Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar inte ens första steget
Elliot Baker - Joel Kinnaman Karen - Rachelle Lefevre
Bradley Baker - Tom Holland Caleb Baker - Percy Hynes White
Richard - Shiloh Fernandez Luc - Rossif Sutherland
Ted - Shaun Benson Bensinmacksföreståndaren - Patrick Garrow

Elliot Baker har nyligen förlorat jobbet, och har alltid haft begränsad kontakt med sina två söner - 12-åriga Caleb och 15-åriga Bradley - men nu ska hans f.d. fru och hennes nya man fara på kryssning, och därför ser Elliot fram emot att få umgås med sina barn en lite längre period. Barnen är inte fullt lika exalterade, men alla tre reser ändå iväg på en bilresa så att Elliot ska kunna visa sin förra arbetsplats och lära barnen gevärskytte. På vägen hem låter han Bradley prova på att köra bilen, men allt går inte som beräknat utan på en enslig skogsväg far bilen ner i diket. Fast i snön finns det ingen chans att få loss bilen, och det är en isolerad skogsväg som ingen lär passera förbi. Dessutom är det många minusgrader ute, och vädret är inte optimaltElliot vet om att det på andra sidan den frusna sjön finns en gammal jaktstuga, och hittar därför på att de ska gå över sjön och sova över i stugan. Men stugan är inte så övergiven som han trott, för snart kommer de franskkanadensiska jägarna Richard och Luc hem. Caleb och Bradley Elliot tycker att alla gott kan samsas i samma stuga, men Elliot litar inte alls på de båda jägarna. Men frågan är vem eller vad som är det största hotet...?

Edge of Winter är för all del inte någon alltför originell film, utan det mesta har man sett förut. Men premissen är trots allt någorlunda nyskapande, och mer än så har knappast heller varit avsikten. Och i all sin enkelhet fungerar det ganska bra, och är en underhållande och välgjord film. Särskilt djupsint blir det aldrig och det är heller ingen alltför nyanserad film, men som underhållning för stunden duger det alldeles utmärkt. Det är engagerande och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt.

Överlag är det också spännande och intensivt, och under ganska många scener sitter man med hjärtat i halsgropen. Filmen har en intensitet som jag uppskattar, där det aldrig blir en lugn stund men heller aldrig blir för rafflande. Det är milt obehagligt, spännande och mycket fängslande, då man aldrig kan släppa blicken från TV:n ens en sekund. Trots ett begränsat persongalleri, där det bara finns fem rollfigurer som medverkar i mer än en scen, så blir det aldrig repetitivt eller ensidigt. Tvärtom är det intressanta rollfigurer, som i alla fall hinner få en del nyanser. Jag uppskattar också att filmen för en gångs skull inte blir för lång för sitt eget bästa, utan klockar in på under en och en halv timme - perfekt för den här handlingen, för mycket längre än så skulle inte funka.

Men tyvärr förekommer också vissa trovärdighetsproblem, och inte alla beter sig helt logiskt; vilket inte enbart kan förklaras med deras utsatta lägen. Det är i och för sig inte omöjligt att bortförklara och det är inge grövre luckor, men likväl får jag inte riktigt allt att gå ihop och somliga beter sig lite väl dumt. Jag upplever det som att manusförfattarna har valt att kompromissa med trovärdigheten till förmån för en ökad spänning, och det känns inte som rätt väg att gå. Vissa rollfigurer utvecklas också på ett inte helt övertygande sätt, och fastän det överlag är trovärdigt så känns det ändå som en gnutta för abrupt. På gott och ont får vi heller inte mycket till bakgrundsbeskrivning, och jag hade gärna vetat veta lite mer om alla. Fast å andra sidan får vi veta det som behövs för handlingen, så på sätt och vis är det trevligt med en film som inte behöver bli övertydlig.

Fotot är mycket bra, och filmen erbjuder många vackra vyer från Kanada i kombination med ett effektivt om än inte alltför originellt bildspråk. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Joel Kinnaman är utmärkt i en svår roll som Elliot. Tom Holland och Percy Hynes White är också riktigt bra som hans söner, och spelar övertygande och naturligt helt utan konstlade manér - ovanligt när det gäller barnskådespelare i framförallt Percys ålder. Shiloh Fernandez och Rossif Sutherland är också bra i mer begränsade roller som Richard och Luc, medan Rachelle Lefevre inte får någonting att arbeta med som Karen - hon medverkar bara i en enda scen!

Edge of Winter är en underhållande och spännande film, som förblir fängslande hela tiden och som har en intressant om än något underutvecklad premiss. Någon storslagen film är det inte - något större djup finns inte, och det saknas det där lilla extra som hade kunnat göra det till en riktigt speciell film. Det förekommer också en del trovärdighetsproblem och en och annan logisk lucka, fast å andra sidan är det ju knappast ovanligt inom genren. Så filmen har absolut sina brister, men samtidigt är det lite svårt att klaga på en thriller som är spännande och engagerande hela tiden; då har den ju liksom gjort sitt jobb, skulle man kunna hävda. Så är man inte ute efter något mer märkvärdigt än en lättsam men välgjord thriller, så är Edge of Winter ett bra val och en film väl värd att se. Men den sticker heller inte riktigt ut ur mängden, och är inget man lär fundera på långt i efterhand. Därför stannar mitt betyg på en svag sjua, men det är ju för all del inte fy skam det heller.

DVD-utgåvan (filmen har inte släppts på Blu-Ray) erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1 och ljud i Dolby Digital 5.1 på engelska samt sex dubbade ljudspår. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på hela 28 olika språk, däribland de nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, och heller ingen vanlig engelsk text. Textningen är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan spelas en kort distributörsjingel, och därefter nås vi av en språkvalsmeny fördelad på tre olika sidor - för att hitta åt svenska måste man trycka på en högerpil två gånger, då det språket inte finns med förrän på den tredje sidan. När man valt språk nås man av varningstexter och därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Tyvärr finns inget bonusmaterial alls, vilket är tråkigt men inte direkt förvånande för en film som släpps direkt på DVD.

Recensionen skriven: 22 oktober 2016
Senast uppdaterad: 22 oktober 2016

Recensionen har lästs 2557 gånger av 1376 personer, sedan den 22 oktober 2016