Manusförfattare: Maurice Devereaux
Karen - Ilona Elkin Mike - Nicolas Wright
Julie - Emily Shelton Neil - Neil Napier
John - Tim Rozon Sarah - Nina Fillis
Betty - Joan McBride Davis - Danny Blanco Hall
Frankie - John Vamvas Patrick - Robin Wilcock

Den fransk-kanadensiska regissören och manusförfattaren Maurice Devereaux har koncentrerat sig på ett flertal mer eller mindre smala rysare, och mig veterligen har ingen av hans tidigare filmer släppts i Sverige. Hans senaste film fick titeln End of the Line, och har turnerat världen runt på en uppsjö filmfestivaler, och vunnit en mängd priser. Trots det har filmen haft svårt att få distribution, och först två år efter produktionen har den nu i år börjat släppas på DVD för allmänheten. Efter bara ett fåtal andra DVD-utgåvor i världen, har filmen nu släppts på svensk DVD. Här utspelas händelseförloppen vid en tunnelbara, där sjuksköterskan Karen har tagit nattåget hem efter jobbet. Men det här blir inte en vanlig resa hem, för mitt inne i tunneln stannar tåget med tekniska problem. Hon börjar se obehagliga saker utanför tåget, men dessvärre är det som händer inne i vagnen ännu värre. För där finns nämligen medlemmar av en religiös sekt som är fast övertygade om att jordens undergång närmar sig. Pastorn i församlingen har nu givit alla order om att börja mörda alla som inte är medlemmar i sekten med hjälp av knivar, för att på så sätt kunna "rädda" dem från djävulen. Men Karen och några andra passagerare lyckas fly från tunnelbanan, och in i de mörka gångerna under jorden. Men sektmedlemmarna är hack i häl, och nu måste de satsa allt på att överleva natten.

End of the Line har definitivt ett originellt upplägg och en intressant idé, trots att det inte direkt börjar tillhöra ovanligheterna med rysare som utspelas i tunnelbanor. Bedömningen av filmen beror helt på vad man läser in i det hela. Sett som en underhållande rysarthriller fungerar den ganska väl. Det är en spännande film, och det blir mellan varven riktigt kusligt och hemskt där jag hoppade till vid några tillfällen. Problemet är att den centrala handlingen börjar alldeles för tidigt, och vi får inte se mycket till karaktärsutveckling eller personbeskrivningar. Det gör att man aldrig helt bryr sig om vad som kommer att hända, då vi inte fått lära känna huvudpersonerna tillräckligt för att till fullo bry sig om deras öden. Det gör att filmen periodvis blir lite oengagerande, och inte riktigt griper tag i publiken på samma sätt som den borde göra. Det jag däremot tycker om är att filmen lämnar de vanliga klichéerna, och att de kvinnliga rollfigurerna inte är så hjälplösa som de ofta har en tendens att bli i rysare. Här är tjejerna både starka och smarta, och vet vad de gör - kanske rentav mer än de manliga karaktärerna. Tempot är lite ojämnt, och medan det ibland är riktigt obehagligt så blir det under andra perioder ganska segt och lite tråkigt. Det var bara vid några få tillfällen som jag hoppade högt och blev riktigt rädd, och med tanke på att jag generellt är ganska räddlivad av mig, så tycker jag det är för lite. Ett högre tempo och mer obehagsscener hade varit att föredra, men paradoxalt nog ett lägre tempo inledningsvis så vi får lära känna personerna bättre. Vissa scener är oerhört äckliga och makabra, och överlag fungerar det bra men ibland går regissören över gränsen och det känns som att scenerna bara lagts in för sakens skull hellre än att de faktiskt tillför något till filmen. Trots allt är psykologisk skräck oftast mer obehagligt än alltför grafisk och bokstavlig sådan. Det finns också en del logiska luckor och trovärdighetsproblem, och en del av storyn är minst sagt långsökt. Exempelvis är det knappast troligt att någon religiös sekt - oavsett antalet medlemmar - har haft förmågan att kunna stoppa alla TV- och radiosändningar i ett helt land och dessutom all telefontrafik. Den förklaringen håller helt enkelt inte.

Slutet lämnar också en del övrigt att önska, och har blivit för vagt och oavslutat. Men trots allt fungerar End of the Line ganska väl som underhållning för stunden, och som en halvtraditionell rysarthriller. Det finns dock en annan aspekt också, som helt enkelt inte fungerar. Det verkar som att regissören har velat blanda in mycket tveksamma religiösa undermeningar, och det håller helt enkelt inte. Vad är egentligen budskapet? Att det är moraliskt riktigt att mörda folk? Ja, att döma av karaktärsbeskrivningarna av sektmedlemmarna och vissa aspekter av filmen kan man nästan dra den slutsatsen. Men jag kanske helt enkelt läser in för mycket i filmen, och det är inte alls säkert att regissören tänkt så långt. End of the Line är en film gjord med mycket liten budget, och ibland syns det. Men trots allt har regissören gjort det bästa av situationen, med snyggt foto och ett effektfullt bildspråk. Effekterna är också fullt godkända, och för ovanlighetens skull har datorgrafik hållits till ett minimum. Här handlar det alltså till största delen om låtsasblod och "riktiga" effekter, hellre än datoranimerade specialeffekter. Det känns helt rätt, och överlag ser det riktigt verkligt ut. Man kan dock tycka att blodet ibland inte ser helt äkta ut, och i ett fåtal scener ser det heller inte alls äkta ut; något jag dock inte kan gå in på mer utan att förstöra för de som inte sett filmen. Skådespelarinsatserna är godkända; varken mer eller mindre. Några alltför imponerande rolltolkningar får vi inte se, och de flesta lyckas heller inte helt att väcka liv i de relativt platta karaktärerna. Bäst tycker jag om Emily Shelton som Julie, som spelar riktigt trovärdigt och bra. Även den finska skådespelerskan Ilona Elkin gör en bra insats. Värst är det med medlemmarna i sekten, som periodvis spelar över kraftigt och framstår som tämligen karikatyrartade. I stort sett alla skådespelarna är helt okända, vilket i det här fallet kan vara en fördel då man lättare kan leva sig in och slipper jämföra med skådisarnas tidigare roller. Trots många brister är End of the Line dock trots allt en fullt godkänd och underhållande film, och läser man inte in alltför mycket i filmen så förblir den fullt sevärd och bitvis riktigt otäck. Jämfört med den temamässigt lite snarlika The Midnight Meat Train är den här lite bättre, men ingen av dem lämnar något bestående intryck hos mig.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,78:1, medan ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. Bildkvaliteten lämnar en del övrigt att önska, men är fullt godkänd. Ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, finska och norska; men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. Texten är anpassad till Widescreen-TV, vilket medför att den blir ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och är dessutom i minsta laget men någorlunda lättläst. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra, men utan att utmärka sig nämnvärt. När man matar in DVD-skivan, möts man av en språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är på engelska och stillastående men stilren. Tyvärr finns inget som helst extramaterial. Trots den smala distributionen har de amerikanska och kanadensiska DVD-utgåvorna enligt uppgift en hel del extramaterial, däribland bakom kulisserna-dokumentärer och kommentatorspår. Men tyvärr går vi miste om allt detta i Skandinavien, och det är verkligen tråkigt att Noble Entertainment inte kunnat eller velat licensiera det extramaterialet till den svenska utgåvan.

Recensionen skriven: 5 augusti 2009
Senast uppdaterad: 5 augusti 2009

Recensionen har lästs 3140 gånger av 1698 personer, sedan den 5 augusti 2009