Kortfattade recensioner

Nikolaj - Magnus Millang Amalie - Helene Reingaard Neumann
Tommy - Thomas Bo Larsen Peter - Lars Ranthe
Rektorn - Susse Wold Jonas - Magnus Sjørup
Kasper - Silas Cornelius Van Sebastian - Albert Rudbeck Lindhardt
Josephine - Aya Grann Malthe - Frederik Winther Rasmussen
Laura - Mercedes Claro Schelin Nicola - Clara Phillipson

Historieläraren Martin och hans bästa vänner och kollegor Nikolaj, Peter och Tommy jobbar alla på en gymnasieskola i Köpenhamnsområdet, och Martin är så oengagerad under lektionerna att både elever och till och med föräldrar börjar klaga. Att hans äktenskap med Anika sedan länge gått på sparlåga gör heller inte saken bättre. Under Nikolajs 40-årsfest börjar de diskutera den norska filosofen Finn Skårderuds teori om att människan fötts med en halv promille för lite alkohol i kroppen, och att man därför vinner på att se till att alltid tillföra tillräckligt mycket alkohol för att hålla sig vid den "magiska" gränsen på 0,5 promille. Bäst att testa Skårderuds teori i praktiken, givetvis i rent vetenskapligt syfte. Så de beslutar sig för att med jämna mellanrum dricka alkohol varje dag och afton, inklusive under arbetstid, men aldrig efter kl. 20:00. Till en början går det bra, och Martins elever blir mer och mer förtjusta i hans lektioner. Men vad är det som säger att just 0,5 promille är den optimala nivån...? Kanske man borde testa att utöka till lite mer alkoholintag än så...?

Thomas Vinterberg är onekligen en talangfull regissör och manusförfattare - och egentligen är det otroligt att den här filmen ens kunnat färdigställas, efter att hans dotter dog mitt under inspelningen av filmen. Men En runda till har blivit en mycket bra och stark film, som har en intressant och fascinerande koncept. Alkoholdrickande låter kanske inte särskilt originellt, men det här upplevs faktiskt förhållandevis nyskapande; och av den här premissen finns mycket att hämta. Rollfigurerna är intressanta, och jag uppskattar att alla blivit nyanserade och där ingen är helt "god" eller "ond".

Det är charmigt och underhållande, och det är både småroligt och samtidigt berörande. Intresset hålls vid liv på ett ovanligt lyckat sätt, och det har blivit en engagerande film. Bitvis händer det mycket och bitvis inte mycket alls, men trots det blir det aldrig segt eller tråkigt, utan tiden går fort. Jag uppskattar också att filmen aldrig någonsin moraliserar eller använder sig av pekpinnar, och varken fördömer eller uppmuntrar till alkoholintag - utan istället skildrar händelseförloppen neutralt utan att ta ställning för eller emot. Med en sådan här handling hade det lätt kunnat bli både sockersött, tillrättalagt och pekpinnemoraliskt, med en enkel och tydlig sensmoral, men jag är tacksam över att Thomas Vinterberg inte tagit den enkla utvägen.

Men på gott och ont är det tydligt att fokus ligger på de fyra männen Martin, Nikolaj, Peter och Tommy, vilket också innebär att övriga rollfigurer - framförallt fruar, barn och elever - hamnar i skymundan. Det är logiskt och förståeligt att inte eleverna på skolan får något större utrymme, för trots allt lär de flesta lärare inte veta mycket om sina elever. Men att männens fruar blivit så pass platta och underutvecklade är värre och känns lite egendomligt. Mest påtagligt är det med Martins fru Anika, som är viktig för handlingen och har en ganska stor roll, men som likväl blivit tämligen endimensionell och aldrig får samma nyanser som de fyra männen. Mycket mer än att deras äktenskap varit ansträngt en längre tid får vi egentligen inte veta, och det känns onödigt att inte utveckla det vidare eller låta Anika få större utrymme.

Det känns också lite svårköpt varför männen till sist satsar på att dricka så mycket som möjligt utan någon begränsning - man kan väl tycka att det borde förta en del av poängen med den "vetenskapliga" studien..? Vi får ingen riktigt bra förklaring till det, och rollfigurernas motivation till den delen känns inte särskilt väl psykologiskt underbyggt. Mot minnen av filmen blir det också ett tapp i tempot, och filmen upplevs under en kort tid onödigt långsam och där filmen nog hade vunnit på att kortas ned en liten aning.

En runda till är en riktigt bra och välspelad film, med ett imponerande foto och utmärkta skådespelare - framförallt Mads Mikkelsen är lysande i en svår roll, och Maria Bonnevie gör allt som går av den underutvecklade rollen som hans fru. Kanske hade manuset vunnit på att finslipas en aning, för vissa ageranden känns inte helt trovärdiga i sammanhanget. Det är också tråkigt att fruarna blivit så pass stereotypa och platta, där framförallt Anika hade behövt utvecklas lite mer. Men förutom det är det en mycket imponerande och välgjord film, som är både rolig, underhållande, fängslande och tänkvärd. Det är både underhållande för stunden, samtidigt som det också finns ett påtagligt djup - men samtidigt utan att någonsin ta ställning eller uppvisa pekpinnar, vilket är ett uppfriskande grepp. Att filmen vann Oscar för bästa utländska film var rättvist och logiskt, och det här är en film väl värd att ses för de allra flesta; varför en svag åtta känns som det självklara betyget.

Recensionen skriven: 1 juli 2021

Recensionen har lästs 1865 gånger av 738 personer, sedan den 1 juli 2021