Tack till Fox-Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Dr. Andreas Jacobsen - Søren Pilmark Konrad - Udo Kier
Dave Johnson - Jason Sudeikis Carol Johnson - Maribeth Monroe
Jeff Lonowski - Neil Patrick Harris Laura Lonowski - Laura Dern
Tim - Tim Driscoll Gina - Kristen Thomson
Pauls mamma - Jayne Houdyshell Narkosläkaren - James Van Der Beek
Berusad kille - Patrick Gallagher Kvinnan på bussen - Margo Martindale

Ett forskarteam i Bergen, Norge med dr. Jørgen Asbjørnsen i centrum har identifierat överbefolkning som mänsklighetens största hot, vilket påverkar miljökrisen och alla andra problem. Efter många års forskning har nu Jørgen lyckats hitta det han anser som botemedlet på problematiken - nämligen förmågan att krympa människor till 12 centimeter höga, vilket skulle göra att människorna inte tär alls lika mycket på jordens resurser, och förbrukar mycket mindre skräp. Han tror tillräckligt på tekniken för att själv krympa sig tillsammans med några dussin personer i en by i Norge. 10 år senare har tekniken spritt sig världen över, och 3% av jordens befolkning har gått igenom den relativt säkra men oåterkalleliga och permanenta tekniken att krympa sig själva, varför det växt upp kolonier där "småfolket" mindre än smurfar kan leva ett liv i säkerhet; helt befriat från brottslighet och andra faror. För gemene man är det dock inte längre tanken på att rädda planeten som står i centrum, utan snarare det faktum att man även med små ekonomiska medel kan leva ett liv i lyx utan att behöva arbeta - det kostar liksom inte mycket att bygga bostäder lagom för 12 cm höga människor, och de små mängder mat som behövs är nästan gratis. Det är argument som arbetsterapeuten Paul och hans fru Audrey påverkas av, som lider av stora ekonomiska problem och där banken inte kan hjälpa till. Paul övertalar sin fru att de ska genomgå förminskningsprocessen och flytta till lyxkolonin Fritidslandet, där de skulle kunna leva i lyx utan att behöva arbeta en dag till i livet. Men för själva operationen skiljs de åt, och medan Paul genomgår processen får hans fru kalla fötter; och sticker tillsammans med deras pengar...

Downsizing har onekligen en absurd och udda premiss, och i fel händer hade det här kunnat bli en verklig katastrof. Dessbättre är dock Alexander Payne en mycket bevågad filmmakare, som aldrig gjort en dålig film, och han gör oss inte besviken den här gången heller. Trots att han aldrig tidigare varit inne på science-fictiontema klarar han även den här premissen galant, och har lyckats få ihop en mycket bra film. Han lyckas tillsammans med Jim (som han skrivit manus tillsammans med) måla upp en fantasifull och fascinerande värld, och det är både tänkvärt och djupsint. Filmen tar upp intressanta filosofiska och etiska frågor, samtidigt som det dessutom är riktigt underhållande. Det är småroligt och charmigt, samtidigt som filmen tar upp intressanta djupsinta ämnen och tydliga konflikter. Här finns helt enkelt lite av allt - berörande drama, lite romantik, lite spänning, tydliga konflikter, humor, charm, ganska vass satir och inte minst intressanta och viktiga frågeställningar. Därigenom fungerar filmen bra både som lättsam underhållning och som mer djupsint och filosofiskt drama, vilket är en imponerande bedrift.

Oavsett om man tycker om science-fiction eller inte fungerar därför Downsizing på flera plan, och premissen är så pass enkel att alla förstår sig på allt. Därigenom lyckas Payne att göra en film som både är djupsint och lågmäld samtidigt som den är lättbegriplig och okomplicerad - en svår balansgång, som inte särskilt många lyckas med. Det är intressant från allra första början, och filmteamet har lyckats att få ihop en dramakomedi som griper tag i tittarna från första stund. Det är hela tiden mycket fängslande och fascinerande, och trots en ovanligt lång speltid på 2 timmar 15 minuter blir det aldrig segt eller utdraget. Det händer något hela tiden, och det finns så mycket att hämta så att filmen säkerligen håller att ses om flera gånger. Här finns också intressanta och förhållandevis nyanserade rollfigurer, som är lätt att känna för eller känna igen sig hos.

Men trots att det marknadsförs som en dramakomedi blir Downsizing sällan särskilt rolig. Onekligen engagerande, intressant och tänkvärd, men humorn är begränsad och leder sällan till särskilt mycket mer än småfniss. Det är bara vid enstaka tillfällen man faktiskt skrattar högt, och lite mer än så hade jag väntat mig av Alexander Payne då hans bästa filmer varit så oerhört roliga och vassa. Det är absolut småroligt då och då och det finns rikligt med charm, men förväntar man sig en renodlad komedi lär man ändå bli besviken. Det gör inte så mycket, då det finns så många andra fina egenskaper, men för de som faktiskt förväntar sig en komedi väntar sannolikt besvikelser då många filmer är roligare än denna; både av Alexander Payne och inom filmbranschen i allmänhet.

Ett större problem är det faktum att filmen sällan utnyttjar sin intressanta premiss och gimmick - efter en lysande inledning glömmer filmen nästan bort att den handlar om 12 centimeter höga människor, då det förekommer så pass få scener som konfronterar de små människorna mot normalstora dito. Istället handlar det huvudsakligen om allmängiltiga problem som gäller oavsett om man är liten eller stor, och filmen utnyttjar inte sin egen originella premiss så ofta som jag hade önskat genom fler konflikter mellan små och stora människor. Det är ju trots allt det som är filmens hela premiss, så då känns det lite tråkigt att inte utnyttja de konflikterna så ofta, utan huvudsakligen fokusera på "småfolkets" kolonier där allting är i liten storlek så att man bitvis nästan glömmer bort hur små alla är.

Slutet känns också något flummigt, och speltiden är kanske i längsta laget då det förekommer några scener som pågår lite för länge för sitt eget bästa. Logiken kring förminskningen är inte solklar, då det återstår en del frågor som man inte får något svar på. Hur fungerar det exempelvis med pengar...? Görs det miniatyrversioner av sedlar och mynt i alla länder? Och hur fungerar det med slaktdjur för det kött som miniatyrmänniskorna köper och äter? Förminskas även dessa, eller är de kvar i full storlek...? I så fall måste det ju rimligen alltid finnas kvar fullstora människor för att slakta djuren, då det är svårt att tänka sig 12 centimeter höga slaktare som handskas med djur tusentals gånger större än en själv... Det är väl inte tänkt att man ska fundera riktigt så här långt, då budskapet egentligen är något annat och man kanske inte ska tolka in allting bokstavligt - men icke desto mindre återstår en del sådana frågor, som man börjar fundera över och inte får någon klarhet i.

Fotot är läckert, och filmen har ett starkt bildspråk och övertygande specialeffekter. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och som vanligt i Alexander Paynes filmer finns inte ett enda svagt kort i ensemblen. Matt Damon är bra i huvudrollen som Paul, och även fast han inte tillhör någon av mina favoritskådespelare så gör han bra ifrån sig. Kristen Wiig är som vanligt mycket bra som hans fru, och Rolf Lassgård gör bra ifrån sig i sin första roll i en amerikansk film som den norska forskaren Jørgen Asbjørnsen. Men nog borde han ha kunnat anstränga sig lite mer i att prata norska...? De fåtal gånger han inte talar engelska är allt på ren svenska, utom ett enda ord som med lite god vilja kan uppfattas som norska. Till och med jag kan tala norska bättre än så här utan minsta träning. Men bäst i ensemblen är oväntat nog den relativt okända thailändska skådespelerskan Hong Chau, som är utmärkt i en svår roll som vietnamesiska Ngoc Lan Tran.

Downsizing är en mycket bra film, som är både tänkvärd, underhållande och smårolig. Som komedi är den långt ifrån fulländad, och förväntar man sig en riktigt skrattfest blir man besviken. Men för de som istället förväntar sig ett mer djupsint drama fungerar det bättre, då filmen har så många beståndsdelar och väcker många frågor. Därför fungerar filmen både som drama och som satir, då den tar upp intressanta och filosofiska frågeställningar samtidigt som det är underhållande för stunden. Det är synd att Alexander Payne inte utnyttjar filmens unika premiss lika ofta som jag hade önskat, då det förekommer så pass få konfrontationer mellan små och fullstora människor och merparten av filmen utspelas bland småfolkets kolonier där allt är smått. Man hade kunnat göra mycket mer av den här unika premissen och storyn, och det gör att Downsizing inte blir någon av Alexander Paynes bästa filmer. Dessbättre är ju dock hans lägstanivå väldigt hög, så filmen är ändå riktigt bra och välgjord - en film som väcker frågor och funderingar, och som är väl värd att se, varför jag trots vissa brister ändå väljer en svag åtta i betyg.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,39:1, medan ljudet är i DTS-HD 7.1 på engelska (med ett mindre antal repliker på norska och spanska. Dessutom finns dubbade ljudspår på 7 andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra, och även om bakhögtalarna används ganska sparsamt förhöjer dem helhetsintrycket när de väl används. Filmen är textad på hela 29 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska. Tyvärr finns dock ingen textning för hörselskadade på något språk. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men kantlinjerna är i likhet med de flesta Blu-Ray-utgåvor i tunnaste laget. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är stillastående men stilren.

Som bonusmaterial hittar vi sex bakom kulisserna-dokumentärer som varierar i längd från 6 till 15 minuter. Det börjar med ett inslag om regissören Alexander Payne och arbetet med honom, som visserligen innehåller lite matnyttig information men som till största delen bara går ut på att alla ska skryta över Payne som tidernas bästa regissör (nästan). Visst är han talangfull, men att lyssna på sådant skryt blir ganska meningslöst - och dessutom förstår ju varenda människa att ingen skådespelare som vill få fler jobb inom branschen lär våga säga någonting annat än positiva egenskaper hos regissörer offentligt... Nästa inslag handlar om rollbesättningen, som även där har lite användbar information varvat med väldigt mycket skryt över allt och alla. Nästa inslag heter "A Visual Journey" och handlar om scenografin och de visuella aspekterna av filmen - lite mer intressant, även fast det även där finns en del skryt och ryggdunkande.

Mest intressant är istället "A Matter of Perspective" som handlar om specialeffekterna och hur man spelat in de svårare scenerna; ganska intressant faktiskt. Nästa inslag är en sex minuter lång minidokumentär om Matt Damon och hans rollfigurer, som mest går ut på skryt och känns ganska meningslös. Det sista inslaget handlar om filmens miljötema och budskap, varvat med lite mer realistiska miljötips från skådespelare och filmteam. Ganska intressant, även fast det inte går riktigt så långt in på djupet som jag hade önskat. Allt bonusmaterial har för ovanlighetens skull svensk text (plus norsk, dansk och finsk), vilket är mycket glädjande och tyvärr alltför sällsynt i dagens läge. Paramount förtjänar en stor eloge som fortfarande textar bonusmaterial på alla språk, medan man från de flesta andra filmbolag får nöja sig med engelsk text i bästa fall och ingen text alls i sämsta fall.

Recensionen skriven: 12 juni 2018
Senast uppdaterad: 12 juni 2018

Recensionen har lästs 2063 gånger av 1207 personer, sedan den 12 juni 2018