Jane - Dakota Fanning Alec - Cameron Bright
Jessica - Anna Kendrick Angela - Christian Serratos
Bree - Jodelle Ferland Leah - Julia Jones
Billy Black - Gil Birmingham Quil - Tyson Houseman
Embry - Kiowa Gordon Renee (Bellas mamma) - Sarah Clarke
Eric - Justin Chon Mike - Michael Welch

Den amerikanska författarinnan Stephenie Meyer (född Morgan) slog igenom 2005 med romanen Om jag kunde drömma, och i romansviten Twilight har det hittills kommit ut fyra böcker. Flera av dem har vunnit priser och alla har blivit bästsäljande på många håll i världen. Häromåret blev hennes första bok till film, och sedan dess har Twilight-febern spridit sig som löpeld över hela världen. 2009 var det dags för New Moon, och nu är tiden mogen för den tredje filmen i serien; Eclipse, som i bokform kallades Ljudet av ditt hjärta i Sverige. Regissören har bytts ut ännu en gång, och nu är det den tämligen okände David Slade - mest känd för Hard Candy - som stått för regi. Manusförfattare är dock fortfarande Melinda Rosenberg.

Nu närmar sig Bella Swans examensdag från gymnasiet med stormsteg, och därmed även den dag då hon enligt överenskommelsen frivilligt ska förvandlas till vampyr. Men Victoria är inte heller långt borta, och hon är hämndlysten på både Bella och familjen Cullen efter vad som hände med James i den första filmen. De inser snart att Bella svävar i stor fara, och motvilligt tvingas Edward därför att samarbeta med Jacob för att lyckas att beskydda Bella. Det ställer dock till en del problem, då Jacob också har känslor för Bella...

Jag har fortfarande inte läst någon av böckerna, men har varit mycket imponerad över både Twilight och New Moon. Därför hade jag höga förväntningar inför Eclipse, och de infriades nästan helt. Även detta är helt enkelt en mycket bra film, som är både spännande, charmig och smårolig. Jag uppskattar att romantiken inte ter sig lika sockersöt längre, utan det har blivit fler nyanser och en tydligare svärta. Därmed inte sagt att det här skulle vara en jättedjup och filosofisk film, men det finns åtminstone fler bottnar än man hade kunnat förvänta sig. Därmed känns filmen lite mer realistisk och inte lika förenklad längre.

Istället har triangeldramat mellan Bella, Edward och Jacob fått större utrymme, vilket man kan ha delade meningar om. Att det skulle hända förstår vem som helst, då det inte minst i New Moon antyddes en del om Jacobs känslor för Bella. Så tanken att ta upp det är god, men jag kan tycka att det har blivit lite för mycket av det goda. Detta triangeldrama har nämligen fått ganska stort utrymme i filmen, när man tycker att det funnits viktigare saker att ta upp. Bl.a. får vi här en glimt av Jaspers och Rosalies tidigare liv och hur de blev vampyrer, vilket jag har väntat på och är intressant att följa. Men det har inte fått lika stort utrymme som jag hade önskat, utan har förpassats till några korta minuters tillbakablickar.

Slutstriden har också blivit lite orimligt kort, och är över nästan innan den börjat, vilket ger en något antiklimaktisk känsla. Men samtidigt är det mesta sig likt, och tyckte man om Twilight lär man garanterat tycka om även denna. Filmen ger ifrån sig en mycket trevlig och fin känsla, och har rikliga mängder charm och spänning. Det förblir engagerande och fängslande hela tiden, och trots en ganska lång speltid på just över två timmar blir det aldrig segt. Speltiden är några minuter kortare än de båda tidigare filmerna, vilket nog är en bra idé då de kändes något sega vid vissa tillfällen. Bitvis är det också berörande, men det blir aldrig riktigt lika gripande som i den första filmen. Däremot har filmen fått en lite mörkare stämning än tidigare, och det romantiska "skimret" är om inte helt borta så åtminstone nedtonat. Det passar bra för den här storyn, och jag uppskattar det draget.

Det är också en intressant och genomarbetad story, som håller ihop logiskt riktigt väl. Det finns inga nämnvärda logiska luckor, och trots det extrema temat förblir filmen förhållandevis realistisk och trovärdig. Det är imponerande, och måste vara ett tecken på både en mycket skicklig manusförfattare och sannolikt även lyckade litterära förlagor. De flesta rollfigurer är också mångbottnade och nyanserade, även om jag fortfarande tycker att Jacob blivit lite plattare än de övriga. Bäst ställt är det med Bella, som känns helt äkta och är en både sympatisk och intressant karaktär. Victoria har fått lite större utrymme än i tvåan, vilket är logiskt då hotet från henne är den centrala punkten här. Hon är visserligen fortfarande tämligen endimensionell, men det är i alla fall ett steg i rätt riktning.

Precis som i New Moon har de fåtal rysarinslagen från Twilight försvunnit nästan helt, och obehagskänslan därifrån lyser med sin frånvaro. Istället ligger fokus återigen på drama och spänning, vilket förstås kan vara klokt för att bredda målgruppen och gör att även ganska unga personer kan se filmen utan problem. Till skillnad från de tidigare filmerna har Statens biografbyrå den här gången tagit sitt förnuft till fånga, och Eclipse har fått 11-årsgräns i Sverige från första början - helt rätt och logiskt, och har man kommit upp i den åldern så lär man inte bli skrämd av den här filmen; trots en del fartfyllda actioninslag.

Fotot är förstklassigt, och filmen är snyggt filmad med ett effektivt bildspråk och en imponerande användning av ljus och skuggor. Specialeffekterna håller utmärkt klass, och ser överlag mycket realistiska och verkliga ut. Det är så här datoranimation ska se ut, och det märks att filmen fått en rejält tilltagen budget. Den nya regissören David Slade har dessbättre lagt av med Chris Weitzs förkärlek för att visa slow-motion stup i kvarten, och det uppskattar jag. Visserligen förekommer fortfarande enstaka slow-motionsekvenser vid de mest intensiva actionscenerna, men det har hållits till ett minimum och känns aldrig onaturligt på samma sätt som i New Moon. Skådespelarinsatserna är mycket bra, där Kristen Stewart är lysande som Bella. Jag blev också mycket imponerad av Ashley Greene som Alice och Nikki Reed som Rosalie. I den första filmen hade jag lite svårt för Robert Pattinson som Edward, då han inte riktigt har tillräcklig utstrålning för rollen. Men nu har jag vant mig vid honom, och jag måste medge att han faktiskt fungerar riktigt bra och spelar övertygande. Taylor Lautner är också bra som Jacob, även om han bitvis spelar en smula stelt och onaturligt.

Precis som de tidigare filmerna lär Eclipse älskas av många och hatas av ungefär lika många. Då filmen inte innehåller någon resumé är det också ett måste att ha sett de tidigare filmerna, så har man inte gjort det är det näst intill ett måste att börja med dem. Men tycker man om de båda tidigare filmerna, så är det också ett måste att se Eclipse, då filmen på ett skickligt sätt bibehåller samma känsla och stil utan att bli en upprepning. Det är både charmigt, trevligt och intressant, även om jag irriterade mig lite över det överdrivna moralprat som förekommer vid några tillfällen och som känns lite för amerikaniserat för sitt eget bästa. Jämfört med de tidigare filmerna anser jag att Eclipse är bättre än New Moon, medan den inte riktigt kommer upp i samma höga klass som Twilight (även om det inte är långt ifrån). Betygsmässigt känns en åtta därför som det enda rättvisa betyget, och för mig är filmen mycket bra och absolut sevärd. Men jag inser förstås att alla inte kommer att tycka samma, och jag skulle bli förvånad om filmen inte blir totalsågad av de flesta professionella recensenter...

Recensionen skriven: 29 juni 2010
Senast uppdaterad: 30 juni 2010

Recensionen har lästs 4053 gånger av 2222 personer, sedan den 29 juni 2010