Kortfattade recensioner

Linnet "Linny" Ridgeway-Doyle - Gal Gadot Simon Doyle - Armie Hammer
Jacqueline "Jackie" de Bellefort - Emma Mackey Louise Bourget - Rose Leslie
Salome Otterbourne - Sophie Okonedo Rosalie "Rosie" Otterbourne - Letitia Wright
Linus Windlesham - Russell Brand Andrew Katchadourian - Ali Fazal
Euphemia - Annette Bening Marie Van Schuyler - Jennifer Saunders
Mrs. Bowers - Dawn French Katherine - Susannah Fielding

Detektiv Hercule Poirot blir i Egypten inbjuden av sin vän Bouc att närvara på bröllopet mellan Simon Doyle och den stenrika arvtagerskan Linnet Ridgeway - något som förvånar Hercule, då han bara sex veckor tidigare närvarade när Simon förlovade sig med en helt annan kvinna; Linnets barndomsvän Jackie som nu ser måttligt överförtjust ut. Efter bröllopet blir alla släkt och vänner inbjudna till en lyxkryssning på Nilen, men det går inte som planerat när Linnet snart hittas död. Hercule måste utreda saken, men det blir lättare sagt än gjort då alla på fartyget tycks ha haft något emot offret...

Mordet på Orientexpressen var en helt okej film, men som inte imponerade alltför mycket. Det gör kanske inte Döden på Nilen heller, men har ändå lyckats bättre än sin föregångare och är en bra och underhållande film. Senast tog det lång tid att vänja sig vid Hercule Poirot, som kändes onaturlig och konstlad - men nu verkar Kenneth Branagh ha blivit varm i kläderna, då Poirot känns betydligt mer naturlig; plus att vi får lära känna honom bättre och genom en ovanligt lyckad prolog från första världskriget får vi äntligen veta lite grand om hur han blivit som han blev. Här finns en viss charm, intressanta rollfigurer och en genomarbetad handling. Visst känner man igen Agatha Christies säregna stil, trots att filmen har tagit sig en del friheter från romanen och moderniserat stilen en aning. Det har blivit en engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden trots en ganska lång speltid på 2 timmar 7 minuter.

Alltför spännande blir det dock sällan, men å andra sidan beror det nog minst lika mycket på förlagan som på den här filmen. Trots allt är det ju en gammaldags pysseldeckare, och sådana brukar ju sällan vara särskilt spännande utan mer kluriga och tankeväckande. Men ibland blir det lite för mycket av allt, och intrigen känns periodvis mer än lovligt tillspetsad. Det är inte så ofta, men vid några tillfällen spårar det ur lite för mycket och jag önskar att manusförfattarna kunnat tona ned allt en smula.

Vid ett tillfälle förvandlas också filmens karaktär och blir plötsligt en actionfilm med en jaktscen som känns väldigt malplacerat i sammanhang - det är ju trots allt en pysseldeckare, så när filmen plötsligt istället blir en snabb actionfilm passar det inte riktigt in. Det blir inte fullt lika påtagligt som i Mordet på Orientexpressen, och det rör sig bara om ett enda tillfälle på några få minuter; men icke desto mindre borde den scenen ha skrivits om för att bättre passa filmens stil. Ibland upplevs filmen också något övertydlig, vilket känns lite onödigt.

Döden på Nilen är en vacker och välgjord film, med ett fantastiskt foto och oerhört vackra vyer, som måste ha varit något i hästväg på en stor bioduk. Skådespelarinsatserna är överlag också mycket bra, och de allra flesta gör riktigt bra ifrån sig - inklusive Kenneth Branagh i huvudrollen, som jag inte trodde var möjligt efter hans något tveksamma insats i den förra filmen. Det här är överlag en bra och underhållande film, som är engagerande, välgjord och lagom klurig. Alltför djupsint blir det aldrig och det är tveksamt om filmen håller att ses om, men som lättsam underhållning för stunden fungerar den väldigt bra. Men helhetsintrycket dras ned av några mindre välskrivna scener, när det blir för mycket av allt och intrigen spårar ur; och slutet känns också något tveksamt. De brister som finns gör att jag nöjer mig med en stabil sjua i betyg, men det är ändå något bättre än den förra filmen och en film väl värd att ses när man bara är ute efter underhållning för stunden; varken mer eller mindre. Då det är tveksamt hur mycket det ger att se om filmen är det också precis lagom att se filmen på Disney+.

Recensionen skriven: 24 juli 2022

Recensionen har lästs 35136 gånger av 565 personer, sedan den 24 juli 2022