George - Sven-Bertil Taube Maria - Rebecca Ferguson
Johan - Dan Ekborg Susanne - Malin Morgan
Olof - Iwar Wiklander Tony - Torkel Pettersson
Christine - Catherine Rouvel Helena - Anita Wall
Daniel - Christoffer Wollter Mikaela - Marta Oldenburg
Veterinären - Per Andersson Jim - Martin Sundbom

George har varit änkling i tio år och ska nu fylla 73. Han har stora synproblem, och hans hemhjälp Maria roar sig med att stjäla hans saker när hon inte tror att han ser på. Till råga på allt vill hans två vuxna barn Johan och Susanne mest komma åt hans arv i förtid, och när de nu kommer för att fira Georges födelsedag är det främst för att lura George att sälja huset och få in honom på ålderdomshem. Till sist får han nog, och bestämmer sig för att lämna allt och alla för att köpa en enkelbiljett till Antibes i Frankrike, för att där söka upp hans gamla kärlek som han inte sett på åtskilliga decennier. Inte helt frivilligt tvingas Maria att följa med på resan, och det blir inte problemfritt då hon inte kan låta bli att stjäla Georges plånbok...

Det här är måhända inte världens mest originella film, men det är en intressant och trevlig story med ett fint upplägg. En enkel till Antibes är en charmig och mysig film, som underhåller med en förhållandevis lågmäld ton. Bitvis är det ganska roligt, och det finns en del riktigt roliga scener. Men det är långt ifrån någon renodlad komedi, utan det blir sällan mycket mer än småroligt. Bitvis är det också berörande, och man bryr sig om vad som kommer att hända. Filmen engagerar med enkla medel, och det är en riktigt underhållande film. Det finns också ett hyfsat djup, och filmen har onekligen en fin sensmoral.

Problemet är att Richard Hobert uppenbarligen inte tyckte att själva grundkärnan räckte för en film, utan har istället spetsat till allting till bristningsgränsen. Det förekommer ett flertal klantiga logiska luckor och frågetecken, och bitvis förekommer stora trovärdighetsproblem. Sådant gör inte mycket i en renodlad komedi, om man verkligen får skratta hela tiden, men när det blir långt mellan skratten så får man mer gott om tid att fundera över logiken.

De flesta rollfigurer har också blivit mer eller mindre endimensionella. Det mest påtagliga är sonen Johan, som blivit oerhört endimensionell och platt helt utan förmildrande omständigheter. Även George själv känns onödigt endimensionell, men i hans fall av motsatt slag då han är närmast perfekt. Och hemhjälpen Maria lyckas jag inte att få något grepp om alls. Bitvis är det en äkta och intressant personlighet, som är lätt att känna för. Men i nästa sekund stjäl hon plötsligt och lurar allt och alla utan att tveka en sekund, och framstår nästintill som en psykopat. Det finns liksom ingen röd tråd i hennes beteende, och jag vet inte riktigt vad tanken varit. Det kanske finns någon tanke bakom det hela, men i så fall går det över mitt huvud.

En enkel till Antibes har stundtals också blivit lite för övertydlig och översentimental, och en del av det som händer känns konstlat och konstruerat. Det är väldigt tråkigt, då filmen bitvis är riktigt bra och den grundläggande storyn är utmärkt. Jag stör mig också över att Älvsbyn verkar bestå av en enda person som talar (kraftigt överdriven) norrländsk dialekt, medan alla andra talar rikssvenska. Och i Luleå verkar inte en enda person faktiskt tala med minsta lilla norrländska dialekt... Lite egendomligt, då filmen trots allt är inspelad i Luleå och Älvsbyn.

Fotot är dock utmärkt, och filmen erbjuder en hel del vackra vyer över Luleå och Älvsbyn (och till viss del även Antibes), och bildspråket är starkt och effektivt. Skådespelarinsatserna är relativt bra, och i grund och botten spelar Sven-Bertil Taube bra men tyvärr känns han ibland lite väl teatralisk och pratar onödigt högtravande som inte riktigt passar för rollen. Att han kunde vinna Guldbagge för bästa manliga huvudroll för den här rollen är bortom mitt förstånd, för så märkvärdig var han trots allt inte. Rebecca Ferguson (mest känd från såpoperan Nya tider) är mycket bra som Maria, och gör den bästa rollprestationen i filmen. Dan Ekborg är utan tvekan en mycket duktig skådespelare, men jag tycker att han av någon anledning spelar sämre än vanligt i den här filmen och känns lite malplacerad och konstlad. Malin Morgan är bra, och likaså Iwar Wiklander.

En enkel till Antibes är en charmig och mysig film, som är finstämd och erbjuder en fin atmosfär och stämning. Det är småroligt och berörande med ett fint budskap, och storyn är genomarbetad. Men tyvärr är det en ojämn film, som förlorar på de många logiska luckorna och de alltför tillspetsade rollfigurerna och situationerna. Det är tråkigt att regissören inte känt att den intressanta och lovande grundstoryn räckt till, utan har känt sig tvungen att överdriva allting så mycket. Det skär sig lite när filmen bitvis känns helt realistisk, och bitvis brister kraftigt i logiken. Det är fortfarande en ganska bra och fullt sevärd film, men den hade haft potential att bli så mycket bättre om storyn hade kunnat begränsas till själva kärnan. Men då filmen trots allt underhåller och engagerar, och tiden går ganska snabbt, så väljer jag att vara generös och ger filmen en mycket svag sjua i betyg.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Filmen har vanlig text på norska samt svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren samt svenskspråkig. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är svagt för en ny och framgångsrik svensk biofilm.

Recensionen skriven: 1 mars 2012
Senast uppdaterad: 2 mars 2012

Recensionen har lästs 3592 gånger av 1974 personer, sedan den 1 mars 2012