Tack till Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Doktor Parnassus - Christopher Plummer Tony - Heath Ledger / Johnny Depp / Jude Law / Colin Farrell
Valentina - Lily Cole Anton - Andrew Garfield
Percy - Verne Troyer Mr. Nick - Tom Waits
Presidenten - Peter Stormare Farbror Bob - Simon Day
Sally - Paloma Faith Martin - Richard Riddell

Den amerikansk-brittiska regissören och manusförfattaren Terry Gilliam - ursprungliugen en av medlemmarna i Monty Python-gänget - har blivit känd för udda och annorlunda filmer, med bl.a. verk som Fear and Loathing in Las Vegas och Bröderna Grimm i bagaget. 2005 regisserade och skrev han Tideland, och nu är det dags för hans kanske mest udda film hittills. Filmen med den udda titeln The Imaginarium of Doctor Parnassus uppmärksammades på filmfestivalen i Cannes, och har därefter blivit nominerad till ett flertal priser; däribland två Oscars för bästa foto och bästa scenografi - den vann dock ingendera. För gemene man har filmen dock främst blivit uppmärksammad genom att det var Heath Ledgers allra sista film - han dog mitt under inspelningen av filmen, men genom en del nya kreativa grepp lyckades filmen ändå slutgöras med Heaths redan inspelade scener intakta.

I centrum står en omkringresande jycklargrupp, som rullar runt i en gammaldags vagn i dagens London. Gruppen leds av den 1000 år gamla doktor Parnassus, och därutöver finns dvärgen Percy som är teaterns allt-i-allo, Parnassus 15-åriga dotter Valentina och den unga illusionisten Anton. Jycklargruppens måttligt populära attraktion består av ett så kallat imaginarium; en fantasivärld som göms bakom en spegel, och där gäster som går igenom får uppleva sina drömmar slå in på mycket underliga sätt. I utbyte mot evigt liv och magiska krafter gjorde Parnassus en gång i tiden ett avtal med Djävulen om att hans då ej existerande barn skulle överlämnas till Djävulen på dennas 16-årsdag. Det har inte varit något problem hittills, men nu ska Valentina fylla 16 om bara några dagar och det är ont om tid. Då visar sig en potentiell lösning. Gruppen hittar en mystisk främling hängandes med snara runt halsen från London Bridge, och när de tar ner honom visar han sig mot all förmodan fortfarande leva. Mannen har tappat minnet och vet inte vem han är, men har idéer för att kunna modernisera teatern och kanske även kunna rädda Valentina.

Terry Gilliam har inte precis blivit känd för traditionella och sedvanliga filmer, men frågan är om inte hn slagit sina egna rekord nu. För The Imaginarium of Doctor Parnassus kan mycket väl vara bland det mest märkliga och absurda som världen någonsin skådat. Det här liknar inget man tidigare sett, och Terry Gilliam uppvisar onekligen en enorm fantasi. Det är udda, fantasifullt och mycket originellt. Men tyvärr är originalitet inte alltid synonymt med bra, och tyvärr blev jag besviken över den här filmen. Att påstå att det är rörigt och svårfattligt är en extrem underdrift, och ärligt talat betvivlar jag att någon som sett filmen verkligen förstår allt som Terry Gilliam tänkt sig. Ibland kan man rentav undra om Terry själv fattar allt han hittat på, och jag misstänker nästan att svaret på den frågan är nej... Det förvärras också av att det finns många rollfigurer, och att man därför har svårt att hinna bli bekant med någon.

Det är också en ganska långsam och seg film, och ibland fick jag anstränga mig för att inte somna. Visserligen var jag ganska trött när jag såg den, vilket nog inte är bästa förutsättningen, men är en film tillräckligt bra så bör man trots allt inte känna på det sättet. Det känns också överdrivet "konstnärligt", då det verkar uppenbart att målsättningen varit att skapa en annorlunda och storslagen visuell upplevelse hellre än att berätta en sammanhängande historia. Allt eftersom lyckas manusförfattarna nämligen att krångla till det för sig så mycket, så att filmen blir alltmer obegriplig för varje minut som går. Det som inledningsvis är charmigt blir därför mest bara förvirrande och obegripligt efter ett tag. Det blir heller inte bättre av att The Imaginarium of Doctor Parnassus blivit mycket osammanhängande, och har en tendens att streta åt alla håll. Då kan man bitvis undra vad tanken egentligen är. Kanske är filmen helt enkelt för djup och filosofisk för vanligt folk, så att jag inte begriper mig på dess storhet...?

Men fastän jag hade höga förväntningar och verkligen ville tycka om filmen, så kan jag inte påstå att jag blev överbegeistrad. Men därmed inte sagt att det är en dålig film. Det är en udda och intressant film, där grundstoryn absolut är lovande och som aldrig blir förutsägbar på något sätt. Periodvis är det också riktigt bra, då vissa scener verkligen griper tag och man förbluffas över all fantasirikedom och de lysande scener som trots allt förekommer. Men filmen är mycket ojämn, och det finns minst lika många exempel på scener som bara känns oengagerande och rentav lite tråkiga. Den är också alldeles för lång, och att utöka en film med så pass tunn story till två timmar är inget klokt drag. Om den kortats ner en del hade filmen sannolikt upplevts som bättre, men nu blir det bara för mycket av alltihop.

Terry Gilliam skulle nog behöva någon som kunnat hålla handen och sätta stopp då och då, för uppenbarligen har denna fantasifulla regissör aldrig hört talats om begreppet "kill your darlings"; d.v.s. nödvändigheten att ibland skriva bort onödiga rollfigurer och handlingar, även om man själv tycker om dem. Rollfigurerna är också tämligen endimensionella, och det är svårt att känna något för någon av dem, vilket ytterligare sänker helhetsintrycket. Men visuellt och hantverksmässigt är The Imaginarium of Doctor Parnassus onekligen en storslagen upplevelse. Fotot är förstklassigt, och håller mycket hög klass. Filmfotograferna har på ett skickligt sätt lyckats att blanda en gammaldags stil med modern dito, och blandningen mellan fast kamera och handkamera fungerar utmärkt. Filmen har också ett effektivt och starkt bildspråk, som gör att den sticker ut från mängden. Specialeffekterna är hyfsade, men ibland känns de lite för konstlade för att höra hemma i en modern film och man kan också tycka att filmteamet har förlitat sig för mycket på just datoreffekter. Terry Gilliams tidigare filmer har i betydligt större utsträckning satsat på traditionella effekter på olika sätt, och därför känns det här som ett steg i fel riktning.

Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra, och Christopher Plummer är utmärkt som doktor Parnassus. Även Tom Waits är riktigt bra som Djävulen, och dessutom blev jag imponerad över fotomodellen Lily Cole som spelar riktigt övertygande och trovärdigt som dottern Valentina. Andrew Garfield är också bra som Anton, medan Verne Troyer ibland har en tendens att spela över som dvärgen Percy. Heath Ledger gör bra ifrån sig som Tony, men sticker inte ut från mängden och gör ingen alltför minnesvärd insats. Att hans roll spelas av andra skådespelare i drömvärlden - ett nödvändigt ont i och med Heath Ledgers bortgång mitt under inspelningen av filmen - fungerar lite si så där. Tanken är god och fungerar inledningsvis riktigt bra. Men att byta till mer än en skådespelare under dessa drömscener känns bara obegripligt, och det vore bättre om en enda hade gjort den rollen. Att två skådespelare spelar samma rollfigur hade räckt gott och väl, men när fyra gör det så blir det för mycket av det goda.

För en så udda och absurd film som The Imaginarium of Doctor Parnassus, så är det oundvikligt att åsikterna kommer att gå isär rejält. Många kommer att älska den, medan minst lika många lär avsky den. Själv ställer jag mig mitt emellan. Jag ville verkligen älska filmen, och jag tycker om både grundstoryn och genren. Men tyvärr blir filmen för rörig, osammanhängande och seg för sitt eget bästa. Till sist började jag bara hoppas att den skulle ta slut snart, och det är inget gott omdöme. Vissa scener är definitivt lysande, då vi verkligen får se en glimt av Terry Gilliams storslagna fantasi och sinne för detaljer. Men tyvärr är helheten inte lika god som de enskilda beståndsdelarna, varför helhetsintrycket bara blir hyfsat. Att sätta betyg på en så udda och originell film är allt annat än lätt, men i slutändan har jag helt enkelt inte mage att ge den mer än en femma i betyg. Sevärd för de flesta som tycker om genren, men inte mer än så. Det är mycket möjligt att man kan se fler poänger och ett större djup om man ser om filmen, men när jag inte tyckte om den alltför mycket vid första genomtitten så är det en fullt berättigad fråga om man helt enkelt orkar se om den...

Recensionen skriven: 7 maj 2010
Senast uppdaterad: 7 maj 2010

Recensionen har lästs 3936 gånger av 1926 personer, sedan den 7 maj 2010