Kortfattade recensioner

Svensk distributör: TriArt Film
Ida - Rakel Lenora Fløttum Anna - Alva Brynsmo Ramstad
Ben - Sam Ashraf Aisha - Mina Yasmin Bremseth Asheim
Ida och Annas mamma - Ellen Dorrit Petersen Ida och Annas pappa - Morten Svartveit
Bens mamma - Lisa Tønne Aishas mamma - Kadra Yusuf
14-åringen - Nor Erik Vaagland Torgersen

I den lilla betongförorten till Oslo reser de flesta familjer bort under sommaren, men inte alla. 9-åriga Ida blir uttråkad av att hela tiden behöva ta hand om sin autistiska syster Anna, som inte kan prata och mest bara stirrar framför sig. Därför överger hon henne och smiter ut i skogen, där hon kommer i kontakt med den samårige pojken Ben. Han uppvisar sina förmågor - han kan förflytta saker med tankekraft, och kan till och med kontrollera människor och få dem att göra saker de inte själva vill. Under tiden har Anna fått kontakt med grannflickan Aisha, som även hon har övernaturliga krafter men av det mer oskyldiga slaget - hon kan läsa andra människors tankar, vilket gör att hon blir den enda som faktiskt kan kommunicera med Anna. Med hennes hjälp kan Anna t.o.m. prata för första gången. Men Ben har helt andra planer med sina krafter...

Titeln till trots är det inte alla barn som är oskyldiga - särskilt inte Ben... De oskyldiga är en annorlunda och hyfsat originell film, som sticker ut från mängden. Det är ett drama och en psykologisk thriller, på samma gång som det också närmar sig skräck. Det är en svår balansgång, men Eskil Vogt lyckas över förväntan. Det är spännande, obehagligt och bitvis riktigt kusligt - och det förblir fängslande från början till slut, då man sitter på helspänn hela tiden. Jag var trött när jag började se filmen, men den tröttheten avtog snabbt och jag satt som klistrad framför TV:n. Här finns också en mycket övertygande stämning och atmosfär, varför man dras in i handlingen på ett effektivt sätt.

Rollfigurerna är intressanta, där de flesta känns förvånansvärt mångfacetterade med både goda och dåliga egenskaper. Undantaget är Ben, som vi aldrig riktigt får något tydligt grepp om, utan som känns som helt ond. Det är lite tråkigt att man inte kunnat förmedla fler nyanser hos Ben, och gärna även åstadkomma någonm slags förklaring till hans beteende, då hans beteende trots allt är nyckeln till hela händelseförloppet.

Under filmens sista fjärdedel känns det också som att det går lite för långt, då Bens beteende spårar ur lite för mycket till den grad att alla svävar i fara. Det blir lite för mycket av allt, och jag önskar att man hade kunnat tona ned slutet något - då hade det känts mer trovärdigt, plus att man hade fått en lite bättre magkänsla av allt. Dessutom är jag lite osäker vad regissören egentligen har velat säga med filmen...? Givetvis måste inte alla filmer ha någon slags sensmoral eller undermening, men här känns det som att regissören faktiskt har velat säga något - men jag lyckas inte avgöra vad...

De oskyldiga är en riktigt bra och välgjord film, som engagerar och berör; och dessutom lyckas att skrämma slag på även de starkaste individer. En dramathriller som faktiskt bitvis lyckas att skrämma mer än renodlade rysare, samtidigt som det också är ett relativt stillsamt drama med lite våld och blod - det är ingen lätt bedrift, men Eskil Vogt har lyckats över förväntan. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och både Rakel Lenora Fløttum och Alva Brynsmo Ramstad är utmärkta som syskonen Ida och Anna. Det var länge sedan jag såg så här duktiga barnskådespelare, som faktiskt spelar helt trovärdigt utan minsta lilla konstlade manér. Fotot är också utmärkt, vilket bidrar till den effekta och starka stämningen i detta trots allt hyfsat jordnära drama. Jag är inte helt nöjd med alla delar av manuset, och bitvis går det lite för långt - plus att jag hade velat få veta mer om varför Ben beter sig som han gör. Men förutom det är det en stark och gripande film, som är väl värd att ses för de flesta, men där bristerna ändå gör att jag inte riktigt kan sätta mer än en mycket stark sjua i betyg.

Recensionen skriven: 1 februari 2022

Recensionen har lästs 1358 gånger av 765 personer, sedan den 1 februari 2022