Kortfattade recensioner

Lennart Granström - Joel Spira Göran Fors - Emil Almén
Harry Levin - Magnus Krepper Petronella Levin - Ella Grau Roney / Michelle Meadows
Thomas Pettersson - Björn Bengtsson Mattias Göransson - Fredrik Gunnarsson
Olof Palme - Peter Viitanen Lisbeth Palme - Cilla Thorell
Gunhild - Lia Boysen Anders - Bengt Braskered
Christer Pettersson - Matti Boustedt Stig Engström som barn - Isak Svallhed

Vad hände egentligen den där ödesdigra sena kvällen den 28 februari 1986, när Olof Palme blev mördad på öppen gata utanför biografen Grand i Stockholm? Tja, 100% säkra kommer vi nog aldrig kunna bli, men enligt både Thomas Petterssons bok, chefsåklagare Krister Petersson och nu även Netflix nya dramaserie Den osannolika mördaren var det den så kallade Skandiamannen Stig Engström som mördade Palme för att sedan försöka hålla sig synlig i utredningen som vittne. Här får vi se mordet, hur han lyckas komma undan med det och även till varje pris vill göra sig märkvärdig inför pressen med det ena vittnesutlåtandet mer osannolikt än det andra. I fem avsnitt får vi följa allt från Stig Engströms barndom (som hastigast) och fram till 2020 när polisutredningen officiellt lades ned (då den förmodade gärningsmannen är avliden och därmed inte kan åtalas).

Man kan tycka att det känns en smula magstarkt att i en dramaserie otvetydigt peka ut Stig Engström som Olof Palmes mördare, när det ju faktiskt inte är bevisat i domstol att så är fallet - i synnerhet som Stig Engström inte är i livet och kan försvara sig. Efter presskonferensen 2020 med åklagare Krister Petersson anser dock jag också att det mesta tyder på att det faktiskt var Stig Engström som utförde mordet, och efter så här många år och där polisutredningen så kraftigt missköttes under de första åren, så kommer man sannolikt aldrig kunna komma längre än så här.

Den osannolika mördaren är hursomhelst en riktigt bra serie, som är välgjord, intressant och periodvis även ganska spännande. Utgången är ju given och ganska mycket är känt sedan tidigare, men långt ifrån allt, varför det ändå blir fascinerande och engagerande att titta på de fem avsnitten. En stor del av tiden sitter man som klistrad, och det är en mycket välgjord serie som håller intresset vid liv - en imponerande bedrift när ganska mycket trots allt är sådant som redan är känt.

Mycket som skildras är förstås spekulationer eller kvalificerade gissningar, men de kända fakta överensstämmer väl med vad som verkligen hände och vi får en värdefull och trovärdig inblick i polisutredningen. Efter att ha sett på serien blir man också alltmer övertygad om att Stig Engström faktiskt var mördaren, och om inte Hans Holmér hade misskött utredningen så katastrofalt de första två åren hade mordet sannolikt varit löst idag. Allting upplevs realistiskt och trovärdigt, och även fast vi förstås inte kan vara säker på att allt överensstämmer med verkligheten så tyder mycket på att sanningen nog ändå ligger hyfsat nära det vi får se.

Dock kan serien bitvis upplevas något rörig, då man hoppar mycket i tiden - allt från tiden runt Palme-mordet till så långt bakåt som 1957 (när Stig var barn) och fram tills 2000-talet. Oftast står det utsatt årtal, så man förstår när saker och ting händer, men inte alltid. Några tidshopp mindre hade nog varit att föredra, och ibland upplevs serien något osammanhängande. Jag tycker heller inte riktigt att journalisten Thomas Petterssons utredning - vars bok serien bygger på - fungerar riktigt lika bra som scenerna från 1980-talet och tidigt 1990-tal. Där blir det mest rabblande av fakta, utan att vi får reda på hur han tar reda på allt. Det är också lite märkligt att den så kallade 33-åringen, som en kortare period var misstänkt för mordet, får så lite utrymme i serien - han medverkar och nämns i stort sett bara i en enda scen, och vi får inte ens veta varför han avfärdas från utredningen. Även Christer Pettersson har fått relativt lite utrymme, men känns i alla fall mer fullständigt än 33-åringens roll i det hela.

Den osannolika mördaren är en mycket välgjord serie, med utmärkta skådespelare. Robert Gustafsson är utmärkt som Stig Engström, men jag stör mig lite på hans falska dubbelhaka genom ett försök att efterlikna den riktiga personen. Mikael Persbrandt är också nästintill "förklädd" till oigenkännlighet som Hans Holmér, men gör en bra insats. Även i övrigt är det bra skådespelare, och serien har även bra foto och utmärkt scenografi som verkligen ser ut och känns som 1980-tal in i minsta detalj.

Det är en riktigt lyckad serie, som är en av de bästa svenska serierna från senare år och är väl värd att se. Vi kan som sagt inte vara säker på vad som hände i verkligheten, och här finns utan tvekan sin beskärda del av spekulationer, men serien ger ändå en så realistisk och trovärdig skildring att man blir alltmer övertygad om att Stig Engström var mördaren. Helt säker kan vi nog aldrig bli, och skulle han mot förmodan råka vara oskyldig så är det ju minst sagt ett magplask att peka ut honom på det här sättet. Men det är hursomhelst en riktigt bra serie, som är väl värd att se för de allra flesta, även om jag gärna hade sett en fördjupning kring vissa aspekter. Mitt betyg stannar därför på en mycket svag åtta, men det är ju minsann inte fy skam.

Recensionen skriven: 15 november 2021

Recensionen har lästs 2607 gånger av 1566 personer, sedan den 15 november 2021