Tack till Sandrew Metronome för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Thomas - Anders W. Berthelsen Ursula - Maria Bonnevie
Marianne - Marie Louise Wille Bea - Sarah Juel Werner
Lange-Erichsen - Henning Jensen Ingrid - Ghita Nørby
Claus Jensen - Jonas Schmidt Charlotte - Sonja Richter
Amalie - Sarah Boberg Liv - Mette Gregersen

Att vi går närmare ett övervakningssamhälle har knappast undgått någon, och det är många som inte är särskilt förtjusta över det. I Sverige har vi bl.a. sett exempel genom FRA- och Ipred-lagarna, och i Danmark finns även liknande motsvarigheter. Det har den danske regissören Søren Kragh-Jacobsen inte undgått att lägga märke till, och har byggt upp en thriller kring detta. I centrum står Thomas, som försörjer sig med sånger och kasperteatrar för barn, Privat är det inte lika gott ställt, då han nyligen separerat från sin fru och deras gemensamma tonårsdotter försöker att agera rebell. En dag får han kontakt med sin syster Charlotte, som desperat vill prata med honom om deras pappa. Exakt vad saken gäller vill hon inte berätta på plats, utan istället vill hon träffas på andra sidan bron; på kallbadhuset i Ribersborg i Malmö. Men något möte blir aldrig av, för väl på plats har Charlotte drunknat; trots att hon var en erfaren simmare. När Thomas går igenom sin systers personliga tillhörigheter, hittar han böcker om kemisk krigsföring, gamla fotografier och anteckningar som verkar minst sagt kryptiska. Deras pappa hade jobbat inom militärens underrättelsetjänst, och Thomas börjar inse att han kanske inte varit helt ärlig till sina anhöriga. Pappans gamla chef vill inte kännas vid någonting om det här, och han är dessutom aktuell då försvarets underrättelsetjänst och polisens underrättelsetjänst håller på att slås ihop; något som kommer att resultera i en ökad övervakning i samhället. Thomas får hjälp av sin systers flickvän Ursula om vad hon egentligen hade arbetat med, och tillsammans börjar de utreda hur systern egentligen kunnat dö och vad hon hade upptäckt innan hennes död. Men betydligt mer mäktiga män än han vill inte alls att saker och ting ska komma ut, och Thomas inser att han tagit sig vatten över huvudet, då okända människor även börjar hota hans familj...

Det som ingen vet är onekligen en thriller som kommer precis rätt tidsmässigt - efter nyliga debatter i Sverige så känns den här filmen som mer aktuell än någonsin tidigare. Upplägget är knappast särskilt nyskapande eller originellt, men det är ett intressant ämne som tas upp och storyn är genomarbetad. Därför har det blivit en bra film, som håller intresset vid liv hela tiden. Tempot är lagom högt - det händer tillräckligt mycket för att det ska förbli fängslande, men samtidigt inte så mycket så att det blir rörigt. Det är en lyckad balansgång, och därför har det också blivit en engagerande och intressant film. Det har blivit en riktigt spännande film, där man aldrig riktigt kan slappna av. Någon rolig film är det absolut inte, utan snarare en ganska deprimerande och mörk film, som visar på riskerna med ett övervakningssamhälle på ett effektivt sätt. För konspirationsteoretiker måste det här vara rena önskedrömmen, och även för oss andra så får vi se tillräckligt mycket för att bli både oroad och paranoid. Personbeskrivningarna varierar en del, men på "rätt" sida är det relativt gott ställt. Både Thomas och Ursula har blivit relativt mångbottnade karaktärer, och i synnerhet Thomas är en genomarbetad karaktär som känns levande. Bland "fienderna" är det inte lika gott ställt, utan där handlar det om relativt endimensionella och stereotypa rollfigurer, som aldrig får något större djup. Det är visserligen fullt förståeligt och knappast ovanligt, men för att en film ska kännas mer trovärdig behövs det trots allt att båda sidor tas upp på ett lite mer jämnställt sätt än här. Filmen erbjuder starkt foto och ett effektivt bildspråk, som blandar handkamera med fast kamera på ett lyckat sätt.

Även skådespelarna är lyckade, och både Anders W. Berthelsen och Maria Bonnevie spelar övertygande och naturligt. Även i övrigt imponerar skådespelarna, och jag blev särskilt imponerad över Sarah Juel Werner som Thomas dotter Bea. Hon spelar riktigt naturtroget, men jag önskar att hon hade fått lite mer utrymme. Den generellt duktiga Henning Jensen spelar visserligen relativt bra, men får inte mycket att arbeta med i en otacksam och klichéfylld roll som underrättelsetjänstens chef Lange-Erichsen. Det är visserligen huvudsakligen manusets fel, men jag kan inte låta bli att känna att en bättre skådis borde ha kunnat väcka liv i rollfiguren på ett bättre sätt. Det största problemet med Det som ingen vet är att den lider av ett flertal logiska luckor och trovärdighetsproblem. Mycket av det som händer känns inte särskilt trovärdigt, vilket visserligen kan vara effektivt för att få fram budskapet, men går helt enkelt lite väl långt dramaturgiskt. Det känns som att manusförfattarna har valt att till viss del överge budskapet med övervakningssamhällen för att istället få en spännande film. Det är i och för sig ett fullt rimligt beslut, men det borde gå att få bådadera, vilket skulle ha gjort filmen djupare och starkare än den nu blivit. Vi får heller inte klara besked om allting, utan när sluttexterna börjar rulla kvarstår fortfarande vissa frågetecken som vi aldrig fått någon egentlig klarhet i. Det känns lite antiklimaktiskt, samtidigt som jag till viss del förstår tanken. Kort sagt är det här en typisk sådan film som förblir spännande och engagerande för stunden, men där man i efterhand inser allt fler logiska begränsningar och att filmen faktiskt inte hållit ihop lika väl som det först kändes. Det är knappast förvånande, men känns ändå lite tråkigt. Därför håller Det som inget vet inte riktigt att fundera över några längre stunder i efterhand, men fungerar utmärkt som underhållning för stunden. Därför har den blivit fullt sevärd, men hade vunnit på ett mer finslipat och nedtonat manus, som med fördel kunnat ha blivit lite mer realistiskt.

DVD-utgåvan av Det som ingen vet erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 2,35:1, vilket på ren svenska innebär stora svarta fält upp- och nedtill på en 4:3-TV och mindre svarta fält på en Widescreen-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1, vanlig stereo och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är bra, även om bilden ibland blir aningen grynig, Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken samt danska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Den svenskspråkiga dialog som förekommer, främst av Ursula, har tyvärr inte textats utan förblir otextad på det svenska textningsspåret. Det är lite irriterande och svagt, i synnerhet som Maria Bonnevie ganska ofta talar otydligt, och det inte blivit helt lätt att uppfatta vad som sägs. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. När man valt språk visas varningstexter på valt språk. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är engelskspråkig, enkel och stilren. Det enda extramaterial som finns är en ursprunglig biotrailer för samma film, vilket är precis så spännande som det låter... Där tar det roliga slut, och ärligt talat borde man kunna förvänta sig mer extramaterial på en nyproducerad film som denna.

Recensionen skriven: 24 juni 2009
Senast uppdaterad: 25 juni 2009

Recensionen har lästs 3525 gånger av 1969 personer, sedan den 24 juni 2009