Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Matthew Carnahan, Joel Fields, Albert Kim, Dawn Prestwich, Nicole Yorkin, Dave Flebotte, Rebecca Dameron & Sally Robinson
Lucy - Courteney Cox Arquette Don - Ian Hart
Willa - Alex Breckenridge Brent - Jeffrey Nordling
Holt - Josh Stewart Julia - Laura Allen
Terry - Shauna Stoddart Naomi - Alexi Wasser
Leo - Will McCormack Garbo - Carly Pope

Trots att de flesta av oss har åsikter om skvallertidningar - vare sig till det bättre eller till det sämre - så har det än så länge varit ont om filmer eller serier som handlat om detta. Men detta är något som producenten Matthew Carnahan velat göra något åt, med sin nya serie Dirt som hade amerikansk urpremiär i januari 2007 på den amerikanska kabel-TV-kanalen FX. I Sverige har serien visats på TV4:s systerkanal TV400, och nu senast även på TV4. Men då TV400 knappast kan beskyllas för att ha världens högsta tittarsiffror, och TV4:s visningar är på dålig sändningstid, är det sannolikt inte så många som upptäckt serien - därför är det välbehövligt att den första säsongen nu också släppts på DVD. Serien har framförallt blivit känd genom skådespelerskan Courteney Cox (numera egentligen Courteney Cox Arquette, men trots detta crediteras hon i serien under sitt flicknamn) återkomst till TV-världen, efter många år som Monica i Vänner och före det som Lauren i 1980-talsklassikern Fem i familjen. Här spelar hon en tidningsredaktör vid namn Lucy Spiller, som är chefredaktör för två olika tidningar med samma ägare samtidigt - skvallertidningen Dirt och den lite mer seriösa tidningen Now. Till skillnad från många andra skvallertidningar tycker Lucy att det är viktigt att allting som skrivs verkligen är sant. Men tillsammans med den schizofrena paparazzi-fotografen Don och hennes medarbetare, är de beredda att gå bokstavligt talat hur långt som helst för att verkligen få reda på sanningen till varje pris... Samtidigt har Lucy hård press på dig från ägarna, då tidningarna inte går särskilt bra ekonomiskt och helst skulle behöva kraftiga nedskärningar.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av skvallerpressen, eller ens skvaller i allmänhet, och hade därför inga höga förväntningar inför Dirt. Enda skälet till att jag faktiskt gav serien en chans var på grund av Courteney Cox, som jag tyckt mycket bra om ända sedan Fem i familjen. Men till min stora förvåning visade sig det här vara en riktigt bra serie. Dirt är underhållande och intressant, och man bryr sig om rollfigurerna och vad som händer. Manusförfattarna har också på ett skickligt sätt lyckats att göra ett mellanting mellan fristående avsnitt och följetong, där övergripande storylines ligger kvar mellan avsnitten men de flesta huvudteman avslutas inom samma avsnitt.Det är en vettig kompromiss, för att locka folk att fortsätta följa serien, utan att behöva bli irriterade över att ingenting löser sig (på samma sätt som i de flesta såpoperor). Serien känns ganska trovärdig, och även fast jag inte har någon personlig erfarenhet av skvallerpressen, så anser jag att den porträtteras på ett tämligen realistiskt och mångbottnat sätt, utan förutfattade meningar från producenternas eller manusförfattarnas sida. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Courteney Cox är strålande som chefredaktören Lucy. Dessutom är jag mycket imponerad över Alexandra Breckenridge, som är utmärkt som medarbetaren Willa. Brittiska Ian Hart gör dock ett lite stelt intryck som paparazzifotografen Don, och kommer periodvis nära gränsen för överspel, även om jag inte kan utesluta att det rör sig om avsiktliga begrepp från producenternas sida. Men seriens främsta problem ligger i manuset, och gör att jag trots allt inte är helt nöjd med den. För det första är det många rollfigurer och invecklade relationer, och det är inte helt enkelt att hålla koll på alla karaktärer och dess relationer. Risken är överhängande att man glömmer bort viktiga detaljer, och periodvis kan man tycka att manusförfattarna försökt att klämma in lite för mycket. Det blir helt enkelt för mycket av det goda, och det hade inte skadat att ta bort vissa mindre viktiga rollfigurer och sidohandlingar, som egentligen inte leder någonstans. För det andra är jag heller inte helt förtjust i den schizofrena fotografen Don - den rollfiguren känns mer endimensionell än de övriga, och man känner igen direkt sympati eller förståelse för honom. Det fungerar hyfsat i början, men allt eftersom serien fortlöper så börjar karaktären spåra ur med mer omfattande vanföreställningar, och det blir mer irriterande än underhållande. Det blir helt enkelt för överdrivet för att kunna kännas realistiskt, vilket är beklagligt då serien i övrigt framträder på ett ganska trovärdigt sätt. Att tona ner rollfiguren Don hade varit ett önskvärt grepp för att få en mer engagerande och trovärdig serie. Men även fast serien haft potential att bli ännu bättre, så är det fortfarande en bra och underhållande serie. Därför kan jag definitivt rekommendera den, och de flesta avsnitt verkar också hålla att ses om efter att det gått ett tag. Jag ser fram emot att se vad som kommer att hända i seriens andra och sista säsong, så jag hoppas att även den släpps på DVD inom kort - inte minst då jag sedan länge gett upp hoppet om att kunna följa serien i TV, med TV400:s växlande sändningstider...

DVD-utgåvan kommer i ett digipack-fodral med papphölje, där skivorna ligger i två rader, något överlappande. Det gör att boxen tar upp lite utrymme, men är samtidigt besvärligt att hantera. För att få fram den första skivan, måste man därför först lyfta på den andra och sen ta upp skivan. Likadant med den tredje skivan, som ligger under den fjärde. Serien återges i dess originalformat 1,78:1 i anamorfisk Widescreen, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 - förvånansvärt bra för att vara en TV-serie, som än idag ofta bara produceras i stereo eller åtminstone 2-kanalig Surround. Avsnitten är textade på en rad olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska. På engelska finns både vanlig text och text för hörselskadade, vilket är uppskattat, men tyvärr finns ingen svensk text för hörselskadade. Bild- och ljudkvaliteten är bra, och textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in den första skivan, möts man av språkvalsmeny vilket följs av varningstexter och distributörsjingel. Därefter visas en trailer för andra TV-serier på DVD, innan huvudmenyn visas. Menyerna är på engelska oavsett valt språk, men är stilrena och effektfulla. Förutom att spela de individuella avsnitten finns även "Play all"-funktioner, vilket är uppskattat. De andra tre skivorna har likadant upplägg, förutom att det där inte visas någon trailer utan huvudmenyn kommer direkt efter jingeln.

Recensionen skriven: 2 september 2008
Senast uppdaterad: 2 september 2008

Recensionen har lästs 3778 gånger av 2104 personer, sedan den 2 september 2008