Manusförfattare: Ian Mackenzie Jeffers, baserat på en roman av Brian Garfield
Nick - Kevin Bacon Helen - Kelly Preston
Lucas - Jordan Garrett Brendan - Stuart Lafferty
Billy - Garrett Hedlund Inspektör Wallis - Aisha Tyler
Bones - John Goodman Joe - Matt O'Leary
Bodie - Edi Gathegi Heco - Hector Atreyu Ruiz

Den malaysisk-australiensiska regissören James Wan har hittills mest blivit känd genom Saw-filmerna. Nu verkar han vara ute efter att ge sig an en ny genre, då hans senaste verk är actionthrillern Death Sentence. Här handlar det om försäkringsagenten Nick Hume, som lever ett fridfullt och trevligt liv med en fru och två barn. Men allting förändras när han och hans äldsta son Brendan får slut på bensin när de är på väg i bilen hem från en hockeymatch. Nick stannar till på första bästa bensinstation, men tyvärr är de inte ensamma som kommer dit - en grupp gängmedlemmar far dit och tänker råna bensinstationen, och Brendan dör i tumultet. Då Nick senare får reda på att det inte finns bevis nog för att försöka sig på en fällande dom mot mördaren, och att åklagarmyndigheten istället tänker satsa på uppgör till ett mindre straff, så bestämmer sig Nick för att ta tillbaka sitt vittnesmål. Istället tar han lagen i egna händer, och ger sig själv ut för att döda gärningsmannen. Men att ge sig på gängmedlemmar kan visa sig vara ödesdigert, och snart är hela gänget ute efter Nick.

Death Sentence har knappast världens mest originella grundstory, och vi har sett liknande upplägg många gånger tidigare. Trots det är storyn dock intressant och fascinerande, och när Brendan dör är det svårt att hålla tårarna borta. Inledningsvis ser det också ut att bli en riktigt bra film, och det blir riktigt spännande när Nick börjar bli jagad av det kriminella gänget. Men allt eftersom filmen pågår, så förändras tyvärr dess karaktär. Från att ursprungligen ha varit ett drama, så förändras det till en ren actionfilm, och efter ett tag börjar allt bara gå ut på att skjuta på allt och alla. De logiska luckorna blir många, och efter ett tag förlorar filmen all trovärdighet. Inte blir saken heller bättre av att Nick verkar närmast odödlig, och överlever det mesta som andra ögonblickligen skulle dö av. Ibland börjar jag undra om manusförfattaren har blandat ihop filmen med TV-serien Buffy the Vampire Slayer, och glömt bort att Nick faktiskt inte ska föreställa vara en vampyr... Polisen är också orealistiskt apatiska, och fastän det i många fall verkar övertydligt vad Nick håller på med, så verkar ingen bry sig om att stoppa eller ens förhöra honom. Sista spiket i kistan kommer under filmens sista halvtimme, då den redan tunna storyn blir närmast obefintlig, och allting bara verkar gå ut på så snabba actionscener som möjligt. Då blir det fruktansvärt oengagerande, och till sist bryr man sig inte det minsta om vad som ska hända. Det är tråkigt, då filmen inledningsvis verkar riktigt lovande. Skådespelarinsatserna är dock bra, och Kevin Bacon gör en mycket stark insats som Nick. Bildspråket och fotot är också imponerande, och Death Sentence är utan tvekan tekniskt välgjord. Men tyvärr är manuset filmens svagaste kort - visst förstår jag att actionthrillers per definition knappast lär ha djupa och genomarbetade manus, men efter filmens starka inledning, så blir det helt enkelt alldeles för mycket av det goda. Då grundstoryn är intressant och filmens första halvtimme är riktigt stark, så ger jag trots allt Death Sentence en mycket svag femma, och visst är den nätt och jämnt fortfarande sevärd. Personer som älskar genren kanske också uppskattar den mer än mig, men undertecknad blev ärligt talat riktigt besviken.

Recensionen skriven: 11 november 2008
Senast uppdaterad: 11 november 2008

Recensionen har lästs 3497 gånger av 1953 personer, sedan den 11 november 2008