aspekter som fungerade bra i ettan eller tvåan och vice versa är den här filmen lite bättre än den första filmen men något sämre än den andra filmen. Därför når den för mig upp till en stabil sexa, men är man i samma ålder som Greg kan man förmodligen lite lättare ta till sig handlingen; varför betyget sannolikt då skulle bli högre.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,85:1 samt ljud i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har endast engelskt ljudspår, och ingen svensk dubbning trots att den åtminstone delvis riktar sig till en publik som inte nödvändigtvis kan läsa obehindrat. Efter att samma distributör dubbat Berättelsen om Pi, som utan tvekan riktar in sig till en betydligt äldre publik, är det märkligt att ingen av filmerna i den här serien har dubbats. Det finns textning på de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Textningen håller en hyfsad klass, men lider tyvärr av vissa översättningsfel.

När man matar in DVD-skivan möts man av en kort anti-piratpropaganda, som för en gångs skull är vinklad rätt genom att tacka konsumenten istället för tvärtom. Det följs av varningstexter på 14 sekunder som inte kan hoppas förbi, och därefter möts vi av en distributörsjingel. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn som är stilren men endast engelskspråkig. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att vi, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är alltför lätt om man inte kan engelska. Efter filmens slut uppstår nästa irritationsmoment. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är dubbad eller textad på. Dessa visas i 10 sekunder per språk, och därför tar det en dryg minut innan man äntligen kommer tillbaka till huvudmenyn. Dessbättre går det dock den här gången att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka på menyknappen, och då blir det inte lika illa som vanligt. Men jag begriper fortfarande inte varför Fox inte kunnat göra som andra distributörer och bara visa varningstext på just det språk som man faktiskt har valt.

Som extramaterial återfinns tre bortklippta scener ur filmen, varav den ena i själva verket är ett alternativt slut. Det är hyfsat intressant att se på, men tillför inte särskilt mycket. Den första av scenerna tycker jag dock borde ha fått vara kvar i filmen, då det förklarar ett frågetecken man ställer sig av att se filmen. Därefter hittar vi ett inslag vid namn "Class Clown", som handlar om Greg och skolan samt är tecknad med serietidningsstil. Det ska säkert föreställ vara humoristiskt, men personligen har jag svårt att se det roliga med det här. Därefter hittar vi en så kallad gag reel med misslyckade tagningar på ca fyra minuter, vilket är småroligt men inte mer än så. Där tar det roliga slut, men däremot är det glädjande att allt bonusmaterial för ovanlighetens skull har svensk text.

Recensionen skriven: 10 juni 2013
Senast uppdaterad: 11 juni 2013

Recensionen har lästs 3985 gånger av 2460 personer, sedan den 10 juni 2013