Kortfattade recensioner

Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB
Emma Woodhouse - Anya Taylor-Joy Harriet Smith - Mia Goth
George Knightley - Johnny Flynn Mr. Elton - Josh O'Connor
Jane Fairfax - Amber Anderson Miss Bates - Miranda Hart
Emmas pappa - Bill Nighy Robert Martin - Connor Swindells
Miss Taylor/Mrs. Weston - Gemma Whelan Mr. Weston - Rupert Graves

I denna nya filmversion av Jane Austens litterära klassiker från 1815 får vi lära känna den vackra men ytliga och bortskämda Emma, som älskar att agera äktenskapsmäklerska och para ihop sina vänner och bekanta med lämpliga partners - alla utom hon själv, som inte har minsta intresse av att gifta sig. Hennes senaste projekt blir den föräldralösa och fattiga Harriet, som är förälskad i bonden Robert Martin men som Emma övertalar att tacka nej till hans frieri. Snart uppstår ett triangeldrama med Emmas svåger Mr. Knightley och Harriet, och andra förvecklingar...

Det har funnits ett flertal filmatiseringar av Emma genom åren, men ärligt talat är det få som kan mäta sig med den ovanligt lyckade Clueless - som var tämligen löst baserad på Emma, men förflyttad till nutid och amerikansk high school-miljö. Autumn de Wildes långfilmsdebut kan ärligt talat inte riktigt mäta sig med Clueless den heller, men är ändå en välgjord och bra film. Såvitt jag kan bedöma följer den Jane Austens roman hyfsat väl, utan några större avvikelser.

Det är småroligt och charmigt, och här finns en tydlig satir över (dåtidens) överklass, där man förlöjligar konventionerna på ett tämligen lyckat sätt. Trots att det kategoriseras som en komedi är det dock långt ifrån någon stor skrattfest, utan de flesta komedier är roligare än denna. Här handlar det om småfniss och sällan mycket mer än så, men istället en smart satir och fungerar även hyggligt som drama. Det är underhållande och stämningsfullt, och det förblir engagerande hela tiden. Framförallt är det här en vacker och färgglad film med fantastiskt foto, utmärkt scenografi och en effektiv användning av färger. Här har inget lämnats åt slumpen, utan det är tidsenligt och med stort fokus på detaljer. Fast jag blir inte riktigt klok på vad vitsen är med den grupp skolflickor som har på sig röda mantlar som är mer än kusligt lika The Handmaid's Tale...?

Men åtminstone för oss som inte har Jane Austens roman i färskt minne är det inte alltid oproblematiskt att hänga med i Emma. Lite för ofta slängs det runt med namn som man ärligt talat inte kommer ihåg vilka de är. Av någon outgrundlig anledning har exempelvis Robert Martin förpassats till en minimal biroll, som bara syns i ett par scener, trots att han är viktig för handlingen. Jane Fairfax har också fått en ganska undanskymd roll, som visserligen syns i några scener men som aldrig hinner få mycket till substans. Det ställer till med vissa problem, då hennes kärleksrelationer är i högsta grad relevanta för handlingen. Förmodligen har dessa problem uppstått som bieffekt av att överföra en roman på över 1000 sidor till en två timmar lång film, något som trots allt sällan är oproblematiskt. Emma är nog också Jane Austens minst djupsinta roman, och dess lite väl ytliga stil märks även i denna filmversion. Det blir helt enkelt inte alltför djupt, och dessutom blir det ibland lite väl stillsamt och händelsefattigt - här finns inte alls samma livfullhet som i exempelvis Greta Gerwigs Unga kvinnor (som hade premiär nästan samtidigt).

Emma är en välgjord och bra film, som fungerar ganska bra som satir över 1800-talets konventioner och överklass, men som fungerar sämre som komedi då det ärligt talat sällan är jätteroligt. Det är charmigt och småroligt, men inte särskilt mycket mer än så. Filmen hade nog vunnit på ett mer finslipat manus, för överföringen av den tjocka romanen lider av vissa problem i form av rollfigurer som får lite utrymme trots att de är väldigt viktiga för handlingen. Lite större respekt än så hade Jane Austens roman förtjänat, och dessutom får ingen av rollfigurerna alltför mycket till substans. Men det är onekligen en fröjd för ögat och ett foto och scenografi som överträffar det mesta. Med bra skådespelare, där framförallt Anya Taylor-Joy är fantastisk i huvudrollen, kommer man också ganska långt. Därför är det trots allt de positiva egenskaperna som väger över, och trots en del problem förtjänar Emma en hyfsat stabil sjua i betyg - den är väl värd att se, men tyvärr inte fullt så minnesvärd som jag hade önskat.

Recensionen skriven: 22 april 2021

Recensionen har lästs 1495 gånger av 768 personer, sedan den 22 april 2021