Dubbningshemsidan

Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Den blomstertid nu kommer
(Den blomstertid nu kommer)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Sök efter Den blomstertid nu kommer på CDON
Drama / Action / Thriller / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 2 timmar 9 minuter
Genre: Dramathriller
Produktionsland/år: Sverige, 2018
Produktionsbolag: Crazy Pictures
Producent: Albin Pettersson, Olle Tholén & John Nordling
Regi: Victor Danell
Manusförfattare: Victor Danell, Albin Pettersson, Hannes Krantz, Olle Tholén, Rasmus Råsmark, Gustaf Spetz & Christoffer Nordenrot
Svensk distributör: Svensk Filmindustri AB/SF Studios
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1
(Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Alex - Christoffer Nordenrot Anna - Lisa Henni
Björn - Jesper Barkselius Eva - Pia Halvorsen
Konny - Magnus Sundberg Kim - Krister Kern
Elin - Lo Lexfors Farmor - Karin Bertling
Klara - Ulrika Bäckström Morbror Erik - Niklas Jarneheim
Tholén - Alexej Manvelov Emil - Yngve Dahlberg
Lenny - Liselott Lindeborg Lasse - Håkan Ehn
Sharokh - Arvin Kananian Jögga - Rikard Svensson
\"\"
Foto: Crazy Pictures

Crazy Pictures är ett filmkollektiv från Norrköping bestående av de sex unga killarna Victor Danell, Albin Pettersson, Hannes Krantz, Olle Tholén, Rasmus Råsmark och Gustaf Spetz (nästan alla födda 1988 eller 1989). De regisserar och skriver manus tillsammans, och har sedan 2008 blivit kända genom en rad framgångsrika kortfilmer på YouTube. I veckan har deras första långfilm premiär, som delvis finansierats genom så kallad crowdfunding - d.v.s. donationer från privatpersoner - via webbsajten Kickstarter. Budgeten landade till slut på i sammanhanget imponerande men med internationella mått relativt blygsamma budgeten 18 miljoner kronor, och filmen har fått namnet Den blomstertid nu kommer.

Alex växer upp i Vånga utanför Norrköping, med få vänner och med sin brutala och våldsamma pappa Björn. Men en juldag 2005 får hans mamma nog och lämnar både Alex och Björn. Efter att Alex stora kärlek Anna dessutom flyttar till Stockholm, utan att han ens vågar berätta vad han egentligen känner, får han snart också nog och sticker hemifrån. Drygt ett decennium senare är Alex en framgångsrik musiker, men också känslomässigt störd och fortfarande djupt påverkad av barndomen. Anna såg han inte mer, och Anna i sin tur har en mamma som är minister i regeringen och aldrig har tid till sin dotter. Allt förändras när Stockholm i anslutning till midsommarafton drabbas av flera attentat, då broar och byggnader sprängs. Alla skyller på terrorattentat av IS, men Björn - som numera jobbar på elstationen i Vånga - är övertygad om att det snarare är Ryssland som ligger bakom. Snart besannas också Björns farhågor, då de flesta elnät i stora delar av Sverige slås ut. Snart fungerar inte vare sig elektricitet, Internet eller telefon, och inte blir saken bättre när alltfler personer börjar bete sig märkligt och det börjar inträffa en mängd oförklarliga bilolyckor...

Svenska katastroffilmer har man inte direkt blivit bortskämd med - den senaste sådana var faktiskt flera decennier sedan, och mycket har hänt sedan dess. Därför är det välkommet med en svensk film inom den här från amerikanskt håll ganska uttjatade genren; och trots allt skiljer sig svenska filmer en hel del från amerikanska. Överlag är Den blomstertid nu kommer en riktigt bra film, som både är underhållande och tänkvärd. Det är imponerande att ha lyckats åstadkomma allt detta genom bland annat crowdfinansiering utan starka finansiärer i ryggen, och också imponerande att ha lyckats få 18 miljoner kronor att räcka så långt (vilket låter mycket, men i verkligheten inte är alltför mycket pengar inom filmbranschen).

Filmens tema känns högaktuellt och ligger helt rätt i tiden, och jag undrar om det är en slump att filmen får premiär bara några veckor efter att alla hushåll fått broschyren "Om krisen eller kriget kommer" - för filmen har skrämmande likheter... Här finns ett påtagligt djup, och det är både spännande och obehagligt. Det är en engagerande film, och det förblir intressant och intensivt varför man aldrig släpper filmduken med blicken. Det är också oerhört stämningsfullt, och filmen målar upp en imponerande stämning och atmosfär.

Kanske viktigast av allt är att Crazy Pictures, till skillnad från merparten av alla amerikanska katastroffilmer, inte glömmer bort rollfigurerna och relationerna som allting kretsar kring - det må hända mycket på en större skala, men vad som händer med enskilda rollfigurer kommer alltid vara minst lika viktigt, och gör att man engagerar sig på ett helt annat sätt. De centrala rollfigurerna känns också mångfacetterade och trovärdiga, även fast Alex verkligen inte är en särskilt sympatisk rollfigur - men icke desto mindre kan man ändå förstå hur han blivit så här.

Allt är mänskligt och jordnära, trots att intrigen är storskalig och något tillspetsad. Men trots den tillspetsade premissen upplevs det ändå realistiskt, inte minst med dagens internationella klimat, och mycket som tas upp i filmen känns ändå trovärdigt och fullt möjligt. Därför dras man in i filmen på ett effektivt sätt, och trots en lång speltid går tiden relativt snabbt. Det är starkt och berörande, men också spännande och intensivt. Det är också mörkt och dystert, och här finns inte mycket till ljusglimtar; vilket förstås är fullt avsiktligt.

Det är lätt att bli imponerad av Den blomstertid nu kommer, och sett till omständigheterna med en (relativt) påkostad svensk actionfilm finansierad via crowdfunding och inspelad i Norrköping är det en fantastisk bedrift. Men trots det finns det även en del brister, som gör att filmen inte blir så bra som den hade kunnat bli. Bitvis blir det lite mycket med actionsekvenserna, då det börjar upplevas som effektsökeri med lite för många scener med stora explosioner, bilar som flyger all världens väg, skottlossningar, o.s.v. Nästan alla scener behövs för handlingen, men ett flertal pågår lite för länge för sitt eget bästa, så att det känns som att Crazy Pictures bitvis glömmer bort rollfigurerna till förmån för häftiga effekter. Det är lite synd, och ibland gäller faktiskt den gamla premissen "Less is more".

En del av rollfigurerna får heller inte riktigt det djup de hade behövt, och framförallt vad gäller Alex saknas en viss fördjupning för att få oss att få en djupare förståelse av honom och hans uppväxt. Vi förstår att han påverkats av barndomen, och att han därför verkar ha blivit känslomässigt störd, men man hade behövt få veta ännu mer för att faktiskt förstå honom. Som det är nu blir han ärligt talat lite för osympatisk, och jag är inte säker på att det var avsikten. Jag hade gärna också lärt känna pappa Björn ännu bättre, då även hon är osympatisk och trots vissa ansträngningar ändå inte blir mycket mer än en våldsam man. Som det är nu blir det istället främst Anna man faktiskt känner för och sympatiserar med, och jag misstänker att tanken varit att vi också skulle känna för och bry oss om Alex - trots allt vill man ju vanligtvis kunna "heja" på huvudrollen i en film, och det är lite problematiskt i det här fallet.

Det förekommer också en del logiska luckor, och åtminstone undertecknad får inte allting att hänga ihop logiskt. Exempelvis känns det lite märkligt varför man gör ett stort väsen av att dörren till skyddsrummet inte går att öppna när den väl stängts, samtidigt som bakdörren till samma skyddsrum verkar gå att öppna och stänga hur lätt som helst; och som man till och med ofta lämnar på glänt... Logiskt sett borde väl en dörr som huvudpersonerna kan öppna även fienderna lätt kunna öppna...? Även en del andra oklarheter stör helhetsintrycket, och jag hade velat få bättre förklaringar till en del. Vi får inte heller någon rimlig förklaring varför Björn under vissa scener ser ut att vara tuffare än He-Man; något vi aldrig tidigare ens sett antydningar till - att vara en kvinnomisshandlare och att vara en actionhjälte är trots allt inte samma sak... Filmen hade nog vunnit på en finslipning av manuset.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna är förvånansvärt välgjorda och trovärdiga. Det ser verkligen ut som mer påkostat än det faktiskt är, och för det förtjänar produktionsteamet en eloge. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Christoffer Nordenrot är riktigt bra som Alex, och gör en svår roll rättvisa utan överspel eller konstlade manér. Att han däremot även spelar Alex som tonåring i filmens prolog fungerar sämre, för hur mycket man än försöker går det inte att ta Christoffer på allvar som 16-åring då han trots sminkning och andra knep ser betydligt äldre ut än så. Lisa Henni är mycket bra som Anna, och spelar övertygande och trovärdigt in i minsta detalj. Hon fungerar också betydligt bättre i de inledande scenerna som 16-åring, som trots att hon är äldre än Christoffer ändå lyckas se ut som tonåring. Jesper Barkselius är bra som Björn och gör vad som går av rollfiguren, men balanserar ibland på gränsen till överspel.

Den blomstertid nu kommer är en bra och välgjord film, som onekligen känns lite mer mänsklig än merparten av alla amerikanska snarlika filmer och som framförallt nästan aldrig glömmer bort rollfigurerna ens när det är som mest actioninriktat. Det är spännande, intensivt, underhållande och dessutom tänkvärt och trovärdigt. Överlag upplevs filmen också realistisk, varför det har blivit en minnesvärd film. Att filmen ens har kunnat se dagens ljus under de här omständigheterna är oerhört imponerande, och det ska bli spännande att se vad Crazy Pictures kan åstadkomma framöver i långfilmsväg. Men 2 timmar 9 minuter är i saftigaste laget för den här intrigen, och det medför att actionsekvenserna ibland känns lite utdragna; på gränsen till effektsökeri. Manuset hade också behövt en översyn, då inte allt upplevs logiskt och rollfigurerna gärna hade fått ännu fler nyanser och lager. Därför blir jag inte riktigt så begeistrad som jag hade hoppats på, och jag får intrycket att filmteamet inte riktigt kunnat bestämma sig för om fokus ska ligga på en laddad katastrofaction eller ett berörande relationsdrama; vilket delvis resulterar i att filmen inte riktigt fungerar fullt ut som någotdera. Men att det är en stabil och bra film råder ingen tvekan. Därigenom är det också en film väl värd att se, men där bristerna gör att jag efter moget övervägande nöjer mig med en stabil sjua i betyg.

Daniel Hofverberg
Recensionen skriven: 19 juni 2018
Senast uppdaterad: 19 juni 2018

Recensionen har lästs 2340 gånger av 1326 personer, sedan den 19 juni 2018

Betyg:
Film/serie * * * * * * *     7
DVD-produktion   --
Snittbetyg: * * * * * * *     7

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
FYRA - ÅTTA - FYRA - SEXA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2021 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna


 

Vill du annonsera här?
Kontakta webbmastern